ingetrokken flanken :?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

ingetrokken flanken :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 18:42

Toen ik mijn paardje een half jaar geleden kocht was ze behoorlijk aan de dunne kant en had flink ingetrokke flanken. de DA zei dat het door het vervoeren kwam (ze had het ook al toen we bij hen gingen kijken Scheve mond) en dat het wel over zou gaan. En idd na flink veel mais voeren }> werd ze voller en verdwenen ook de ingetrokken flanken.
Toen ik van vakantie terug kwam (ze had dacht en nacht op het land gestaan) had ze een behoorlijke grasbuik, maar haar flanken waren opzich ook wel normaal.
todat ik (voor de 2e keer) weer een weekje weg ging. toen ik terug kwam hoorde ik van mijn vriendin (die haar zou doen) dat ze in de sloot was gevallen en daar miss wel 2 (!!) uur in had gelegen Boos!
nu is het alweer ruim anderhalve week later, maar ze heeft nog steeds helemaal ingetrokke flanken (terwijl ze opzich wel relaxt is Scheve mond).
Wie weet wat ik hier aan kan doen Verward

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 20:16

gewoon weer van voor af aan beginnen. Goed te eten geven. Vermoedelijk heeft jouw paard in jouw afwezigheid niet genoeg te eten gehad, of is ze erg aan het werk gezet, of heeft ze onder stress gestaan.

succes Knipoog

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 20:21

Opgetrokken flanken ontstaan meestal doordat het paard te veel vocht heeft verloren (hard werken en weinig drinken), maar stress kan ook invloed hebben. Bij onze Ameretto is het eerste meestal het geval. Maar als ik hoor dat jouw paard in de sloot heeft gelegen, dan zou daar best een deel van de oorzaak kunnen zitten.

Zoals Suzan al zegt: gewoon overnieuw beginnen en weer voller voeren (met ruwvoer, niet zozeer met krachtvoer). Let er ook op dat ze altijd water tot haar beschikking heeft zodat ze kan drinken wanneer ze wil.

Succes met je paard!

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:10

Dat heeft Rena zo nu en dan ook wel eens , en dan zit ze dus ook niet lekker in haar vel.
Nu heeft ze het ook weer een beetje na die kreupelheid Lachen

Ik wist niet dat het ook kon komen door wat Ka hier uitlegd ,
weer wat geleerd OK dan!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:13

In beide gevallen is er sprake van dat er iets is wat het lichaam veel energie heeft gekost: ofwel arbeid, ofwel spanning. Althans, zo heeft onze DA het ons eens uitgelegd.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:23

Klinkt logisch Lachen

Ik vind het ook heel onprettig en ongezond ogen als ik eerlijk ben ,
die ingevallen flankjes. Rena had het erg toen ik haar net had , en ik heb er destijds ook nog speciaal de veearts naar laten kijken of er meer achter zat , het doet zo ziekelijk aan ....

Maar het is vanzelf weg gegaan , afgelopen week echter waren die putten er ineens weer , zal best zijn door het afzien van de pijn in haar voetje , arm ding.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:25

Ret lijkt dan idd ook nog het meest op een ondervoed derdewereldpaardje... Hij lijkt er weinig last van te hebben, maar erg gezond lijkt het mij ook niet. Gelukkig is het de laatste tijd bij hem binnen zo'n 12 uur weer weg, hij heeft het vooral na wedstrijden (en hij drinkt ook nog eens slecht, daar wordt het ook niet snel beter van).

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 00:42

kan dat niet een worminfectie zijn?
ik heb altijd gehoord dat ze dan ook ingevallen flanken krijgen. (weet ik ook niet zeker hoor)

iig veel beterschap voor je paardje!

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 21:57

wormen zullen het niet geweest zijn omdat ze altijd regelmatig ontwormt wordt inspanning ook niet want mn vriendin (die dr zou doen) heeft dr alleen wat losgegooit Knipoog
water moet ze normaal wel hebben, maar als ze echt dorst zou hebben zou ze wel uit de sloot drinken Schijnheilig (waarschijnlijk lazerd ze er dan in }>)

hier even een foto van dr flanken (is niet zo heel goed te zien Scheve mond) maar ze ziet er nog niet uit als een 3e wereld paardje hoor Knipoog

[img]http://193.254.255.11/_fotos/screensize/DSCN0522(2).JPG[/img]

wel bedankt dat er al zo veel mensen willen helpen.... hopen dat het met voeren weer bijtrekt... Lachen

Mischa

*edit* maar als het door de stress komt, kan het toch niet met voer verholpen worden Verward*

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:30

Reenarulez schreef:

*edit* maar als het door de stress komt, kan het toch niet met voer verholpen worden Verward*


Toch wel hoor, hooi werkt psychisch rustgevend voor paarden. Knipoog

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 15:41

maar mais ed dus niet (gaf de DA als advies Scheve mond) Verward

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 16:40

Hooi daar zijn ze langer mee bezig, in principe kunnen ze de hele dag hooi eten (of gras). Dat sluit aan bij het natuurlijk eetpatroon van een paard en ze zijn de hele dag bezig (dus ze vervelen zich niet, en ontstressen)

Mais is prima bijvoer, maar ik zou ze vooral zoveel hooi tot haar beschikking stellen als ze wilt.

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 20:16

helaas staat ze met meerdere (4) paarden op het land Scheve mond zo is het heel moeilijk om haar bij te voeren. bovendien staat ze in een vol pension en ik kan haar dus wel wat zelf bijvoeren, maar niet te veel (ook kan ik daar pas vrij laat heen ed)...
slobber (met veel mais) is dan voor mij veel simpeler om te geven.... Bloos
maar iig bedankt voor je hulp Knipoog

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:27

Als je paard, maarliefst 2 uur in de sloot heeft gelegen, kan ik het me wel voorstellen! Kan dus ook door stress komen.

Of hard werken en weinig drinken..