Staart valt uit, Dennis lijkt wel hengstig en...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Staart valt uit, Dennis lijkt wel hengstig en...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 20:41

een klein(ter grote van een dubbeltje) schimmel/schuft plekje op zijn schouder.
Ik ben een weekje op vakantie geweest en Dennis heeft met voldoende water en schaduw op het land gestaan. Hij ziet erg goed uit en is afgelopen week echt weer 'shettie-dik' geworden.
Maar zijn staart valt nu enorm uit, vooral boven aan. Zijn huid op zijn staartwortel ziet er ook niet mooi uit. De huid is een beetje schilverig. Ik dacht meteen aan zomer exeem maar hij heeft nog nooit echt geschuurt. Op het land waar hij nu staat kan hij ook niet schuren dus ik kan ook niet zo snel zien of hij er enorme jeuk aan heeft. Daarbij komt dat hij met zijn staart net zo doet als een hengstige merrie. Als ik rond zijn staart kriebel legt hij hem een beetje opzij.
En dan dat plekje bij zijn schouder, ik heb eigenlijk geen idee wat dat kan zijn. Hij heeft het ook echt alleen op zijn schouder, onder het puntje van zijn manen.

Kan dit allemaal met elkaar te maken hebben? Hij heeft 2 weken geleden tijdelijk op een andere stal gestaan, kan hij daar iets op gelopen hebben?

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 09:21

Die van mij heeft hetzelfde alleen valt zijn staart verder niet uit.
Wel bovenop de staartwortel is het haar heel dun.. en als je met je hand rond zijn staart komt trekt hij hem helemaal scheef op..Hij schuurt verder niet..
Ik schenk er niet echt aandacht aan, let er alleen op dat het niet erger wordt. Ander paard van stal heeft ook zon kalen plek op zijn staartwortel maar ook niet schuurderig.

Ben ook wel benieuwd naar de reacties die je krijgt.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 11:47

Zeker weten dat het gen eczeem of andere jeuk is? Want als ze jeuk hebben en jij krabt naast de staart, leggen ze die ook vaak opzij.
En ook al kan hij nergens schuren, als ze echt jeuk hebben kunnen ze zichzelf ook tot bloedens toe openkrabben/bijten, dat zou die plekjes kunnen verklaren.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 12:33

Hij heeft alleen op zijn schouder een klein plekje ter grote van een dubbeltje. Verder niets. Hij gaat over een paar dagen met me mee naar huis waar hij dus wel kan schuren, dan kan ik dat beter beoordelen.

Hij heeft dit ook niet eerder gehad. De jeuk niet en zijn staart op zij leggen niet. Eigenlijk pas van af 2 dagen voordat ik op vakantie ging. Toen heb ik er niet zo veel aandacht aan geschonken maar hij doet het nu dus nog steeds.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 13:12

Is hij op die andere stal misschien met andermans borstels geborsteld?
Dit kan wel degelijk iets besmettelijks zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 16:08

Ik zou er snel even de dierenarts naar laten kijken. Die kan dan een test doen of het misschien een schimmel of bacterie is. Hoe eerder je een geschikt middel hebt om het te behandelen, hoe groter de kans dat het snel weer weg is. Het zou toch zonde zijn als hij er meer plekken bij krijgt.

Jece

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Belgiƫ, Gooik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 18:12

ik zou het ook is goed wassen met champoo en dan goed uitspoelen dan alle vuil weg is, dan moet da wel in orde komen

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 21:21

Ik ga hem morgen ook eventjes helemaal wassen. Kijken of dat helpt. Afspoelen doe ik al regelmatig met dit weer. Ik kijk het nog eventjes aan en zie het wel.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 14:05

Zelf heb ik toen mijn pony begon met schuren even met anti-roos shampoo gewassen. Alle jeuk was weg.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 16:17

Probeer eens of baby olie of sla olie op de staartwortel helpt.
Mijn fjord zijn staart viel ook een beetje uit, maar bij mij kwam het volgens mij omdat ik azijn gebruik tegen het schuren, en dan word de huid droog.
Toen ik er baby olie op ging doen was het zo over.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 07:58

Het zou schurft kunnen zijn. Mijn eerste pony heeft dit eens gehad. Ze had allemaal witte schilfertjes in haar haren en de staart haren vielen ook uit. We hebben dit weggekregen door haar staart te regelmatig te wassen met water met Neguvon (wit poeder die oploste in water) en ook door de staart regelmatig met bodymelk van nivea in te smeren. De Schurftmijt kan nl niet tegen vet. Ook Tabaksop kan helpen om schurft te behandelen.

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:30

Geen een of ander exeem? dat hij alles kappot schuurt..

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:36

Hij zou natuurlijk bij ons iets opgelopen kunnen hebben,maar onze paarden hebben geen verschijnselen.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 15:01

Ik weet niet wat het is. Het leek gister echt heel erg op zomerexeem en liep hij ook erg te schuren.
Ik heb zijn staart en manen helemaal uit geplozen en uitgekamt. Die zien er nu weer toppie uit. Ik ben er meer dan een uur mee bezig geweest.
Sinds dat ik zijn staart en manen gedaan heeft heeft hij ook niet meer geschuurt. Zijn manen en staart zijn nu zowat de helft dunner, maar alles wat ik er uit gehaalt heb zat echt al gewoon los.
Hij heeft dus nu al een hele dag niet een keertje geschuurt dus ik hoop dat hij gewoon last had van alle losse haren die er in zaten.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:48

Dennis schreef:
Ik weet niet wat het is. Het leek gister echt heel erg op zomerexeem en liep hij ook erg te schuren.
Ik heb zijn staart en manen helemaal uit geplozen en uitgekamt. Die zien er nu weer toppie uit. Ik ben er meer dan een uur mee bezig geweest.
Sinds dat ik zijn staart en manen gedaan heeft heeft hij ook niet meer geschuurt. Zijn manen en staart zijn nu zowat de helft dunner, maar alles wat ik er uit gehaalt heb zat echt al gewoon los.
Hij heeft dus nu al een hele dag niet een keertje geschuurt dus ik hoop dat hij gewoon last had van alle losse haren die er in zaten.


Sorry zie dit topic nu pas Haha!
Zorro heeft vorige week precies hetzelfde gehad en na idd de manen en staart uitgeplozen te hebben was het weer ok. Kwam wel een berg haar vanaf Huilen maar heeft nu geen jeuk meer....

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 18:09

rascal liep ook als een idioot te schuren
maar zijn haren vallen verder niet uit.
en nu is het over

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:35

Nonny, mijn shet heeft dat ook, maar alleen bovenaan haar staartwortel. Je kan er zo hele plukken vanaf pakken. Het zit gewoon helemaal niet meer vast. Ik weet ook niet waardoor dat komt. Misschien dat ie eens extra goed ontwormt moet worden (Tip: neem eens een pasta van een ander merk!)

Toen ze nog een jaarling was heeft ze ook een plek op haar schoft tot op de huid kaalgeschuurt, maar dan ter grote van een vuist, en dat bleek door luizen te komen. Daar is ze toen tegen behandeld en toen was het over.