Osteochondrose (OC) bij 9 jarige ruin, bezwaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Osteochondrose (OC) bij 9 jarige ruin, bezwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 17:35

Hallo,

Dit is mijn eerste bericht in dit forum en ik heb meteen al een vraag.

Ik zag laatst een 9 jarige ruin te koop staan, hij had in het keuringsraport staan dat hij lichte Osteochondrose in de knie van het achterbeen heeft. Bij naspeuring op het internet las ik dat 30% van de warmbloedpaarden in Nederland last heeft van deze aandoening. In hoeverre is het hebben van Osteochondrose een belemmering in het gebruik voor de sport? Hebben deze paarden het risico dat het op latere leeftijd erger wordt? Of bij veel gebruik? Is het verstandig om een paard te kopen met deze aandoening of raden jullie het mij af?

Groetjes,

Anneke

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 18:00

Ik heb eens een boekje gelezen over OCD en ik zou geloof ik niet een paard kopen dat het heeft. In welke mate dan ook. Volgens mij wordt het erger naarmate ze ouder worden. Ik heb het boekje al een hele lange tijd gelezen, dus ik weet het niet meer precies. Het is zo'n boekje met conclusie na een onderzoek met allerlei veulens. Een groep die opgroeit in stal, een groep in wei en een groep in stal en wei. En ik geloof dat het niet veel uitmaakte hoe dat ze opgroeide, ze kregen het uiteindelijk toch allemaal wel. Geloof ik...
Is het ook niet genetisch trouwens?


Maar ik ben geen expert dus correct me if I'm wrong. Nagelbijten / Gniffelen
(hmm, ik denk dat ik hier mn profielwerkstuk over ga maken.)

Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 22:46

OC en OCD is toch niet hetzelfde?

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 08:50

Als je de zoekfunctie gebruikt dan vind je hier een heel mooi verslag van ocd.
Oc is minder erg dan ocd,maar dat kun je in dat verslag lezen. Lachen

Groetjes Diana

Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 09:11

Ik heb het verslag gelezen en ik vind het een mooi duidelijk verhaal, maar zou je een paard ook kopen als je wist dat hij het had? Wat voor risico's loop je dan?

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 09:29

Ik heb onderzoek gedaan naar ocd (het verslag was van mij) en ik zou eerst uitzoeken wat voor ocd het paard heeft en in welke mate. Zoals je hebt kunnen lezen ontstaat ocd op het moment dat kraakbeen omgezet wordt naar bot. Bij een 8 jarig paard is OCD dus aanwezig maar komt er niets meer bij. Wellicht een kijkoperatie om de ernstigheid te bepalen. Veel warmbloedpaarden hebben OC maar hebben er nooit last van!