wie weet er wat over het genesen van een peesklap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

wie weet er wat over het genesen van een peesklap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 21:08

Mijn 17 jarige ruin heeft een peesklap gehad.
Huilen
Nu wil ik weten hoe ik er voor kan zorgen dat hij er niks aan over houd en het snel en goed geneest.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Hoed hij er wat aan over?

alfast bedankt.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 21:28

Het spijt me om het te zeggen maar je kan beter vragen wat hij er niet aan over houdt...de prognose van een peesklap is erg slecht, ook op jonge leeftijd. Voor jouw paardje van 17 is het eigenlijk ongeneeslijk. Voor een goed advies zou ik naar je veearts gaan en het goed navragen.

Naar mijn mening (heb gevallen meegemaakt) komt dit nooit meer goed en kan hij zijn oude dag beter slijten in de wei.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 22:29

Voor een zo'n goed mogelijke genezing geldt: stappen, stappen en nog eens stappen op de harde weg. Liefst meerdere keren per dag en dit langzaam opbouwen. En als de pees warm is deze koelen

Verder kan je 't best een dierenarts een scan laten maken, zodat je enig idee hebt van de ernst van de situatie. Jouw paard heeft inderdaad een moeilijke leeftijd voor het genezen van zo'n blessure. Hopelijk kan de dierenarts je meer duidelijk geven of er nog mogelijkheden zijn voor je paard.

Succes!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 11:24

Mijn paard heeft ook een peesklap gehad, en dat is toen helemaal goed gekomen. Hij was toen 4 jaar. Maar het duurt erg lang. Uiteindelijk is het nog niet goed gekomen, want doordat hij een jaar niks gedaan heeft dan alleen maar stappen, en op stal staan, in combinatie met een stevige groeispurt (hij is 1,74m) heeft hij er rugproblemen aan over gehouden. Daar had niemand aan gedacht, maar dat is dus erg veradelijk!!! Mijn paard is behandeld met speciale druk (moest 1 x per maand, duur!!!) en magneetveldtherapie. Voor meer info stuur maar een PB Succes ermee, ik ken de ellende......

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 12:36

idd genezen kan maar gaat niet snel, stappen op harde bodem en wat heel mooi zou zijn is in het water stappen, wij hebben de luxe om een meertje met een hele mooie bodem om de hoek te hebben, super is dat, stappen en koelen te gelijk enne de spieren toch ook gelijk trainen zonder in spanning... Het nadeel bij jou is dat je paard al iets op leeftijd is dus minder snel geneest, maar het voordeel is weer dat hij wel weer rustiger blijft dan een jong paard, wat de genezing bevordert. Je kan hem ook op het land zetten maar dan wel dag en nacht en op een klein stuk, dus dat hij niet op volle gang kan rennen en stoppen, waarschijnlijk doet hij ff gek de eerste paar dagen maar dan houd het op en blijft hij in beweging, dit is weer goed voor de doorbloeding en de genezing, kan je het soms ff koelen evt koelgel erop smeren. Zat mogelijkheden dus... SUCCES

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:42

Heb je het over een peesklap of beschadiging, dit is nl een enorm verschil. Mijn pony was ook een jaar of 17 of zelfs nog ouder toen hij een flinke peesbeschadigeng opliep en dat is met langdurig stappen (op de harde weg) en afspuiten weer goed gekomen. Dan heb ik het we over een half jaar of zo. Maar ik raad je aan om eerst een scan te maken zodat je weet hoe ernstig het is. Succes ermee!!!

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:44

Helaas kan ik ook niet optimistisch zijn Huilen mijn paard heeft sinds begin juni een peesklap. stappen en verder niks, gelukkig is de stapmolen bij mijn stal op asfalt. Minstens een half jaar is mij verteld en vooral niet te vroeg weer beginnen. Beter te langzaam dan te snel, Succes ermee.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 09:56

Er is een scan gemaakt volgens de da is het behoorlijk heftig,maar kan het wel goed kommen met veel rust en veel stapen.ik moet het been in pakken met vochtige watten.Naar mijn idee is dat niet zo goed kan hij dan niet blaas ontsteking krijgen ofzo?

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 10:00

Pascha schreef:
Mijn paard is behandeld met speciale druk (moest 1 x per maand, duur!!!) en magneetveldtherapie. Voor meer info stuur maar een PB Succes ermee, ik ken de ellende......


IK hoor van veel mensen die gebruiken inderdaad ook die therapie en voeren daarnaast extra zwavel door het voer.

Maar met zo'n "ouder" paard zou ik heel rustig aan doen, beter de lang op rust dan te vroeg beginnen.
Dat vind ik trouwens voor veel beenblessure's gelden.
Succes ermee!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 17:44

Blaasontsteking van natte lappen om de benen???

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 18:05

Daar krijg je echt geen blaasontsteking van joh..

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:54

Haal er ns een goede fysio bij

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:11

Paard dat bij mij op stal staat heeft ook peesklap gehad, is ook goed gekomen na heel veel maanden en heel veel zorgen voor de eigenaresse, nu kan ze weer alles met dat paardje. Maarja, paard was 2/3 jaar toen ie dat kreeg. 17 jaar is al iets ouder....
In ieder geval beterschap!

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 13:38

Ik zou er absoluut een goede fysiotherapeut bij halen. Die kan een hoop goeds doen. Als je zelf een beetje gevoel in de vingers hebt, kan de fysio jou ook leren hoe je je paard kunt masseren. Daarnaast veelvuldig koelen en dan niet alleen het stukje peesweefsel maar het hele been en liefst ook de boeg/schouder (bij voorbeen) of bilmassa (bij achterbeen). Hierin zitten nl. de aan- en afvoerende bloedvaten. Idealiter 3 maal per dag (of zelfs nog vaker) koelen gedurende een half uur.
Daarnaast werkte boxrust voor mijn paard absoluut niet. Niet dat hij tegen de wanden opklom, integendeel, hij ging staan slapen, maar dagelijkse weidegang hield z'n been koeler en strakker.

3 tot 6 maanden kun je er inderdaad zo mee kwijt zijn, maar zoals al vaker gezegd, neem er de tijd voor, dan heb je de beste kans op herstel. Als je te vroeg weer begint, ben je uiteindelijk veel en veel langer bezig.

Succes ermee en veeeeeel geduld toegewenst.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 23:45

Snel krijg je het zeker niet goed, zoals hierboven ook al vermeld. Vooral veel geduld hebben en niet na een maand of 2 a 3 denken dat hij wel weer goed loopt en weer meer van hem vragen. Gewoon echt lang stappen en als je weer mag opbouwen zeker niet gaan springen.
Bij voorkeur lange rechte stukken stappen en niet te veel bochten. En de bochten die je maakt moet je zo ruim mogelijk maken en de andere kant op als het geblesseerde been.
Persoonlijk vind ik koud afdouchen fijner werken dan natte watten, omdat je met afdouchen ook nog een beetje de masserende werking hebt, en de watten warmen op gedurende de tijd dat ze om het been zitten en afdouchen blijft het water steeds dezelfde temperatuur.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:04

Lees " peesblessure--> lang verhaal!" eens op pagina 2...

Ik moet 5 September voor de 9de keer naar Emmeloord voor een peesscan (oftewel echografie) en dat zal niet de laatste zijn vrees ik.. Scheve mond
Miro heeft vanaf Maart 2002 een peesblessure en is nog niet goed
Zoals ik in mijn verhaal al zei: geduld....veel afspuiten en blijf consequent met wat de veerarts je verteld, als hij zegt " natte watten om het been" doe dat dan, wij zijn tenslotte geen veeartsen en iedereen zegt toch weer iets heel anders waardoor je straks door de bomen het bos niet meer ziet..

Succes en doe voorzichtig, reken maar op een jaar voordat je paardje weer beter is dan valt het altijd mee als het minder lang duurt.

-X- Anja