*Welving lendenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Potoque
Berichten: 14
Geregistreerd: 12-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-01 23:47

Bij ons jonge (3 jr.) paard is me opgevallen dat hij enigszins bol is in/bij de lendenen, dus precies op de overgang rug/croupe. Te weinig om van bijv. een karperrug te spreken, maar zichbaar genoeg om op te vallen. Ook valt op dat wanneer hij zich wat opwindt, hij juist dat gedeelte van de lendenen extra opbolt. Het is niet gevoelig, howel de wervels er wel meer "op liggen".
Ik zie het wel vaker bij jonge paarden (we noemen het "een opgereden rug"), ik dacht altijd dat het door weinig bespiering, slapte en nog onvoldoende gesettelde wervels wordt veroorzaakt. Het zou dus beter moeten worden door training en bespiering. Ik weet niet of dit klopt. Weet iemand de werkelijke, of meerdere oorzaak van enigszins bolle lendenen en kan het kwaad? Groetje - Tokkie Lachen

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 12:28

Volgens mij is het gewoon een exterieur'fout'. Je hebt paarden die hol of bol in de lendenen zijn of een ingesnoerde pijp hebben ofzo. Dit is volgens mij gewoon exterieurmatig bepaald.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 12:31

Wat jij denkt qua training en bespiering klopt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 13:02

Het is inderdaad een exterieurfoutje. toch kun je met zo'n paard ook goed rijden hoor. Alleen lengtebuiging en zo gaat vaak wat moeilijker, de paarden zijn wat minder soepel. En toch hoeft het weer totaal geen weerslag te hebben op hun kwaliteit van gangen. Ik ken ook een paard dat heel strak is in de rug, maar ze heeft heel veel tact en kadans, echt mooi om te zien. Maar zulke dingen kun je dus rijtechnisch heel goed verbeteren, en ook d.m.v. goed longeren.