Paard in de ziektewet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Paard in de ziektewet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 09:09

Ik heb ook een topic geplaats over dat hij zijn antibiotica niet wil opeten maar ik heb nog een vraag:
mijn paard zit dus in de ziektewet, eerst had hij een verschoven wervel in zijn rug. Door fisiotherapie is dit euvel opgelost maar nu heeft hij een ontsteking in zijn linker schouder. Geconstateerd op de dag dat zijn rug weer 100% genezen is. Hij begon namelijk gigantisch linksvoor kreupel te lopen. Weer naar de dierenarts.
Ik heb hem bijna binnenstebuiten gehad. Kreupelheidsonderzoek gedaan, foto's gemaakt 10 stuks totaal van zijn benen en heupen. Zijn hoeven helemaal laten controleren. De dierenarts was helemaal tevreden. Niets aan de hand helemaal picobello. En nog kreupel lopen. Twee weken later weer de dierenarts erbij gehaald want dit is echt niet goed. Weer buigproeven gedaan, gelongeerd. De dierenarts "denkt" aan een ontsteking in zijn linker schouder. Ik heb voor 27 dagen antibiotica gekregen en ben nu 1,5 week bezig met dit toe proberen te dienen.
Verder mag ik alleen maar stappen, stappen en nog eens stappen.
In stap is hij wel mooi ontspannen, hij buigt mooi af enz. Maar links voor maakt hij een hele kleine pas en hij sleept met zijn been over de grond, rechtsvoor heeft hij een mooie pas en deze sleept hij niet over de grond.
Hoelang zal het duren voor deze antibiotica aanslaat? Het is een hele zware kuur.

Wie heeft dit ook meegemaakt? Wat was de oorzaak en hoelang duurde het genezingsproces? Is je paard nu weer helemaal 100% oke? Mag je weer alles met hem doen?

Ik hoop dat ik een reactie krijg, ik word er zo moedeloos van. Straks komt het nooit meer goed Verdrietig Verdrietig

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 10:02

Een antibiotica kuur slaat niet meteen aan.
Zeker niet als je de kuur niet goed heb toe gediend.
(je paard neemt het niet of moeilijk in toch)
Je moet de kuur afmaken anders heeft het geen zin.
Dus lijkt het mij dat je pas goed resultaat ziet als de kuur is afgelopen.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 14:46

Verder niemand die dit ook een keer heeft meegemaakt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:56

Jawel, wel eens een ontsteking in de schouder, maar die was vrij duidelijk aanwezig en het paard had er minder last van dan de jouwe blijkbaar heeft. Het paard bij ons had een duidelijke verdikking (geen vochtbult oid maar echt een grote dikke plek) en voelde warm aan. Liep ook heel kort aan die kant, maar sleepte niet met de hoef.
Na toediening van antibiotica (1x ingespoten verder zakjes, ik dacht 2 weken maar dat weet ik niet zeker meer, is al lang geleden) en volgens mij ook vochtafdrijvers maar ook dat weet ik niet zeker meer is alles goed gekomen.
Gedurende het genezingsproces kreeg het paard wel een dik been aan de kant van de blessure (niet onlogisch, gestoorde bloedsomloop) met een zwelling die naar beneden wegzakte.
Het paard kreeg 2x per dag stapbeweging aan de hand en koud afspuiten, verder boxrust.

Is dus helemaal goedgekomen, heeft in totaal een maandje geduurd.

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 17:51

Hebben ze behalve foto's genomen, heb been ook langzaam per plek verdoofd ? zoals normaal is bij een uitgebreid kreupelheidsonderzoek ? Je kunt wel foto's blijven nemen, maar het is handig als je eerst weet waar het zit (welke hoogte), dan kun je nog denken aan foto's uit verschillende hoeken te nemen. Ik ben bang dat dit een beetje zonde van je geld was namelijk.
Wat voor antibiotica krijgt ze, exconel ?

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 08:26

Hij krijgt equipalazone poeder.
Ze hebben zijn benen niet verdoofd omdat het duidelijk in zijn schouder zit.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 13:14

Jemig, verder niemand die bij zijn paard een keer een ontsteking heeft gehad in zijn schouder??

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:56

Ik wel, maar ik denk (en hoop) dat hetgeen mijn paard had toch anders was. Maar heeft de dierenarts geen echo genomen van jouw paard? Bij mijn pony kon het pas met zekerheid vastgesteld worden toen ze een echo had gehad. Ik weet niet of jouw paard hetzelfde heeft, maar bij mijn pony (en die is destijds naar de Uithof in Utrecht geweest) zeiden ze dat ze zo'n ontsteking op de plek die zij had nog nooit gezien hadden en dat het wereldwijd nog maar 4x voorgekomen was, waarbij Jerai de enige was die het aan 2 schouders had.

Ik wilde eerst niet reageren, omdat mijn pony er inmiddels niet meer is en ik bang ben dat je je dan ongerust gaat maken (kan ik me goed voorstellen), maar zij had ook nog een hoop andere problemen, ze is ook niet ingeslapen om de onsteking, maar om een achterliggende oorzaak. Is jouw paard alleen maar kreupel? Of heeft hij ook nog andere verschijnselen van ziekte?

In mijn profiel staan trouwens links naar div. berichten over het verloop van Jerai's schouderprobleem. Nogmaals, de onsteking is bij Jerai wel genezen, maar had een achterliggende oorzaak.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 14:04

Ptries schreef:
Ik wel, maar ik denk (en hoop) dat hetgeen mijn paard had toch anders was. Maar heeft de dierenarts geen echo genomen van jouw paard? Bij mijn pony kon het pas met zekerheid vastgesteld worden toen ze een echo had gehad. Ik weet niet of jouw paard hetzelfde heeft, maar bij mijn pony (en die is destijds naar de Uithof in Utrecht geweest) zeiden ze dat ze zo'n ontsteking op de plek die zij had nog nooit gezien hadden en dat het wereldwijd nog maar 4x voorgekomen was, waarbij Jerai de enige was die het aan 2 schouders had.

Ik wilde eerst niet reageren, omdat mijn pony er inmiddels niet meer is en ik bang ben dat je je dan ongerust gaat maken (kan ik me goed voorstellen), maar zij had ook nog een hoop andere problemen, ze is ook niet ingeslapen om de onsteking, maar om een achterliggende oorzaak. Is jouw paard alleen maar kreupel? Of heeft hij ook nog andere verschijnselen van ziekte?

In mijn profiel staan trouwens links naar div. berichten over het verloop van Jerai's schouderprobleem. Nogmaals, de onsteking is bij Jerai wel genezen, maar had een achterliggende oorzaak.

Hij heeft geen andere verschijnselen van ziekte, alleen kreupel linksvoor. Hij eet goed, behalve zijn antibiotica dat gaat moeizaam, ziet er heel mooi uit, ik mag alleen stappen met hem en onder het zadel in stap is hij lekker ontspannen hij schuimt mooi heeft de oren naar voren geeft mooi na. Niets aan de hand, alleen dat hij voor onregelmatig loopt en dan alleen linksvoor. Kleine pas en hij sloft met dat been door het zand.
ik heb je profiel bekeken, wat mijn paard heeft komt (gelukkig) niet overeen met wat de jouwe had. Hij is ook nooit ziek geweest, en blijft prima op gewicht. Waar wat het nou precies is???? en gaat het over???

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:25

De ontsteking is bij Jerai overgegaan, vooral met rust. Mijn pony was er echt beroerd onder en de jouwe gelukkig niet. Als ik alleen naar de ontsteking zou kijken bij mijn vorige pony, dan is de ontsteking goed genezen.

Zij lag ook veel, werd mager, verloor spieren etc, maar dat had dus uiteindelijk niks, of niet helemaal met de ontsteking te maken.

Met rust zou het dus goed moeten komen.

Mag ik vragen hoe lang je moet stappen? ik heb mijn pony destijds 3 maanden echt op rust gehad en na 6 maanden was ik pas weer "echt" aan het rijden.

Verder was het heel belangrijk om rechte lijnen te stappen en heb ik er een fysiotherapeut bij gehad. Ook heeft mijn pony destijds vitamine E selenium gehad, maar dat zou ik wel met de dierenarts overleggen.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 14:39

ik mag alleen maar stappen en dan zolang stappen als ik wil van de dierenarts. Hij moet in beweging blijven zei hij. Ik stap elke dag ongeveer een uur met hem, alleen de hoefslag. 1x per week heb ik er een fisiotherapeute bij. Mijn paard krijgt als toevoeging door zijn voer Equiflexion van de paardendrogist. En van de dierenarts heb ik een antibiotica gekregen die ik 2x per dag moet geven. 's morgens 2 zakjes Equipalazone poeder en 's avonds 2 zakjes poeder. (een heel gemieter om dat binnen te krijgen hoor) Ik heb antibiotica gekregen voor 27 dagen, 4 september komt de dierenarts voor controle. Ik ben nu bijna 2 weken bezig met dit goedje (maar merk nog geen vooruitgang)
p.s. hiervoor had hij een wervel in zijn rug verschoven en door fisio is dit helemaal beter.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:48

Poeders kunnen idd lastig zijn. Ik had van de dierenarts een hele grote spuit gekregen (doorzichtig plastic) en mengde het poeder dan met appelmoes en spoot het in haar mond (net zoals met bv een wormkuur).

Dat je er een fysio bij hebt is wel goed, het heeft bij ons toen echt heel erg geholpen. Ook toen het probleem over was en we weer wat konden gaan doen, want ik had echt geen id hoe ik op moest bouwen zonder te snel te gaan of spieren te overbelasten.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 17:27

mijn shet heeft ook een ontsteking in z'n schouder gehad. hij liep ook erg kreupel. dierenarts wist eerst niet wat het was. dacht dat hij iets in z'n hoef had zitten wat uit moest breken. weken in biotex. hielp dus niet. toen een andere dierenarts erbij . deze wist zeker dat het in z'n schouder zat, maar hoe of wat wist hij niet. hij heeft toen z'n vrouw erbij gehaald, die is Hoofd van paarden chirurgie op de Uithof. die kon aan z'n manier van lopen zien waar het ong. zat. als hij iets aan z'n hoef of zo had, dan zou hij tijdens het lopen meteen z'n voet wegtrekken en kreupelen. als het in de schouder zat, bracht hij eerst z'n hele gewicht op dat been, om dan pas te gaan kreupelen/er door te zakken. dit deed hij dus.
ze heeft toen voor de zekerheid z'n been helemaal verdoofd. stukje voor stukje. eerst onderaan en dan in 2-3 delen naar boven. hj bleef kreupel lopen, tot de schouder verdoofd was, toen liep hij weer goed.
ze heeft toen een soort infuusnaald in z'n schouder geplaatst (mocht alleen zij doen, moet je echt voor gestudeerd hebben) , op de plek waar ze dacht dat de ontsteking zat en er kwam allemaal troep uit.
ze heeft ons toen doorgestuurd naar de Uithof voor foto's .. hier was op te zien dat hij dus een blessure in z'n schouder had gehad, wat al bijna genezen was. er was alleen een ontsteking bij gekomen waar hij zo last van had. hier hebben ze ook nog een punctie gedaan. (met z'n 3'en vast moeten houden Schijnheilig
toen mocht hij met pijnstillers naar huis. mocht 3 maanden niets met hem doen. in de wei blijven. de vrouw van de dierenarts is nog een keer geweest om een punctie te doen.
na een paar maanden liep hij weer helemaal OK.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 23:47

Bij mij heeft de dierenarts hem niet verdoofd in zijn been. Dat was niet nodig omdat hij kon zien aan zijn lopen dat het in zijn schouder zat?? Ik heb voor een maand antibiotica gekregen en moet elke dag met hem onder het zadel stappen.
Wat zijn dat voor foto´s die je gemaakt hebt? En liep jou shet ook kort en sleperig over de grond met zijn been? In de stap onder het zadel merk ik helemaal niets van zijn kreupelheid. Alleen dus dat korte pasje en dat slepen over de grond maar hinken doet hij niet. Zou het dan een lichte ontsteking kunnen zijn. Bij een zware ontsteking of als er iet heel erg verkeerds in zijn schouder zit dan moet hij toch echt heeeeel beroerd gaan lopen? Onder het zadel is hij super ontspannen, schuimt mooi af en geeft mooi na. Ik denk altijd meteen aan het ergste dat het nooit meer goed komt en dat het niet meer beter wordt. Stom eigenlijk. Maar ik ben bang om hem kwijt te raken.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 09:30

Jerai kon bijna niet meer lopen en die is er ook overheen gekomen, dus ik denk dat jouw paard er wel bovenop komt, rustig aan doen is heel belangrijk, sterkte

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 10:36

HOOP HOOP.
De eerste week van september (4-9-2003) komt de Dierenarts. Ik zal dan een update maken.
bedankt voor jullie reacties

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 10:55

Vrijdag komt er een ander fisio bij mijn paard. Ik wil een second opinion.
Iemand die ook veel kijk heeft op blessures. Ben benieuwd wat zij ervan vind.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 21:38

Dat poeder is geen antibiotica, maar een ontstekingremmer. (soort asprine)