Opgezwollen benen na hard werk - zorgen maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Opgezwollen benen na hard werk - zorgen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 21:46

Hoi, ben even terug van m'n Veluwe Trail avontuur...

Volgende vraag. We rijden op het moment gemiddeld 6 uur per dag, voornamelijk stap met af en toe een drafje. Ik rijd zoveel mogelijk in de berm. Aan het einde van de dag had Rowan wat lichte zwellingen aan z'n benen, die wat warm aanvoelden. Vocht-bobbels dus.

Ik heb z'n benen langdurig gekoeld, maar omdat ik helemaal geen ervaring heb met dit soort dingen, wil ik graag weten hoeveel kwaad dit kan. Rowan heeft het nooit eerder gehad, maar dit is ook de eerste keer dat we meerdere dagen achter elkaar zolang lopen (dit was dag 5)

Hoeveel kwaad kan dit? Als het morgenochtend is weggetrokken, kan ik dan weer gaan rijden? (we hebben morgen trouwens een halve rustdag, maar 3 uur rijden)
En als het niet helemaal wegtrekt, of morgen na het rijden erger is?

De spangenoot die meewas op de Trail kreeg dit maandag namelijk heel erg (echt hele dikke achterbenen) en dit was dinsdagochtend nog niet weg. Die hebben ze met de trailer naar huis gehaalt.

Graag zou ik wat ervaringen horen over dit soort zwellingen. Komt het veel voor? Is rust noodzakelijk of kan ik - rustig - blijven rijden? Rowan is spijkerhard, die heeft eigenlijk nooit last van dit soort dingen, dus ik zou het niet weten.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:51

Heb je bandages oid om z'n benen?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 21:55

nee, helemaal bloot. Heb altijd het idee gehad dat hij zo het lekkerst beweegd, en z'n pezen zijn behoorlijk uitgehard, we trainen thuis veel op het zand.
(trouwens, dit had hij vandaag voor het eerst, maar we hebben wel praktisch de hele rit op harde paden moeten rijden. Overal steenslag daar Boos!
Nog een ding; hij had het vandaag vooral achter, en vanochtend zijn z'n achtervoetjes bekapt (en opnieuw beslagen met de oude ijzers)

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 22:02

Het kan zijn dat met die warmte 6 uur lopen te inspannend is. Normaal wanneer je dit soort afstanden rijd met bandages oid kunnen de pezen wel oververhit raken. Best kans dat dat nu gewoon ook het geval is.
Ook reflecteert asfalt de warmte nogal. Ik denk dat de warmte zijn grootste probleem is op het moment.

Het is verstandig om een rustdagje in te lassen, doe die 3 uur zo vroeg mogelijk (ga desnoods vanochtend om 4 uur al weg), en kijk of je niet een gehele dag rust in kan lassen. Koel na het rijden, kijk of het bijtrekt later op de dag en koel desnoods nog weer.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 08:34

Het kan een combinatie van 2 dingen zijn:
1. de warmte
2. het veel langer rijden dan normaal

Wat dikkere benen door de warmte kan meestal niet veel kwaad, maar dikkere benen door meer werk kan duiden op overbelasting.
Als je dan maar doorgaat, dan is de kans groot dat je pezen beschadigd!

Ik zou hooguit een uurtje stappen en een klein beetje draven op harde bodem. Zandpaden e.d. belasten de pezen alleen maar meer.
Ook goed koelen en je paard lekker (evt. een paar uur) in een paddock zetten.

Zo-wie-zo zou ik de weken voor deelname aan een trail de trainingstijd meer verlengen, zodat je niet plotseling van één uurtje per dag naar 6 uur per dag rijden gaat.