ontworm vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

ontworm vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 23:41

ik heb aldoor mijn paard netjes ontwormd om de 8 tot 10 weken , nu sta ik op een nieuwe stal en wou ik hem laatst weer ontwormen . Toen werd me verteld dat het alleen zin had als alle paarden tegelijk gedaan worden , klinkt erg logisch .
Dus heb ik even nagevraagd wanneer ze dus ontwormd worden , en hier doen ze het alleen als ze het land opgaan , van het voorjaar dus en als ze straks weer op stal gaan .
Ben ik nu dus aldoor onnodig aan het ontwormen geweest ??
Heeft het zin om mijn paard nu wel een spuit te geven .
En is tweemaal per jaar niet een beetje weinig??

Ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:59

Twee keer per jaar is inderdaad erg weinig. Wij doen het altijd in maanden dat ze op de wei staan om twee maanden en in de winter om de drie.

Steftje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 01:29

Dag Shiana,

Wij doen het ongeveer om de drie maanden en éénmaal per jaar laten wij de veearts de paarden tegen de wormen inspuiten.

Als jouw paardje gedaan word, werkt het wel. Maar het is natuurlijk beter dat alle paarden gedaan worden. Het risico op wormen is groter wanneer ze niet ontwormd worden. Maar jouw paard zal zeker geen last hebben van wormen.

Oja, nog een tipje. Je moet af en toe eens wisselen van pasta. Daarmee bedoel ik eens een ander merk of soort gebruiken. Anders werkt het niet meer! (geleerd op cursus van een veearts)

Groetjes

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 08:43

Imo. heb je zeker niet overbodig ontwormd hoor !
Op de gebruiksaanwijzing van het middel dat je gebruikt staat precies omschreven hoe lang het middel werkzaam is.
Het is idd. aan te raden om alle paarden gelijktijdig te ontwormen.
Maar zoals het nu op de nieuwe stal gebeurd, daar heb ik toch m'n vraagtekens bij.
Ik ken nl. geen middeltjes die een half jaar werkzaam zijn (tenzij ik natuurlijk iets gemist heb Knipoog ), meestal ligt het tussen de 6 en 10 weken.
Voor de zekerheid zou ik zeker navragen welk middel ze gebruiken en hoe lang dit werkzaam is.
Als het minder dan een half jaar is, dan zou ik zeker je eigen paard tussendoor ontwormen.

Over de tip van Steftje:
Klopt gedeeltelijk, alleen het gaat niet zozeer om het merk, wel om de werkzame stof (veel merken maken nl. gebruik van dezelfde werkzame stof).
Het heeft te maken met resistentie, voor sommige ontwormingsmiddelen kunnen paarden resistent worden, andere middelen hebben dit niet.
Ook iets om even rekening mee te houden !

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 08:46

Wij doen het in de zomer om de 6 weken en in de winter als ze binnen staan of in de paddock om de 8 weken!!! Op advies van de dierenartis (universiteit Utrecht)

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliënberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:15

Wij ontwormen om de drie maanden met zo'n ontwormingspasta eqvalan. Het is toch belangrijk dat dat goed bijgehouden wordt met die wormen.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:38

ik doe het meestal rond de 3 a 4 maanden!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:48

Hoe vaak je ontwormt hangt af van welke wormkuur je gebruikt en hoe je verder de wei schoon houdt.

Let op, ik praat over werkzame stoffen, tussen haakjes staan een paar merknamen!
-Pyrantel (strongid-P, equiworm-P), deze moet je om de 6 weken geven, in dubbele dosis zijn ze ook werkzaam tegen lintworm.
-Ivermectine (Eqvalan, Furexel), deze geef je om de 8 weken, werken niet tegen lintworm
-Moxidectine (Equest) geef je om de 3 maanden (dwz dat is wat de fabrikant aanbeveelt, uit onderzoek blijkt dat het wel langer werkzaam is), werkt ook tegen een groot deel van de ingekapselde stadia.

In NL mag je paarden alleen met een wormpasta ontwormen. Andere middelen zijn niet geregistreerd en daarom niet toegestaan.

Wanneer je iedere dag (of om de dag) de mest uit de wei haalt, hoef je minder vaak te ontwormen. De wormbesmetting van het weiland is veel lager, de paarden kunnen dus niet besmet raken (in hun eigen weiland). Je zou dan af en toe de mest kunnen laten onderzoeken of er wormen inzitten en of het dus weer tijd is voor een ontwormingskuur.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:18

kijk een wormenkuur is wel gewoon gif wat je in je paard spuit, wij doen iets van 3/4 keer per jaar een wormenkuur,
als er geen nieuwe paarden op stal komen, en je gaat niet op concour enzo dan zal ik het niet te vaak doen, omdat het dus gif is, veel mensen zullen mij voor gek verklaren misschien, maar zo denk ik erover,
als je dan 2 keer per jaar ontwormt zou ik wel een zwaardere nemen, dus die voor alle sorrten wormen, ben ff de naam ervan kwijt.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:24

Een worminfectie is ook niet blij in je paard
Op concour zal een paard niet gauw een worminfectie oplopen (daarvoor moet hij namelijk eerst eitjes met larfjes kunnen opnemen).

Maar zoals ik al zei: wanneer je weidemanagement in orde is (en je die dus zeer regelmatig schoonmaakt) hoef je veel minder te ontwormen.