Vachtvraagje voor de fjordenmensen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Vachtvraagje voor de fjordenmensen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 15:24

Even een vraagje voor de fjordenmensen hier op bokt.
Mijn drie jarige fjordenmerrie heeft op dit moment een behoorlijke dikke vacht. Ze glimt verder wel en heeft zelfs appeltjes als je goed kijkt. Ze staat overdag buiten en 's nachts op stal. Al mijn andere paarden glimmen en hebben een mooi dun vachtje (zijn KWPN-ers). Heeft het misschien te maken met de hitte, ik dacht dat het misschien juist een bescherming is tegen de zon. Ze zweet namelijk niet met dit warme weer.
Ze heeft dit al vaf dat ik haar heb (vanaf veulen). Ze komt de winter uit en verhaart totdat ze mooi dun in de vacht zit en vervolgens als het warmer wordt (juli / augustus) groeit de vacht weer.
Herkennen mensen dit "probleem"?

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 19:51

Schijnt wel vaker voor te komen, ik denk dat dit een typisch "robuuste pony" verschijnsel is; je kunt maar beter op tijd je winterjas klaar hebben...
In Scandinavie, Ijsland en de Schotse hooglanden is het klimaat natuurlijk toch wat strenger dan hier, mogelijk heeft dat er wat mee te maken, de pony's hebben dit misschien nog in hun genen zitten.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 07:19

Idd wat Tess ook zei. Is helaas iets wat in de genen zit. In noorwegen enzo begint het nu alweer koud te worden en de meeste fjorden gaan nu weer druk aan de gang om hun winterjas klaar te hebben voor de winter begint. Hier doe je niks aan. Heeft dus niks met de temperatuur hier te maken.
Tjody heeft eind van augustus ook alitjd alweer een mooi wintervachtje wat er in november resoluut vanaf gehaald wordt door een brute scheermachine, denk dit jaar zelfs eerder ivm endurance in sept en oktober.
Heel herkenbaar dus....
Viv

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 08:39

Mijn Noriker (Oostenrijks koudbloed) begon vlak voor de hitte-explosie ook al een dikke jas te ontwikkelen, erg naar, want hij zweet normaal al vreselijk, hij begint al als ie een zadel ziet.....

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 00:09

Ik had zelf ook al het idee dat het wat met de afkomst van de fjorden te maken had, maar je krijgt toch vreemde reacties van mensen als ze haar zo zien met haar wintervachtje bij 30 graden.
Ze gaat 13 augustus naar de keuring in Emst, het was misschien wel wat mooier geweest met een dun vachtje, maar goed. Ik weet in ieder geval dat het vaker voorkomt.
Alleen vraag ik me wel af waarom niet alle fjorden dit hebben, vorig jaar op de keuring zag je ook fjorden met mooie dunne vachtjes.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 07:36

Die staan onder dekens of worden het begin van het seizoen geschoren.
Succes de 13e!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:38

Hou op schei uit, die van mij staat NU al in een volwaardig wintervachtje. Ze zweet al tijdens het losrijden en wordt dus al weer bijna niet meer droog voor de nacht.
Ik zat van de week al te twijfelen of ik haar al een eerste keer zal scheren, maar gezien de felheid van de zon is dat op dit moment ook geen optie. Bovendien weet ik eerlijk gezegd niet of het gevolgen heeft om al zo vroeg te beginnen met scheren.
Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?


PS Die van mij is normaal gesproken echt 1 tot 1.5 maand later met aanmaken van een wintervacht....

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 12:01

Mijn jaarling staat nog in zijn zomer vacht.
En hij staat dag en nacht buiten.
Wel vervelend dat die wintervacht nu al komt zeg!

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:40

Viking heeft nog steeds een mooi zomervachtje hoor,hij staat s'winters wel onder een deken.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:59

danc heeft ook nog een dunne vacht(niet de vroeg juichen tuluk)

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:06

Mijn pony begint ook al aan haar winterjas, zij is geimporteerd uit Noord-west Engeland en dus ook ingesteld op een ruw klimaat
Ik vind het ook wel vroeg dit jaar, vorig jaar begon het pas eind augustus en toen was het niet zo'n warme zomer toch Verward

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 02:19

Nou moet eerlijk zeggen dat mijn dikke donder nog kort in r zomervachtje staat, voorlopig nog geen extra jasje!