ocd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

ocd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 20:40

Mijn veulen staat op een weiland die erg aan een regenbui toe is.
Het gras is niet groen en het leek me dat ik Tiziano bij moest gaan voeren.
De dierenarts zou vandaag komen om het half zusje van Tizi te chippen dus hebben we hem meteen gevraagt of dit weilandje nog wel voldoende voeding kan bieden.
De d.a. zei dat er voldoende gras stond en dat we niet bij hoeven te voeren.
Hij vertelde ons op te letten op ocd.
Op het moment dat ik wilde vragen was dat was begon het veulen te steigeren van wege het chippen en hebben we ons geconsentreerd op het chippen.
En nu denk ik er ineens weer aan.

Ik heb via de zoek functie kunnen vinden wat ocd is.
Maar komt dat van te veel (gras)eten?

Groetjes Diana

Vincent15
Berichten: 61
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:08

Jonge paarden kunnen OCD krijgen door een onevenwichtige groei.
Dat betenend als ze te veel voer en te weinig beweging krijgen ocd kan vormen. Bij jonge veulens komt vaker een vorm van ocd voor die vanzelf overgaat, tussen de 9 en 12e maand

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:58

De erfelijkheid van OCD is nog niet wetenschappelijk onderzocht, maar alle wetenschappers zijn het er over eens dat OCD gedeeltelijk erfelijk is.
In de embryonale fase, dat is de vroegste ontwikkelingsfase van het nog ongeboren veulen, worden alle beenderen van het veulen als kraakbenige structuren aangelegd. Als het veulen geboren wordt tref je dus veel kraakbeen aan. Al voordat het veulen geboren wordt begint het kraakbeen te verbenen, en dit gaat verder na de geboorte. Zo wordt het kraakbeen dus langzamerhand allemaal omgevormd tot been. Het verloop van dit proces is van aanzienlijk belang voor het al dan niet ontstaan van OCD
De groei.
De groei van het veulen vindt merendeels plaats vanuit speciale delen van het kraakbeen, deze delen worden groeischijven genoemd. Vanuit deze zogenoemde groeischijven ontstaat de lengtegroei. Deze groeischijven zijn ook de laatste kraakbeen delen die verbenen. Als de groeischijven helemaal verbeend zijn zal het paard verder ook niet meer groeien. Voor veel van deze delen geldt dat dat rond het derde levensjaar van het paard gebeurt. Een gewricht is het draaipunt van 2 (of meer) botten. De uiteinden van de botten zijn zo gevormd dat ze precies in elkaar passen (kop en kom). Om de botten soepel ten opzichte van elkaar te kunnen bewegen, zit er om de uiteinden van de botten een laagje kraakbeen en wordt in het gewricht een smeervloeistof aangemaakt (synovia). Kraakbeen moet veel gewicht dragen en moet toch flexibel en elastisch zijn; het vangt de schokken op en lijdt het eerste en het meeste onder toegenomen druk. Voor de gewrichtsvloeistof geldt dat het in voldoende mate in in de juiste dikte (viscositeit) aanwezig moet zijn.
Uit het onderzoek bij praktijkonderzoek Lelystad bleek dat letsels, hoewel ze het meest voorkwamen in de knie en in de sprong, dit zeker niet de enige plekken waren. Veel letsels werden gezien in de facetgewrichtjes tussen de halswervels en ook de kootgewrichten (voor en achter). Ook werd er letsel gevonden in de voorknie, elleboog en boeg.
Bij de veulens die op vijf maanden bekeken zijn, was er niet iin die niet ergens in een of ander gewricht een osteochondrotisch letsel had. Het minimum aantal letsels dat
gevonden werd was iin, het maximum zelfs veertien!
Bij de veulens die op elf maanden bekeken werden bleek de situatie erg veranderd ten opzichte van de situatie op vijf maanden. Terwijl op sommige plaatsen zoals in de sprong het aantal letsels en de ernst daarvan gelijk gebleven was of misschien zelfs iets was toegenomen, was het aantal letsels in een aantal andere gewrichten zeer sterk gedaald. Dit was met name het geval in de knie, de halsgewrichten en het kootgewricht in het voorbeen. Het verschil zou wel eens veroorzaakt kunnen worden door het feit dat bij een veulen van een bepaalde leeftijd niet alle gewrichten zich in hetzelfde stadium bevinden. Zo is op vijf maanden leeftijd de sprong bijvoorbeeld verder ontwikkeld dan de knie.
Erfelijkheid speelt mee hoewel het onderzoek zeker niet opgezet was als genetisch onderzoek, omdat de het aantal veulens waar onderzoek mee gedaan is te klein is, zijn er wel een aantal interessante waarnemingen gedaan. Bij nakomelingen van wie een of beide ouders rvntgenologisch
vastgestelde osteochondrose in had, in 50% van de gevallen ook osteochondrose op die plek vastgesteld. Bij ouders die in de sprong geen van beide de aandoening hadden, was dat al 37% van de gevallen. Als je nu op dezelfde wijze kijkt naar de knie, dan zie je een percentage van 28% bij nakomelingen van wie een of beide ouders ook OC in de knie hadden. Hadden die ouders dat echter niet dan werd ook bij de nakomeling geen OC gevonden. Dat zal in werkelijkheid niet zo zwart-wit liggen als het nu door de kleine aantallen lijkt. Wel is het iets waarin een eventuele vervolgstudie met extra aandacht naar gekeken zou kunnen worden


Een stukje uit mijn verslag over OCD Ik moet ergens het hele verslag hebben. Ik zoek even verder voor je. Maar zo krijg je al een beeld wat OCD inhoudt

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 11:51

Wow wat mooi zeg!
Ik heb er nu al veel aan gehad.
Maar graag wil ik er alles over lezen Lachen
Dus als je je verslag af hebt......zou ik doe misschien mogen lezen?

Groetjes diana

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:58

Het is af! Het ligt alleen ergens waar ik niet weet waar!