Reageer ik overdreven?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Reageer ik overdreven?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 20:48

Kevin staat al een week of 6/7 met hoefzweren wisselend aan rechts voor en rechts achter.
Mijn veearts is er bijna iedere week bij geweest (hoefsmid is op vakantie en zijn vervanger wil niet komen, is een zaak voor de veearts zegt hij....)
Maar iedere keer kreeg Kevin een antibiotica spuit.....tot ik hier op Bokt te horen kreeg dat dit bij een hoefzweer absoluut niet goed is! Klinkt ook best logisch maar ja, ik had alle vertrouwen in mijn veearts.....
Nu heeft Kevin vorige week Zaterdag met Mambo de gekke hengst gevochten en de dag daarna stond hij met een dik achterbeen waar een wondje op zat, geen probleem, hij liep er goed op dus koud spuiten en wat weken in de biotex en groene leem gesmeerd.
Maandag avond toen ik hem uit de paddock haalde begon hij zeer moeilijk te lopen, net of hij stijf was in zijn hele lijf, ik dacht spierpijn van het gevecht.
Dinsdag avond kon hij nog moeilijker lopen en had ook last van zijn evenwicht, viel reglmatig bijna om maar later op de avond werdt dat wat beter. Va wilde dat ik het nog even aan zou kijken.
Woensdag ochtend kreeg ik hem zijn stal niet meer uit want hij kon gewoonweg niet meer lopen en al die tijd dacht ik dat het een resultaat was van het gevecht van Zaterdag.
Ik heb de Va weer gebeld en nu kwam hij dan wel. Ondertussen heb ik Kevin toch nog op het gras kunnen krijgen want ik dacht als hij omvalt dan liever buiten dan in zijn stal en eenmaal op het gras liet hij zich direkt vallen.
Ok, Va heeft hem weer antibiotica gegeven voor zijn dikke achterbeen maar ik had zelf al in de gaten dat er aan de voorkant iets helemaal niet goed zat omdat Kevin alleen nog maar naar achteren en omhoog ging en met sprongen op alleen zijn achterbenen vooruit probeerde te komen.....hij probeerde ook op 3 benen te lopen door zijn rechter voorbeen gestrekt naar voren te houden en dan op 3 benen naar voren te springen, hij had gewoon verschrikkelijk veel pijn!
Ik mijn Va daarop gewezen en jawel hoor, daar zat weer een hoefzweer (volgens mij is die gewoon nooit weggeweest) dus hij heeft het een beetje opengemaakt en er kwam wat pus uit.
Verder niets gedaan en ik moest Kevin weer weken in de biotex en zodra hij weer kon lopen met hem op de weg gaan stappen.
Donderdag, Kevin kon nog steeds niet lopen, even afwachten nog was de conclusie van de Va.
Vrijdag, Kevin kon nog steeds niet lopen.....
Vandaag, Kevin kan nog steeds niet lopen en ik maar weken in de biotex, heeft hij vanmiddag ineens een bult op de kroonrand zitten!
Ik kon mij nog heel goed een foto herinneren uit het boek paardenbenen dus dat stuk erbij gepakt en jawel, alles wat daarbij staat klopt precies! Het is dus een hoefzweer die niet via de onderkant naar buiten kan komen en dus uit gaat breken naar boven, ondertussen zit dit dus wel door zijn hele hoef heen!

Ik werdt echt helemaal naar en wilde mijn eigen Va niet meer bellen dus eerst de dap in Westerbork gebeld, uitgelegt wat het probleem was en gevraagd of ze Kevin konden helpen, maar helaas was dit te ernstig voor ze, daar waren ze niet op berekend maar ik kreeg het tel.nr. van een praktijk in Rolde waar ze Kevin wel zouden kunnen helpen.
Krijg ik de dienst doende arts daar aan de tel. en die wil dus niet helpen omdat ze geen patienten van mijn eigen Va wil afpikken! Daar sta je dan met je goeie gedrag, ik nog uitgelegt dat ik er toch zelf voor kies om bij hem weg te gaan maar nee hoor, ik moest hem eerst maar eens bellen en het met hem overleggen en dan zouden we wel verder zien.
Ten einde raad heb ik dus toch maar mijn eigen Va gebeld die overigens eerst in gesprek was, ik kan wel raden met wie want toen ik hem aan de tel. kreeg wist hij al wat er aan de hand was.....
Hij zag er dus het nut niet van in om te komen, ik heb bijna jankend aan de telefoon gezeten en toen zei hij, nou, als jij je daar beter door gaat voelen wil ik wel komen hoor maar ik kan er toch niets aan doen, je moet de natuur zijn werk laten doen en de boel open laten breken.......ik heb daar dus een ontzetted fout gevoel bij en zeker nadat ik de manier van behandelen in het boek had gelezen wist ik gewoon dat ik de boel niet op zijn beloop mocht laten dus ik heb gezegt ok, ik wacht het wel af.....opgehangen en meteen Emmeloord gebeld en advies gevraagd.
God zij dank luisterd van Muiswinkel wel naar mij en hij vertelde wat er moet gebeuren, morgen om 10.00 uur staat hij klaar voor Kevin, zijn hoef wordt aan de voorkant, op het toongedeelte open gemaakt en schoongemaakt, dan moet hij even blijven want de boel de boel laten vindt hij dus echt niet kunnen en dat gaf mij een veel beter gevoel!
Mijn paard staat nu dus in totaal rond de 6 a 7 weken met ontzettend veel pijn, hij is afgevallen, je kan zijn ribben tellen en zit duidelijk niet lekker in zijn vel, hij is gewoon ziek van de pijn! moet ik dan de natuur zijn werk maar blijven laten doen?

Reageer ik nu overdreven? iemand zo iets als dit ook aan de hand gehad?

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......



Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-03 16:50

Ben ik weer!
Ben blij met jullie reacties, ik begon echt even aan mijzelf te twijfelen hoor maar na vanmorgen weet ik dat ik goed heb gehandeld.
Vannacht van de zenuwen niet geslapen dus ik heb net even in de tuin behoorlijk liggen ronken onder de grote kastanjeboom, vandaar dat ik wat laat ben met mijn update Haha!
Vanmorgen om half 8 Kevin uit de stal gehaald om hem nog voor de laatste keer een biotex week bad te geven, de bult was niet doorgebroken, sterker nog hij was geslonken!
En ook nog: hij liep weer op zijn been! Welliswaar ontzettend kreupel maar hij stond er wel weer volop...
Nou, op naar Emmeloord waar wij een uur te vroeg aankwamen Haha! v. Muiswinkel kwam gelukkig ook net aanrijden dus na een kopje koffie kon ik Kevin uit de stal halen waar we hem even tijdelijk in geparkeerd hadden.
Volgens v. Muiwinkel heb ik dus ook goed gehandeld want de zweer is door zijn hele hoef uitgebreid!
Ze konden duidelijk een oude zweer nog zien zitten die sluimerde (door alle antibiotica die hij de afgelopen weken heeft gehad) dus die was helemaal niet weg, sterker nog, die heeft allemaal uitlopers gecreerd in zijn hoef zodat nu zijn hele hoef een groot kanaal van zweren is!
Gelukkig hoefde het toongedeelte niet helemaal opengehaald te worden, de smid daar heeft de onderkant van zijn hoef helemaal opengehaald tot daar waar het gevoel zit, en daar kwamen mij toch een partij zweren te voorschijn!!! en een pus wat eruit kwam, niet te geloven!
Kevin heeft nu dus bijna geen zool meer onder zijn hoef en aan de voorkant is de punt helemaal weggehaald en zit nu een groot gat.
De smid zei tegen mij, meid, het is goed dat je bent gekomen want als je langer had gewacht had het wel eens heel fout af kunnen lopen, dit paard heeft helse pijn geleden Huilen

Nu staat Kevje dus in een betadine verband met een hoefzak erom en deze week gaan ze verder kijken hoe het zich ontwikkeld, Woensdag weet ik meer.
Ik heb meteen gevraagd of ze al zijn hoeven willen bekijken omdat ik het nu helemaal niet meer vertrouw. En vooral dan rechts achter want daar komt ook steeds maar weer een zweer terug dus dat doen ze ook nog even.

Ik heb een beetje een dubbel gevoel, ik wilde mijn grote man niet achter laten maar ja, het is voor een goede zaak, ik zit nu de hele tijd tegen een lege stal aan te kijken maar Vrijdag is hij weer gevuld want dan mag hij waarschijnlijk weer naar huis!!!!

Ik moet zijn stal helemaal ontsmetten want ze denken dat er iets in zijn stal zit waardoor het steeds weer terug komt, ik denk gewoon dat mijn eigen (herstel, ex) Va echt een verkeerde behandeling heeft gegeven door niet goed uit te snijden en hem meteen op de antibiotica te zetten maar ja, wist ik veel, ik heb best behoorlijk ervaring met beenproblemen maar een hoefzweer had hij nog nooit gehad.........dus ik wist niet beter dat mijn Va gelijk had, maar nu weet ik beter, weer wat geleerd!!!

Dus nu nog even duimen allemaal dat er geen andere dingen nog tevoorschijn komen en dat hij er niets aan over heeft gehouden want dat konden ze nog niet zeggen, eerst moest de hoef open om Kevje van zijn pijn af te helpen en de rest van de week gaan ze verder met behandelen en kijken ze zijn hoeven even helemaal na en als alles dan goed is gaat hij op een verbandijzer en mag hij Vrijdag weer naar huis.
*zucht* hij is pas een paar uur "uit logeren" en ik mis hem nu al.....gelukkig heb ik nog 4 monsters staan die mij afleiden hoewel Eirian de hele dag over het land staat te roepen naar haar grote beschermer...maar ja, hij is er niet.........

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-03 21:10

Mist: Nee, Kevin heeft verder nog nooit last gehad van hoefzweren, het is iets van 7 a 8 weken geleden begonnen met een hoefzweer rechtsvoor en al snel volgde rechtsachter ook, dat heeft elkaar al die weken afgewisseld en is ook nooit echt over gegaan.
Volgens Emmeloord loopt hij er blijkbaar al maanden mee en dat schijnt erg vaak voor te komen, ze zijn dan vaak ook niet kreupel tot het echt erg begint te worden en dan kan het per week afwisselen, dus een week of paar dagen kreupel en dan weer een tijdje goed, dat was bij Kevje dus ook het geval.
Ze gaan nu ook kijken of hij misschien toch iets van gifstoffen in zijn bloed heeft want hij kan ook nog elders in zijn lichaam een ontsteking hebben die dit alles veroorzaakt.

Zep: Ik ga idd. met mijn hoefsmid overleggen of hij misschien maar beter weer op ijzers kan (ik heb hem inmiddels 1.5jaar zonder ijzers en dat heb ik eigenlijk liever) en als het niet anders kan idd. iets van een zooltje of zo maar liever geen ijzers. Ik denk overigens dat er wel gewoon iets anders aan de hand is, ik heb Kevin al bijna 8 jaar en in al die tijd heeft hij nog nooit een hoefzweer gehad, nu heeft hij het afwisselend aan 2 benen en wel aan de zelfde kant......ik denk dus dat er wel iets fout moet zitten elders in zijn lichaam maar dat gaan ze gelukkig nu onderzoeken.
Mijn eigen veearts zei alleen maar tja, vreemd geval, ik kan er niets van maken dus laat de natuur zijn werk maar doen en laat het maar doorbreken (wat dus niet lukte en Kevje kon echt geen stap meer zetten) en dan kom ik wel weer antibiotica spuiten (wat hij dus de afgelopen 7 weken ook al heeft gedaan) en ik zeg ook niet dat het fout is om de natuur zijn werk te laten doen maar als iets al zo lang duurt en het paard toch overduidelijk crepeert van de pijn, waarom dan niet openmaken en de natuur een handje helpen? Ik heb het een paar weken vol gehouden om de natuur zijn werk te laten doen maar ja, het lukte niet en het nog langer door laten gaan ging gewoon echt ontzettend tegen mijn gevoel in.
Ik kon het mijn Va ook niet echt duidelijk maken want ik ben daar echt niet kundig genoeg voor, ik heb er wel een mening over maar kon deze niet onderbouwen tja en dan l*l je mij al snel onder tafel, maar ja, mijn gevoel ging toch heel erg tegen hem in en ik ben blij dat ik toch naar Emmeloord heb gebeld en ik ben zeker blij dat ze hem ook op Zondag wilde helpen, daar luisterde ze tenminste wel naar mijn gevoel en voelde ik mij ook echt serieus genomen!

Ik kan nu tenminste weer slapen, Kev heeft geen pijn meer dus ik ook niet OK dan!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 16:03

Ik heb al het een en ander besteld bij de paardendrogist maar deze zal ik ook in gedachten houden, thanx!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 18:21

Nou, ik ben vanmorgen gebeld door de kliniek en v. Muiswinkel bevestigde mijn vermoeden, ook rechts achter is het helemaal mis, die hebben ze ook helemaal opengehaald en schoon moeten maken, dus nu staat Kevin op 2 benen op een verbandijzer.......
Hij heeft de zweren dus afwisselend rv en ra gehad en volgens mijn va was ra volledig genezen.
Om niet het risico te lopen dat Kevin in Emmeloord alleen rv geholpen zou worden en dan vervolgens thuis weer met ra kwam te staan heb ik gevraagd of ze ook die hoef nog even goed na wilde kijken en jawel, dat was dus ook aan het sluimeren en had zich al een weg door de hele hoef gebaand.....ik baal hier wel zo ontzettend van!!! Sla mijzelf nu voor mijn kop dat ik niet eerder ben gegaan maar ja, je moet maar vertrouwen hebben in je va he Frusty
Verder zijn er in ieder geval geen gekke/enge dingen gevonden dus we gaan Kevje Zaterdag ochtend (heel misschien Vrijdag avond al) halen, ik zal blij zijn als hij weer thuis is want ik mis hem ontzettend!

Ricoh, Kevin staat op Aubiose, daar staat hij al jaren op maar een week of 10 geleden heb ik hem op stro gezet omdat wij nog een grote baal hadden die op moest, na een week of zo begon de ellende met zijn hoeven. Hoewel het volgens mijn (ex) va niet door stro kan komen, wat ik toch ook niet met hem eens ben want de ellende begon zodra hij op stro stond...........hebben wij hem weer snel op Aubiose terug gezet, maar ja, het kwaad was al geschied.
Het hoeft niet door de wijziging van stalbodem te komen hoor maar ik vind het wel heel erg toevallig allemaal.

Ik ben het eens met jullie wat betreft v.Muiswinkel, echt een ontzettende aardige geduldige man, neemt de tijd voor je, luisterd naar alles wat je wil zeggen en wat je denkt, neemt echt de tijd voor je paard en noem maar op, ik ben dik tevreden!
De smid daar wil ik ook even een pluim geven hoor, ook hij luisterde goed naar mij en nam zelf ook nog de tijd om vragen te stellen, ik heb een half uur met die man staan praten (weet zijn naam niet meer) en hij stelde mij gerust met de woorden: meid, je hebt de juiste stap genomen, we hebben je paard in no time weer op de been, je kanhem met een gerust hart hier achter laten.
Echt, een dikke puim voor Emmeloord!!! OK dan!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 18:51

Haha! Ik heb je net een pb terug gestuurd Haha!
Maar volgende week zit ik zonder werk (gelukkig, heb ik tenminste lekker veel tijd voor Kevin, komt eigenlijk wel goed uit) en ik kan wel weer wat aanspraak gebruiken dus als je zin en tijd hebt......kom je lekker een dagje of avond langs!!!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 08:47

Weer even een update!
We hebben Kevin gisteren ochtend opgehaald en het gaat nu heel erg goed met hem!
Hij heeft alleen voor een verbandijzer, achter kon hij het zonder af en hij loopt weer!!! En totaal niet kreupel (das lang geleden zeg)
Hij is ook ontzettend wakker, dat is hij ook lang niet meer geweest, hij was de afgelopen weken ontzettend sloom en je kon goed zien dat hij niet lekker in zijn vel zat (logisch ook als je weken lang met pijn staat) hij kijkt weer helder uit zijn ogen en is weer lekker vrolijk en druk, kortom ik heb mijn oude Kevin weer terug!!!
Hij heeft in Emmeloord een week boxrust gehad en thuis moet hij nu ook nog een week op rust met 3x per dag gecontroleerde en gedoseerde beweging.
Vandaag 3x 5 min. stappen op de weg, morgen 3x 10 min. en zo verder.
Eind van de week moet ik v. Muiswinkel weer even bellen om te overleggen hoe het gaat en of hij goed blijft lopen.
Ik ben ontzettend blij dat mijn reus weer op stal staat, baal wel een beetje dat hij niet naar buiten mag (en Eirian ook) maar het is voor de goede zaak!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 20:44

Ik ben echt ontzettend blij dat hij weer thuis is, hij is maar een week weg geweest maar god wat heb ik hem gemist!
Enne...mijn oude veearts hoeft echt niet meer te komen , ik heb alweer een andere gevonden OK dan!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hootje, Pova, Trendiction en 26 bezoekers

cron