Mijn shetlander schuurt, wat kan ik er tegen doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nadine1

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Kudelstaart

Mijn shetlander schuurt, wat kan ik er tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 20:47

Heey,

mijn shetlander schuurt zijn staart helemaal kapot. Het is wel een ruin dus het kan betekenen dat hij jeuk heeft aan zijn koker, maar omdat ik die regelmatig schoon spuit weet ik het dus niet meer heel zker wat het is? Verward dus weten jullie misschien wat het kan zijn?

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:36

schuren komt meestal door kleine vliegjes die je paard steken. Hierdoor krijgt je paard jeuk en gaat hij schuren. Er zijn hier al veel topics over geweest, dus gebruik de zoekfunctie eens.
Echt een manier om er vanaf te komen weet ik niet 100% zeker. Bij het ene paard helpt dit en bij het andere paard dat. En bij het andere paard lijkt niks te helpen.
Je kunt proberen de staart te wassen, veerust op te spuiten (elke dag!), afgewerkte motorolie, slaolie....er zijn zoveel dingen.
Nogmaals: gebruik de zoekfunctie maar eens!
succes ermee!

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:44

Het zou zomereczeem kunnen zijn. Dit wordt ook veroorzaakt door kleine vliegjes. Maar goed, van achter m'n computertje kan ik helaas niet zien wat het is
Wat bij ons shetlandertje heel goed werkt (die heeft wel zomereczeem) is het om de 2/3 dagen de staartwortel insmeren met baby-olie. Maar het verschilt per pony wat wel en wat niet helpt, want bij een andere pony die ik ken werkt dit dus niet.
Je zult dus waarschijnlijk gewoon het een en ander moeten proberen.

En wat AnnaBabs al zei, gebruik de zoekfunctie maar eens, want er zijn inderdaad al veel topics geweest over dit onderwerp!

Succes!


Mariekje

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:43

Bij ons schuren ook een stel pony's, maar het enige wat helpt is overal stroomdraad zetten waar ze eventueel zouden kunnen schuren. Dat helpt echt!

Bij ons is een ander probleem dat ze hun staart bij elkaar kaalbijten. Dan schiet stroomdraad natuurlijk niet op...

Sebacil werkt ook heel goed, maar dat wordt geloof ik niet meer verkocht.

Succes ermee!


Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 00:27

oops afgewerkte motorolie...wat een troep Rolleyes ....dat is puur gif en moet je niet gebruiken ....vaak wordt het ook geadviseert bij mok...

mijn paard heeft een zeer goede reactie op eerst goed koud afspoelen met koud water, de staartwortel en de onderkant van de wortel en bovenkant, goed inspuiten met een mengsel van een liter natuurazijn en een klein flesje antimuggen citronella olie verkrijgbaar bij bv de TUINEN..
mijn paard schuurt ieg helemaal niet meer. OK dan!

Dancer_Valou

Berichten: 359
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 09:08

Wat ook heel goed helpt, is Listerine (mondwater)

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:35

Aurora schreef:
oops afgewerkte motorolie...wat een troep Rolleyes ....dat is puur gif en moet je niet gebruiken ....vaak wordt het ook geadviseert bij mok...

mijn paard heeft een zeer goede reactie op eerst goed koud afspoelen met koud water, de staartwortel en de onderkant van de wortel en bovenkant, goed inspuiten met een mengsel van een liter natuurazijn en een klein flesje antimuggen citronella olie verkrijgbaar bij bv de TUINEN..
mijn paard schuurt ieg helemaal niet meer. OK dan!


Dan gaat de mijne meteen door d'r benen als ze koud water voelt Tong uitsteken

nadine1

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 13:06

oh bedankt allemaal ik ga wat proberen!

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 16:34

ja oops! vergeten erbij te zetten dat er in motorolie een hoop rotzooi zit......