Hoe te zien of een paard ooit veulen heeft gehad ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Hoe te zien of een paard ooit veulen heeft gehad ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 18:32

Is er een manier om aan te tonen of een paard ooit een veulen heeft gehad. Kan (een DA) dit bv zien aan de uiers of de bekken o.i.d. ?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 18:36

je kunt het zien aan de uiers, die zijn dan wat uitgezakt.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 18:47

Sorry, ben blond, kun je dat wat meer uitleggen ? Lijkt het er dan op dat ze al "voorgevormd" zijn of zo?
Ik vroeg het me af omdat toen ik mijn ene paard kocht (4 jaar) ze een heel korte staart had (had iig bij een veulen in de wei gestaan) bovendien was ze niet echt ingereden maar er had "iemand op gezeten" de reden dat ze haar verkochten was omdat dat "erop zitten" altijd maar van korte duur was Haha! . Daar ben ik ook achter gekomen toen ik haar een week op proef had

Steftje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: West-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 20:14

Hallo,

Je kunt het inderdaad zien aan de uier. Wanneer een paard nog geen veulen heeft gehad, heeft zij een hele kleine uier.

Maar wanneer zij al een veulen heeft gehad is de uier wat uitgezakt. De uier staat dan wat dikker en hangt wat meer door. En normaal kun je er wat waterachtig vocht uit melken.

Hopelijk ben je iets wijzer nu!

Groetjes
Steftje

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:57

Dit gaat misschien op als een merrie meerdere veulens gehad heeft, maar niet na 1 veulen hoor. Na het eerste, en vaak ook het tweede (en soms wel vaker), trekt het uier gewoon weer helemaal weg en ziet er dan net zo uit als voordat de merrie haar veulen kreeg.
Bij oudere fokmerries, die aan de lopende band veulens hebben gehad, kun je inderdaad iets aan het uier zien, bij een jonge merrie die nog maar 1 of 2 veulens heeft gehad, zie je (meestal) niks aan het uier.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:20

Toen ik mijn (toen 6-jarige) tinkermerrie kreeg, zagen m'n instructrie en de DA direct aan haar uiers dat ze 1 of meerdere veulens heeft gehad. De spenen hangen er echt uit zeg maar, het is allemaal een beetje uitgezakt, zoals hier al wordt gezegd.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 09:56

Sabiy schreef:
Dit gaat misschien op als een merrie meerdere veulens gehad heeft, maar niet na 1 veulen hoor. Na het eerste, en vaak ook het tweede (en soms wel vaker), trekt het uier gewoon weer helemaal weg en ziet er dan net zo uit als voordat de merrie haar veulen kreeg.

Klopt! Bij mijn merrie zag je d'r ook helemaal niks van. Heel anders dan de uier van merries op stal die al meerdere veulens hebben gehad. Ze was 15 toen ik d'r kocht, en had iig 1 veulen gehad.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 11:52

Starlight heeft waarschijnllijk een of meerdere veulens gehad, dr uiers hangen zeg maar een beetje.
Bianca heeft nog nooit een veulen gehad en daar zie je de uiers ook gewoon niet zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 18:03

Mijn merrie heeft nog nooit een veulen gehad (100%zeker) en heeft ook uitgezakte uiers waar een waterige vloeistof uitkomt als je haar "melkt"

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 14:52

Volgens mij kan de DA dat met rectaal onderzoek aan de baarmoeder voelen tot een bepaald aantal jaren geleden.