Diepe wond bij mijn verzorgpaard...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Diepe wond bij mijn verzorgpaard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 00:27

Eigenlijk al een ietwat achterhaald verhaal, het is namelijk al een week oud (wauw). Maar ik wil toch even jullie mening hierover weten...

Ik ben vorige week maandag, 16 juli, naar mijn verzorgpaard Pervinco (12-jarige volbloed) gegaan met het idee hem te longeren en eventueel wat grondwerk te doen, vanwege de hitte. Daarna wilde ik hem lekker gaan wassen.

Kom ik daar, blijkt de eigenaresse van de stal in het ziekenhuis te liggen vanwege een bevalling. Ze zou dinsdags naar huis komen, maar moest nog minstens 2 dagen blijven omdat ze 40 graden koorts had.

Ik ga Per uit de wei halen, ik pak zijn halster vast en toen werd mijn oog naar zijn achterbeen getrokken. Keidik en met een behoorlijke vleeswond. Net onder de hak, aan de voorkant. Bloedend en met keiveel wondvocht en volgens mij ook etter...

Ik heb hem dus, imo vanzelfsprekend, de waterslang op de zwelling gezet. De zwelling zat boven de wond, dus die werd ook meteen schoongespoeld. Ik had dus echt geen idee wat ik verder moest doen, het leek me geen wond om acederm op te spuiten (mijn da, die ik gebeld had, zei van wel, maar goed), van de da van Sonja had ik geen nummer, van de eigenaresse van Pervinco niet, en ik wist ook niet of ie de stal in mocht, want er was niemand thuis.

Tijdens het spuiten trok ie trouwens zijn been omhoog, bleek dat de vleeswond een keidiepe wond was... Je zag de draad er gewoon minstens 1 cm diep doorheen lopen! De afdruk ervan eigenlijk...

Hij heeft op de een of andere manier in de draad gehangen... Die hele diepe wond, paar striemen, haarloos, op zijn benen, en aan het andere achterbeen een schaafwond.

Kwam Theo thuis van het ziekenhuis. Had inmiddels bijna een half uur staan koelen. Werd ie kwaad omdat ik het af stond te spuiten...

Hij had er 's morgens hun da al bijgehad blijkbaar. Die had gezegt dat Per gewoon in de wei moest, geen spul op of in de wond smeren, niet afspuiten, niet lopen, niet hechten, helemaal niets. Onder het motto: laat de natuur haar werk maar doen. Frisse lucht was het beste. Hij heeft een spuit gekregen tegen de pijn en een tetanusprik, that's it. Oh ja, ook nog een stapel pijnstillers...

Dat ie niet mag lopen, kan ik begrijpen. Dat ik er geen acederm ed op mag spuiten, iig niet teveel, kan ik ook nog wel begrijpen. En ja, inderdaad, natuurlijk is frisse lucht beter. Het hechten ook, hij trekt waarschijnlijk de hechtingen door zijn been heen als ie loopt.

Maar waarom plakt ie er dan geen zelfhechtend verband of zo op??

En op de wei is keiveel, gortdroog, zand! Iedere keer als er een paard beweegt waaien complete stofwolken op... En Per staat daar met een open wond (die nog steeds bloedde toen ik hem op de wei zette) tussen... En ik mag hem niet eens schoonspuiten, terwijl ik dat toch maar 1 x per dag kan doen! En ja, hij liep gewoon normaal, maar vind je het gek, met verdovingsmiddel...?

Ik heb snel wat acederm op die schaafwond gespoten, voor Theo me terug stuurde naar de wei...

De stalhoudster kan op korte termijn niet naar de wond komen kijken, die ligt nog steeds met koorts op bed. De eigenaresse van Pervinco is inmiddels geweest en die deelde me mee dat de wond erger lijkt dan het is. Terwijl ze dus echt géén verstand heeft van paarden, ben Pervinco niet voor niets opnieuw aan het beleren!

Wat ik nu doe is de wond met "Wondzalf" van Simicur en een steriel gaasje schoondeppen. Daarna verkoelende gel op de zwelling.

Foto's van 17 juli; je ziet de diepte van de wond een heeeeel klein beetje, links van het geel. Kon de diepte niet beter fotograferen, daarvoor moest ik zijn been optillen en dat deed hem pijn..:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De volgende foto's zijn van 18 juli. Er zit een korst op, maar het diepe deel ligt nog steeds open. Daarbij vind ik de korst erg lelijk! Het is inmiddels niet veel verandert..:
Afbeelding
Afbeelding

Jullie deskundige mening is gevraagt... Blijven schoonmaken/ontsmetten en insmeren met verkoelende gel of paard doodstil in het stof laten staan en er niet meer naar omkijken?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 00:41

Ik zou er niets aan doen. Gewoon doen wat Theo (dus eigelijk de dierenarts) zegt. Het is immers niet jou paard.
Je zegt zelf dat de eigenaresse minstens over 2 dagen kan komen kijken. Dat moet denk ik nog wel te doen zijn.

Ik zou alleen die bult in de gate houden. Of het wel een vochtbult is, of misschien een bult met pus.

Maar zo te zien geneest de wond wel mooi. Alleen littekens zal je wel houden.

Weet de eigenaresse wel van de wond af? En heb je haar ook de foto's laten zien?

Succes in ieder geval.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 00:46

Theo = de man van de stalhoudster (Sonja), sorry, was niet echt duidelijk. Sonja is dus afgelopen donderdag thuis gekomen maar ligt nog steeds met koorts op bed, ik had gehoopt dat die kon komen kijken. Ze is nl da-assistente geweest. Theo herhaalt alleen maar wat de da zegt, die heeft verder geen verstand van paarden...

En de eigenaresse van Pervinco, Claudia, heeft de wond dus al gezien... Maar is van mening dat het veeeel minder erg is dan het lijkt (en dat de andere pensionklanten die het met me eens waren zich met hun eigen paarden moesten bemoeien... Verward ).

Ik vergat een beetje dat ik nieuw ben en dat niemand mij, en al mijn persoontjes, kent... Mijn excuses *LOL*

Hoe kan ik zien of de zwelling vocht of pus bevat? De da komt nl niet meer langs...

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 00:51

Maar is de stal dan ver van Sonja's bed af? (haha kromme zin)

Ik heb eigelijk geen flauw idee hoe je kunt zien of een zwelling pus of vocht bevat. Ik denk dat je dat alleen kunt zien door er vocht uit te trekken met zo'n injectiespuit. Dus toch een dierenartsklusje.

Maar ik zou het zoveel mogelijk aan de eigenaar(s) aflaten. En toch proberen Sonja uit d'r bed te trekken voor 5 minutjes.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 00:59

Vind dat eigenlijk wel heel erg banketstaaf om haar ervoor uit bed te halen... Ze is anderhalve week geleden bevallen en ligt met koorts op bed nog steeds... Kan ik niet maken denk ik.

Claudia (eigenaresse van het paard) komt normaliter maar 1 keer in de week, even snel een half uurtje rijden of longeren. Vaak komt ze uberhaupt niet omdat ze met haar hond naar zee gaat enz enz enz... Het is ook geen paardenmens... Maar goed, wat doe je als je een paard gratis krijgt...?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 01:05

Oohw dus Claudia is de eigenaresse van jou verzorgpaard. En Sonja leidt de stal?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 01:13

Vonnie84 schreef:
Oohw dus Claudia is de eigenaresse van jou verzorgpaard. En Sonja leidt de stal?


Klopt als een bus OK dan!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 01:19

Nee, oke. Dan wordt het een ander verhaal met Sonja uit bed trekken. Pff lastige situatie zit jij.

EmMetjes
Berichten: 603
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:16

Bij zo'n wond moet je wel uitkijken. Vaak lijkt het alsof hij dicht gaat, omdat er een korst op komt. Maar wat ereigenlijk gebeurd is dat er veel pus onder de korst ophoopt en dat gaat ontsteken.
Mijn paard is enkele jaren geleden op haar voorknie gevallen en toen moesten we van DA de wond open houden door iedere dag met Betadine borstelen met redelijk harde borstel. Heel raar idee is dat maar wond is mooi dichtgegroeid. Wel een stuk zonder haar maar dat komt omdat het een erg grote wond was.
Ik zou met zo'n wond dus weldegelijk met water en Betadine schoonmaken totdat er geen pus (gele prut) uitkomt.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:51

Ik ben het helemaal met EmMetjes eens! Je moet zorgen dat de pus weg kan lopen door de wond open en schoon te houden. Als ik op de foto's af moet gaan gaat dit paard een enorm draadbeen hieraan overhouden tenzij het goed wordt verzorgd.

Nog een tip! Ik heb ook eens een paard gekocht met een oude draadwond. Dit heb ik regelmatig alle dagen ingesmeerd met Arnica van Dr. v/d Hoog, hierdoor werdt het zachter en verminderde het litteken. (wond zat trouwens op dezelfde plek)

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 17:34

Ik heb wel eens gehoord dat als een wond onregelmatig diep is je niet mag afspuiten doordat het vuil /bacterien dan dieper de wond in gaan.(onregelmatig diep bedoel ik mee dat de wond onder de huid nog door kan gaan maar dit zie je van buiten af niet)
Bacterien leven graag in een donkere warme zuurstof arme omgeving.Dus het klinkt wel logisch dat je dan niet mag afspuiten.

Daar in tegen is het voor de zwelling wel beter om af tespuiten.
En als er een zwelling zit geneest de wond niet of niet goed.

Pfff....gelukkig ben ik geen d.a. want ik zou helemaal de kluts kwijt raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 17:43

En ik heb juist weer geleerd om bij zulke wonden, juist wel af te spuiten.
En dan niet water erover heen laten lopen, maar de straal er echt in te zetten, zodat in de diepte alles goed zuiver spoelt.

En bij 3 paarden al goede ervaringen mee gehad.
Maar aan de andere kant, wat is 3 paarden op de ervaring van een DA?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:10

ik heb eigenlijk begrepen dat dit soort wonden altijd verbonden (verband dat vocht opneemt gedrenkt in betadine scrub) moeten worden zodat vuil van binnen opgenomen kan worden en vuil van buiten buiten blijft. maar ook om wild vlees te voorkomen. kan iemand daar meer over vertellen?

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:13

Wel geluk gehad, voor hetzelfde geld gaat er een zenuw middendoor. We hebben het ook gehad, been geen ook nog eens dik worden. Da heeft het toen in verband gezet en om de twee dagen vernieuwd. Nu nog klein litteken te zien.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:15

Het ziet er niet prettig uit

Het lijkt verdomt veel (alleen een andere plek Knipoog) op de wond die mijn paard heeft overgehouden na de castratie, naja, dat is gewoon een ontsteking, die niet meer weg wil...

Van de DA moet ik WEL afspuiten, en mn paard moest ik spuiten geven in zn vorstspier om alle etter eruit te krijgen.

JE moet alleen zo afspuiten dat alles naar beneden valt, dus niet in de wond, das weer slecht....

Vel sterkte ermee

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:24

kun je de foto's die je gemaakt hebt niet uitprinten en haar laten zien (of heeft ze internet). Ik vind het er nu nog redelijk uitzien loopt ze nog kreupel ? Dat wildvlees zou ik idd in de gaten houden

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 18:28

Ik heb inderdaad van meerdere mensen gehoord dat je diepe wonden niet schoon mag spuiten ivm de verspreiding van bacterien... Daarom heb ik dus nu van die koelgel gekocht. De waterslang er recht opzetten durfde ik niet... Heb hem die maandag indirect erin laten lopen.

Odje: Mijn inziens, en met mij een hoop anderen, had de wond inderdaad verbonden moeten worden. Onder het motto "frisse lucht" (en veel stof ) eraan... de da had de wond niet zo open mogen laten vind ik... Of hechten, of verband...

Mist: Bedoel je de foto's aan Sonja te laten zien of aan Claudia (eigenaresse van Per)? Claudia heeft de wond al gezien, en Sonja wil ik daar nu gewoon even helemaal niet mee lastig vallen. Ook omdat Theo doorgaans bij haar is (die dan weer shagerijnig wordt). Hetzelfde geldt voor internet: ik denk dat Theo momenteel de mail ophaalt. Hij (het is een ruin Lachen ) loopt overigens niet kreupel, hij heeft alleen een erg stijf achterbeen waar hij ook pijn aan heeft als hij het daadwerlijk op moet tillen...

Wat het pus in de wond betreft: zodra ik met een steriel gaasje de wond schoondep (gaasje gedrenkt in ontsmettende zalf van Simicur) springt deze ook meteen open, de korst is echt superdun. Er loopt dan ook meteen vocht uit... Is ook op 1 van de foto's te zien! De reden dat ik mijn vraag stel hiero is omdat er iemand zei dat ik ervoor moest zorgen dat die wond niet iedere keer open ging, dat ik er beter niets meer aan kon doen.

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:15

Tja, ik ken die mensen niet... ik weet wel, dat als het mijn paard was, dat ik verschrikkelijk boos zou worden als niemand mij zou vertellen wat er aan de hand was- maar dat is iets dat jij alleen in kunt schatten.

Als de wond zo snel opengaat is dat misschien alleen maar goed (zodat het vuil eruit kan) als het vuil er uit komt dan zal het botvlies niet zo snel gaan ontsteken.

Helaas hebben mijn ouders daar ervaring mee met een shetlandertje (waarschijnlijk een draadwond- maar daar zijn we nooit achter gekomen) het botvlies was ontstoken en het hengstje moest ingeslapen worden.

Het is wel een banketstaaf situatie, heel veel sterkte en wijsheid

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:23

Een van mijn vorige paarden had een vrij diepe wond op de flank dat met een hechtpistool geniet werd, hier werd echter een drain voor gebruikt zodat het pus eruit kon lopen.

Om ervoor te zorgen dat de wond dus schoon blijft is het juist goed dat je de pus eruit laat lopen, een litteken houd hij er toch wel aan over. Ik zou gewoon met een gaasje die wond open blijven houden en het vervolgens uitspuiten tot je geen vuil meer ziet.

Is er geen middel in de handel om wildvlees te voorkomen? Ik meende dat de DA hier wel iets voor had?

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:40

Mijn advies voor deze wond is idd wat de dieren arts zegt. Niets meer aan doen. Ik heb ooit een paard megemaakt die zo'n wond in zijn kootholte had, een hele diepe. Het zag er echt niet uit!! Die mensen maar elke dag die wond schoonmaken en afspuiten, omdat er idd zand inzou komen. Het duurde echt al weken. Toen vroegen ze aan mij wat ik er mee zou doen. Ik zei: niets meer! Ze hadden het inmiddels die dag al afgespoten en ik zei dat ze daar een beetje betadine zalf in zouden kunnen doen (ontsmet) en vervolgens helemaal niets meer. Niet afspuiten, niet schoonmaken, geen zalf meer er in. Binnen een week was de wond dicht!!! Weer een week later was er helemaal niets meer van te zien!!!!!
Dit is mijn ervaring hoor. Ik zeg niet dat ik er verstand van heb (0 eigenlijk) maar ik laat heel vaak mijn gevoel spreken en vaak heeft dat gevoel gelijk.
Het gaat echt wel over. Ik heb ergere wonden gezien hoor, ik zou hier echt niets aan doen. De genezing is al begonnen. Maar ik zou hem ZEKER lekker buiten in het land laten staan. Als hij wil bewegen zal hij dat doen, hij weet dat zelf het beste hoor.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:03

Ik heb eigenlijk niet veel nieuws te vertellen,
Wat mij wijs lijkt: maak het nog 1 keer schoon, met ontsmettingsmiddel, maar dan ook echt goed schoon, dat alle viezigheid weg is (ook van de huid er om heen). Spuit het niet af, maar gebruik daar gaasjes met betadine (oid) voor. Je mag best een beetje schrobben, zachte heelmeesters maken stinkende wonden, immers.
Is de wond echt mooi schoon, blijf er daarna vanaf.
Je kan eventueel kijken of je bij de DA een tube lotagen-gel kan krijgen. Dit kan je er dan iedere dag 1x per dag opsmeren,ook op de wondrand er omheen. Alle andere mogelijke middeltjes moet je er vanaf halen. Geen lotagen-gel, dan maar niks.
Paardje lekker laten lopen, door de wond af te sluiten met verband oid wordt het alleen maar viezer.
Dat het in het begin nog bloedde, was heel mooi, want zo spoelt de wond zichzelf schoon. Wanneer je nu nog met de slang erop blijft staan dan houdt je het alleen maar open en vies.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 12:08

Stomme vraag... Die lotagen-gel, dat heb ik al vaker gehoord... Maar zie je dat, net zoals betadine en acederm, zitten? Ik moet nl iets kleurloos' hebben, ik krijg geheid gezeik als Theo ziet dat ik iets aan die wond gedaan heb...

Dat is dus ook het probleem met "schoonschrobben": Toen Sonja in het ziekenhuis lag ging Theo daar op bezoek en kon ik ongestoord mijn gang gaan op de poetsplaats, nu moet ik het in de wei doen, met wat jonge paarden in de buurt...

Overigens, Claudia, de eigenaresse, had het over een tube betaisatona dat ik erg dik op de wond moet smeren... Iemand enig idee wat dat is? Vooropgesteld dat er een bijsluiter bij zit dan is ie in het duits... Het vorige goedje wat ik er van haar op moest smeren was voor huidproblemen op een mensenvoet... Stond duidelijk: niet geschikt voor open wonden.... Wil dus eerst even weten wat het is voor ik dat erop doe!

Voordeel van die tube is dat Theo dan geen reden heeft om kwaad te worden, mocht immers van de eigenaresse...

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:24

Waarom bel je anders niet een dierenarts en vraag je telefonisch advies?? Dat kost niets en dat hoeft ook niemand te weten.

Ik persoonlijk zou het advies van de dierenarts opvolgen.. Hij heeft immers niet voor niets 6 jaar gestudeerd dus als hij zegt dat ze buiten kan en je er niets aan moet doen......

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 13:34

Mijn eigen da kwam met het advies "een flinke laag acederm eropspuiten". Ik heb hem meteen gebeld die maandag, juist omdat ik geen acederm op een diepe wond wil spuiten...

Die man heeft er idd 6 jaar voor gestudeerd, maar ik vind het toch wel typerend dat iedereen zegt dat ie het op zijn minst de eerste keer had moeten ontsmetten en evt. een gaasje erop. En dat ik een aantal EHBO-boekjes erop nageslagen heb die in grote lijnen precies hetzelfde zeggen: niet hechten, wel ontsmetten en verbinden.

Daarbij is het maar net waar de interesse van de da ligt... Die van mij heeft een praktijk voor paarden en kleine huisdieren, maar de laatste is ie onwijs slecht in! Omdat ie kleine huisdieren onzin vindt... En bv een smid als voorbeeld: Ik heb in ongeveer 10 jaar tijd 5 smeden aan mijn paarden gehad. Gewoon omdat ik van mening was dat de ene nog beroerder kapte dan de andere...

Ik heb overigens ook de naam van de da van Sonja gehoord, en ik heb een angstig vermoeden dat het onze oude da is... Hoeveel mensen heten er immers Marsman... Wij gingen met onze huisdieren niet meer naar hem toe omdat ie ze helemaal platspoot met kalmerende middelen en er nog bang voor was. De koeien (en de paarden, die werden gelijk met de koeien behandeld) hebben we hem ook niet meer voor laten komen... Ik hoop echt dat het een andere da is... >;)

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:07

Lientie schreef:
Is er geen middel in de handel om wildvlees te voorkomen? Ik meende dat de DA hier wel iets voor had?
dermazelon (hopelijk schrijf ik het goed)