*Word zomerexzeem doorgegeven aan het veulen ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

*Word zomerexzeem doorgegeven aan het veulen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 16:50

We willen misschien een keertje Lasagna laten dekken.
Maar ze heeft zomerexzeem, en we willen niet dat ze drachtig word, en dat haar veulentje ook zomerexzeem krijgt.

Mijn vraag is dus, hebben jullie een haflinger/ander paard, ook met zomerexzeem, en heeft die ook een vuelen gehad, en heeft de moeder het exzeem doorgegeven.??


Woe kan me helpen, erg bedankt.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:55

Volgens mij is het wel erfelijk dus mijn advies als je zeker wilt zijn niet fokker met haar.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:00

Ja, helaas speelt erfelijkheid een rol bij zomereczeem. Het veulen heeft een grote kans ook gevoelig te zijn voor het steken van de mug.
Dat zou idd een reden kunnen zijn toch niet een veulentje te fokken.
Ik vind het erg verstandig dat je daar over nadenkt, voordat je besluit een veulen te fokken.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 18:50

Ik heb gehoord (weet niet of het waar is) dat je 50% kans hebt dat het veulen ook zomerexceem krijgt.

AlaydaJarig

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 20:53

Ik heb eveneens gehoord dat er 50% kans is op een veulen met zomereczeem als de moeder dit heeft... Maar zeker weten doe ik het niet... Zou je eens aan het stamboek moeten vragen, misschien hebben zij hier ervaring mee... Omdat het toch ook steeds meer bij Haflingers voorkomt, helaas...

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 20:57

Onze buurman heeft een aantal fokmerries, en praktisch alle nakommelingen die van de merrie met zomere. afstammen hebben het dus ook
Dus de kans is groot ja

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 21:33

Want ik wil niet dat het veulen het krijgt,
Dat wil ik het diertje niet aandoen.
En zo heb je kans op steeds meer haffie''s met eczeem.
De manier om het zo ver mogelijk uit te roeien is om niet te fokken met deze dieren als het erfelijk is.
Ik zal eens mijn dierenarts erover vragen.
We willen gewoon niet dat het veuelen het opok zou kunnen krijgen.
Lasagna heeft het, maar het is zo verschrikkelijk voor haar, dat wil je niet ngo een ander paard aandoen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:39

Er komt een onderzoek over de erfelijkheid van staart-en manenezceem bij paarden. Dit is besloten in DE KOEPEL door de gezamenlijke stamboeken.
Mocht blijken dat staart-en manenexzeem wel een erfelijke vorm heeft dan is de ramp in Nederland niet te overzien.
Laatst bijgewerkt door greetje op 22-07-03 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

AlaydaJarig

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:39

dat kan ik me heeeeel erg goed voorstellen! Zomereczeem is zoooo verrot! Je bent zo machteloos... Ik heb mijn schat van een pony moeten verkopen hierdoor... Het werd zo erg dat het gewoon niet meer te doen was, wonden tot bloedens toe... Nu staat ze bij heel lieve mensen vlak aan zee en het gaat gelukkig beter! Lachen Maar ik mis haar nog wel vreselijk... Ben nu weer een beetje opzoek naar een ander paardje maar als die ook gaat schuren... dan word ik echt gek hoor! Succes met Lasagna! Hoop dat ze deze zomer een beetje goed door komt met niet al te veel jeuk!

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:46

ik heb net een promotie onderzoek gelezen van iemand die aan de Universiteit van Wenen is afgestudeerd over zomereczeem bij o.a. Haflingers.

Het schijnt vooral in Nederland voor te komen bij Haflingers en haar advies was (kort samengevat): zet het paard een zomer op de alm in Oostenrijk, dan ben je ervanaf!

Het is een wetenschappelijk onderbouwd verhaal van heel veel kantjes, maar dit was de conclusie. Ik kreeg het toegestuurd omdat wij meedoen met een fokprogramma voor Norikers aan de Uni van Wenen en de Prof. weet dat wij 1 kruising Halflinger/Noriker merrie hebben met zomereczeem, verder zo'n 80 Norikers zonder eczeem, gelukkig!

Dus als je het een overweging vindt, pb me, ik heb contacten die waar het geregeld kan worden, je bent wel je paard van mei tot oktober "kwijt".

anhiza

Berichten: 291
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:17

hilde heeft een lichte vorm van zomerexzeem(wel jeuk,maar niet open tot bloedens toe)ze heeft het gekregen na haar eerste veulen.
dat veulen heeft geen zomerexzeem.
dit jaar weer een veulen van haar gefokt,maar die is nog te jong om daar wat van te zeggen.
groetjes angela hilde en zaffier

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:40

het is erfelijk bepaald.
Hier in de buurt staat ook een shetlander met zomereceem en die heeft 3 veulens gehad en zij hadden alle 3 zomereceem.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:15

het kan erfelijk zijn
maar hoeft niet

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:26

Het voorbeeld van de Oostenrijkse alm is natuurlijk heel mooi, maar ondertussen zit je wel met de populatie Haffies (en andere paarden, oa ijsco's kunnen er ook zo'n last van hebben) in Nederland.
Hier komt nu eenmaal die mug die de oorzaak is veel voor. Dus kan je beter zorgen dat je paarden fokt die er tegen kunnen. In plaats van met z'n allen op een alm te gaan zitten Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:33

B'elanna heeft er geen last van. Ook haar moeder had geen exzeem. Van haar drie sheeft eentje duidelijk behoorlijk zomerexzeem. Als het erfelijk is, zou het dus (denk ik) aan de vader moeten liggen. Dat lijkt me behoorlijk veel gevolgen hebben voor de hengstenhouderij in Nederland. Kan een reden zijn om niet voor een bepaalde hengst te kiezen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 00:32

De aanleg wordt naar mijn ervaring wel doorgegeven...

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 09:07

Oke bedankt mensen.
Ik weet nu al veel meer, en mijn vermoedens zijn goed,
Ik dacht ook dat het erfelijk was.
Maar ik zal eens met de dierenarts overleggen, kijken wat hij zegt.
Als hi jzegt dat er een kans is dat het veulen het krijgt laten we haar niet dekken.
Maar dan moet de kans erg groot zijn,
Want je moet proberen het aantal paarden met zomerexzeem terug te brengen.
En als dat veuelen het ook heeft, misschien krijgt die later ook weer een veulentje als ze verkocht zou worden.
En die dan misschien weer ook, dan zie je dat het heel snel meer paardjes worden die het hebben

Maar we gaan maar eens even met de DA praten Haha!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:42

joyce B schreef:
De aanleg wordt naar mijn ervaring wel doorgegeven...


Inderdaad, de aanleg tot
Daarom hoeft het nog niet per sé tot ontwikkeling komen.

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:38

ik zelf heb vroeger een paardje gehad(welsch cob) met zeer lichte zomerexeem
haar dochter van 14 heeft het niet gekregen(welsch cob/ draver ) (die haar dochter van 2 heeft het ook niet (heeft tinkervader)
haar zoon(is met 5 verkocht)(welsch K) had het ook niet trouwens
het kan erfelijk zijn maar hoeft niet natuurlijk en naar mijn mening kan de hengst het dan net zo goed in brengen ook al is de merrie exceemvrij

veulens fokken is gokken,
je kan net zo goed iets anders "per ongeluk" meefokken bv slechte stand benen etc

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:37

Maar bewust het risico nemen is iets anders... De ontwikkeling van staart en maneneczeem heeft ook te maken met de leefomstandigheden van het paard. een leventje dag en nacht op de wei in een omgeving met veel mugjes geeft grote kans op problemen met een pony die de aanleg heeft geerfd. Een ander pardje, wat veel op stal staat in een mugjes arme omgeving, zal het misschien nooit in zichtbare mate krijgen... Maar fokken met pony's die er in erge mate last van hebben, zelfs al op jonge leeftijd... Dat is in mijn ogen een groot risico. Je gaat toch ook niet makkelijk fokken met paarden met hoefkatrol of artrose?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 12:51

Hebben jullie wel over zomereczeem (manen en staart schuren) dat veroorzaakt wordt door 'het mugje/vliegje' ? HOE KAN EEN EXTERNE FAKTOR zoals een vlieg GENETISCH BEPALEND ZIJN ???? Waarom als je een paard verhuist naar een andere locatie (bijvoorbeeld kust of Oostenrijk?) is dit type 'zomereczeem' gedaan ??? In dit geval is het niet erfelijk !

Ik heb een vosse (zijn precies gevoeliger ervoor) merrie gehad die door de veearts gestempeld werd als hebbend zomereczeem maar daar nam ik geen genoegen mee en na 3x (!) bloedonderzoeken (omdat ze niet keken naar wat ik wilde in het onderzoek!) bleek dat de merrie een EIWIT ALLERGIE had ! Dit is wel erfelijk, kwam van de hengst zijne kant.
Symptomen zijn hetzelfde als zomereczeem: jeuk manen en staart, schuren. Behandeling: heel somber houden. Raar is dat het is juist deze merrie dat de mug/vlieg uitzocht met gevolg dat zij, arm ding, meer gebeten werd (zoet bloed?) en dus daardoor nog meer jeuk kreeg ... nog meer ging schuren. Maar dit was bijkomend en niet de oorspronkelijke oorzaak !!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 14:00

De gevoeligheid voor de steken van de mug, oftewel het speeksel/oplosmiddel dat de mug inspuit om bloed te kunnen zuigen (daar krijg je zelf ook die bulten van, wanneer je door een mug wordt gestoken), dat is voor een groot deel genetisch bepaald.

Veel ijslanders hebben er bijvoorbeeld last van. OP IJsland komt de mug niet voor, er is dus nooit op geselecteerd (hetzij natuurlijk, hetzij door de mens). Nu ze hier ook gehouden worden hebben ze er wel last van. Omdat hier de mug wel is.
Dat is ook de reden waarom dat soort paarden wanneer ze aan zee gehouden worden minder last hebben, daar komt die mug weer minder voor! Ook het verhaal van de Oostenrijkse alm valt hieronder.

Met de huidige "kleine" afstanden wereldwijd krijg je door het verslepen van dieren opeens problemen die er eerder niet waren.
Maar dat is dus wel iets om in je fokbeleid mee te nemen.
Net zo goed als het belangrijk is om geen afwijkende beenstanden door te fokken, kromme ruggen of slechte gebitten.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:25

anhiza schreef:
hilde heeft een lichte vorm van zomerexzeem(wel jeuk,maar niet open tot bloedens toe)ze heeft het gekregen na haar eerste veulen.
dat veulen heeft geen zomerexzeem.
dit jaar weer een veulen van haar gefokt,maar die is nog te jong om daar wat van te zeggen.
groetjes angela hilde en zaffier


Onze shetlander merrie heeft ook hele erge vorm van zomerexzeem, ook had zij een veulen toen we haar kochten.....het veulen hebben wij erbij gekocht, maar helaas heeft zij dus de zomerexzeem van haar moeder geerfd........en het openbaaarde zich pas toen ze 2 jaar oud was.
Onze Shetta zal bij ons nooit meer een veulentje krijgen......want erge zomerexzeem is echt verschrikkelijk, en het word vaak in de loop van de jaren alleen maar erger.......helaas.