Wie kan mij meer vertellen over gallen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Wie kan mij meer vertellen over gallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-03 21:15

Ik heb al eerder een topic geplaatst over vocht in de knieën van mijn haflinger. Ik denk dat het gallen zijn. Wie kan mij meer over gallen vertellen? Zijn ze schadelijk/pijnlijk/moet er iets aan gedaan worden etc.? Graag reacties want ik weet echt even niet wat ik hiermee aan moet!!

Storm in mijn profiel!


nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-03 22:45

Ja maar bij het voorbeen wordt de "pols" knie genoemd voor zover ik weet. In elk geval zitten daar rare bobbels op. De dierenarts komt er volgende week naar kijken. Ik weet alleen niet of het goed is om zolang door te gaan met de training. Heeft iemand een paard met gallen?

Storm in mijn profiel!

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 10:18

Ja, hij heeft inderdaad vocht in het gewricht, volgende week komt de dierenarts gelukkig.

Storm in mijn profiel!

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 21:57

Hij gaat naar de kliniek toe i.v.m. met het chippen en enten. Dan laat ik meteen naar die bulten kijken. Hij loopt al een paar maanden met vocht in zijn knieën en heeft er geen last van. Een weekje wachten kan dus wel.

Storm in mijn profiel!

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 19:51

Ja, de bulten zijn geleidelijk ontstaan dus is het mij nooit zo opgevallen. Het is geen artrose, dan ziet het er anders uit (meer als vochtzakken en geen echte bulten) en voelt het gewricht warm aan. Ik zat eerst aan een insectenbeet te denken, maar sinds kort heeft hij het dus op 2 benen en het gaat niet meer weg. Vandaar dat ik er nu pas mijn vraagtekens bij heb.

Storm in mijn profiel!


nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 09:06

Zou best kunnen aangezien Candor af en toe best wel eens... ehhmm... een beetje lomp is, hihi! Hij zet geregeld een stap verkeerd wanneer hij niet oplet en struikelt dan wel eens. Maar voor zover ik weet is hij nog nooit op zijn knieën terecht gekomen. In elk geval bedankt voor alle reacties! Ik laat weten wat de dierenarts er dinsdag van gezegd heeft.

Storm in mijn profiel!

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 17:16

In Noordwijkerhout. Dit is vanwege het chippen, normaalgesproken is Van Rijn mijn dierenarts. Waar sta jij met je paard?

Storm in mijn profiel!

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 18:48

Ja, hardstikke bedankt voor deze informatie. Het zouden dus toch gallen kunnen zijn. Ik hoop het. Heb vandaag ontdekt dat mijn paard het ook aan zijn achterbenen heeft, in de "enkel". Hij heeft behalve knobbels nu ook vochtzakken op en rondom zijn gewrichten. Het is dus erger geworden. Ik denk dat dit te wijten is aan het warme weer en zijn vakantie-tje van afgelopen week. Vochtafvoer is dan minder. Vandaag heeft er iemand naar gekeken (geen DA, maar iemand die aan natuurlijke geneeswijzen doet enzo) en zij had het werkelijk waar nog nooit eerder gezien! Zij vertelde mij ook dat hij er echt geen last van heeft, en zichzelf dus niet groot houdt. Maar ze was heel erg verbaasd over al het vocht in zijn gewrichten. Gelukkig komt de dierenarts binnenkort. Ik hoop dat het geen gewrichtsontstekingen of iets dergelijks zijn....

Storm in mijn profiel!

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 19:40

Hallo allemaal, vandaag is de dierenarts (en een dierenarts in spe) geweest en de bulten zijn overvullingen van de peesscheden, gallen dus. Normaal gesproken zijn deze niet schadelijk maar gezien het feit dat Candor overal waar mogelijk vochtophopingen heeft is hij toch uitvoerig onderzocht. Ze vertrouwde het namelijk niet helemaal. De gallen zijn erg hard en groot en de twee grootste op zijn voorknieën zitten op een ongebruikelijke plaats. Er zijn oa. buigproeven gedaan en Candor loopt met beide voorbenen iets kreupel. Wanneer zijn knieën gefixeerd werden draafde hij iets onregelmatig weg, last van zijn knietjes dus Huilen Hij moet nu 2 weken op rust om te kijken of het zal afnemen. De dierenarts wist niet goed wat we hier nu verder mee moeten doen aangezien zij het nog nooit eerder heeft gezien. Rontgenfoto's zijn niet nodig aangezien het zo al duidelijk is dat zijn peesscheden overvuld zijn. Ze gaat overleggen met de rontgoloog dus ik moet over een weekje terug bellen. Dan weet ik hoe en wat. Scheve mond Gelukkig zij het niet zijn gewrichten, maar ik ben toch bang dat dit een langetermijn projekt gaat worden. In elk geval bedankt voor alle reacties!

Storm in mijn profiel!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lukasje, Trendiction en 72 bezoekers