Luna heel erg verbrand.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Luna heel erg verbrand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 23:18

Maandag had luna een paar losse velletjes aan haar lip dus gister heb ik haar neus en lip 'smorgens ingesmeerd met factor 30.
Toen ik gisteravond op stal kwam hingen de korsten van het bloed aan haar onderlip, die was helemaal gescheurd.
Vandaag 3 keer gesmeerd met factor 30 op haar lip en neus.
Kom vanavond op stal, is Luna helemaal verbrand.
Op haar rug, schouders en billen, zowel links als rechts, was heel haar huid geribbeld en rood met grote kale plekken en op sommige plaatsen zelf blaren.
Haar staart zag eruit alsof iemand er met een aansteker in had gezeten, de haren waren aan elkaar gesmolten en helemaal verschroeid.
Ben heel erg geschrokken en heb de dierenarts gebeld.
Ik kan er nix aan doen volgens hem.
Op stal is het nog veel warmer dan buiten in de zon, bovendien heeft ze sinds een paar dagen genoeg schaduw voor 6 paarden in de wei (ze staan met zn 3en), de hele dag door.
Maar in de schaduw gaat ze niet staan.
Iemand misschien nog tips?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 23:26

Ik zou dr toch echt op stal zetten! In de schaduw gaat ze zelf niet staan.. Het is dan misschien wel warmer op stal, verbranden kan ze er niet..

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 23:31

Kijk uit voor een zonnesteek hoor, heb wel eens gehoord dat paarden dat ook kunnen krijgen. Wat enorm verzacht is Aloƫ vera. Sterkte ermee!!

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 23:31

Op stal kan ik haar deze week ook niet zetten.
Ze zijn bezig met het hooi naar binnen halen, daarna volgt het stroo.
Luna is zwaar allergisch voor hooi en stroo en met dit droge weer blijft het stof dagen hangen.
Ik ben blij dat ik haar nu weer van de ventipulmin af heb want dat heeft ze de hele winter gehad, terwijl ze zelf op houtvezel stond en geen hooi kreeg en van 8 tot 22 uur buiten stond.
Binnen stikt ze bijna, zeker nu.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 23:32

Misschien dat een vliegendeken ook wat zon tegen houdt??

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 23:40

Daar had ik ook al aan zitten denken.
Helaas 1 probleempje, de ergste plekken zitten op haar hals, daar komt geen deken overheen.
Maar voor de rug, schouders en billen zou het kunnen ja.
Bedankt voor de tip.
Your an angel. Schijnheilig

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 23:56

Is er een stuk van de wei dat (bijna) permanent in de schaduw ligt? Misschien kan je dat afzetten zodat ze wel in de schaduw moet staan?

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 00:06

Je hebt ook vliegendekens met hals, maar of het echt de zon tegen houdt?? Ik heb zelf ook een vliegendeken met hals, die ultraviolette stralen tegen houdt (waardoor ze niet/minder verkleurt, niet dat hem daarvoor had) maar weet dus niet of dat dan echt tegen de zon helpt. Is er echt geen manier dat je haar in de schaduw kan zetten??

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 00:09

De schaduw van die ene boom draait vanuit het midden als een soort klok rond.
Geen enkel stukje is dus heel de dag in de schaduw.
Ik zat al te denken aan een schuilstal maar daar gaat ze dan ook niet echt in denk ik.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 00:12

Ik ben met bovenstaande helemaal eens Is ook een oplossing, gewoon "verplicht" in de schaduw laten staan d.m.v. het afzetten van een stukje weiland. Cool
Dit is toch wel erg vervelend en pijnlijk voor het paard! (echt heel sneu!!)
Een vliegendeken is ook een optie, je zei dat het vnl op de hals van het paard is is en dat je daar geen deken voor hebt, maar ANKY heeft wel halsstukken die beschermen tegen de zon!!! Kijk maar op www.horselover.nl
daar zie je bij de aanbiedingen zo'n halsstuk met eventueel ook een deken en masker! Is wel even een uitgave, maar je paard heeft er vast veel baat bij en je kunt het volgend jaar weer "aantrekken".

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 00:13

sorry. lijkt nu dubbel op dit antwoord, maar ik was het net aan het intypen toen jullie ook antwoord gaven!!

janedoe

Berichten: 693
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:21

Jeetje, dat paarden hun neus flink kunnen verbranden weet ik, die van ons smeer ik ook dagelijks in, maar dat het zo heet is dat de haren van zijn staart (sorry, haar staart) aan elkaar zijn gesmolten is wel heel ernstig. Ik hoop dat je snel een oplossing hebt kunnen vinden voor je paardjes want het wordt dit weekend weer rond de 28 graden. Beterschap hoor!

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:27

Hihi, niet grappig natuurlijk maar mijn Luna is ook verbrand op haar neusje. Niet zo erg dus ik weet niet wat jij eraan doen moet. Maar ik smeer het gewoon regelmatig in.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:31

Je hebt dekens die uv tegen houden. Waar ze te koop zijn weet ik helaas niet. Sterkte ermee

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:03

Sox was ook erg verbrand op haar neus ,maar verder niet, is ook zwart dus dat scheelt. Ik gebruik hydrocortiderm voor na de zon, smeer het er al om een uur of 5 op en het heeft erg geholpen, haar neus is nu weer goed en onderlip ook, was helemaal zwart door verbanding Boos! . Ik baal van deze stalling omdat er helemaal geen schaduw is in de weilanden. Ik heb haar een week overdag op stal gehad maar het is daar ook vies warm en barst van de vliegen. Maar het scheelt wel omdat er geen zon is. Als het zondag weer zo heet is ga ik met haar en geitenpen wandelen naar een stuk gras in het bos en zet haar daar aan een lang touw vast. Honden mee, water mee en een boek. De heetste uren van de dag in de schaduw doorbrengen.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:12

Hoi!

Misschien kun je iets nuttigs vinden bij www.jordenshippo.nl daar hebben ze verschillende middelen tegen zonnebrand. De meeste middelen komen uit Engeland.
Zelf heb ik de "misty-sunscreen" (dit is een verkoelende spray voor heel het lichaam -beschermd ook tegen de zon-) en zonnecremes voor paarden met factor. Ik heb faktor 15 voor paarden "QUIK SHADE", maar ik vind het bij mijn paard goed werken, beter dan een zonnecreme faktor 30 voor mensen. Mijn paard vindt de zonnecreme voor paarden ook lekkerder. De zonnecremes voor mensen vond hij stinken.
Over de QUIK SHADE ben ik erg tevreden, je kunt de zalf ook goed verdelen over het vacht!
Voor mijn pony maak ik ook wel eens een kleinere paddock met een oude parasol, daar staat ook zijn drinkbak onder en hij gaat er vaak onder staan, maar mijn pony is klein en niet bang voor parasolletjes.
Heel veel succes!

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:21

Citaat:
Je hebt dekens die uv tegen houden. Waar ze te koop zijn weet ik helaas niet. Sterkte ermee


Over zo'n deken had ik het dus. Die zijn gewoon te koop bij bijna iedere ruiterzaak. Hier een link van een foto van zo'n deken. Dit is een deken van Bucas, inderdaad best prijzig, maar ik vind dat hij goed werkt.
http://members.home.nl/alfje/Foto/Pompano/Hpim0501.gif

Hopelijk vind je snel een oplossing.

groetjes sandra

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 22:33

Ik ben bij de ruitersportzaak geweest maar hier in de buurt verkopen ze nergens zo'n deken.
Het wordt echt met de dag erger en de komende dagen wordt het weer veel warmer en zonniger.
Help!!!
Wat moet ik doen?

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:00

Bestellen bij Horselover kan ook!! Zie mijn antwoord boven!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:24

Ik vraag me af of mensen-zonnebrandcreme wel goed voor paarden is. weet iemand dat?

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:25

Ze moet gewoon uit de zon! Als je als mens verbrandt wil je ook geen warmte op je huid, ik ken een tinker die echt de hele flank huid los had hangen, ook verbrandt. Die bleef dus op stal overdag en snachts in de wei.
Heb je de dierenarts gebeld? Eendeken over de beschadigde huid is erg pijnlijk lijkt me, en je moet uitkijken dat ze geen infectie of shock krijgt.
Verder idd een deken, en dan ga je toch naar divoza ofzo? ALs je een spoedbestelling doet heb je het binnen 24 uur.
En insmeren, maar ze kan gewoon niet in de zon en mijn ervaring is dat ze steeds opnieuw verbranden, ook als de huis geneest. Een goede schuilstal is dus absoluut geen overbodige luxe.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:26

Ik heb er wel van gehoord dat ze dat gebruiken bij paarden, maar dan wel van een babymerk (zwitsal) of zo, in ieder geval niet met allerlei parfums erin.
Ook gewone uierzalf of teatree-zalf schijnt goed te werken (mn de laatste!!)
Laatst bijgewerkt door Stephany op 18-07-03 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:27

Ben ik met je eens pauline!!

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 00:41

Ik heb niet de mogelijkheid om een schuilstal te bouwen.
Dan kan ik er 7 bouwen want ze verwisselen eens in de 2 weken ongeveer.
En als er 1 keer koeien in staan in de schuilstal naar de sodemieter.
Ben niet zo rijk dat ik elke week een nieuwe schuilstal kan bouwen.
En het is mijn wei niet, moet een hele grote stal bouwen dan want ze lopen met zn 4en en luna is laagste in rang.
Bovendien gaat luna zelfs in de zon staan als er schaduw is.
De enge oplossing die ik zie is zo'n speciale deken, maar die kan ik nergens vinden.

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 18:22

ik snap het ook niet ze moet inderdaad UIT de zon.
kijk dan of je in de buurt haar ff ergens anders kan stallen dit is gewoon ff dringend.
je kan een boete ervoor krijgen als je je paard in de volle zon laat staan en dat vind ik terecht ook.
ik snap dat je met je handen in je haren zit maar doe iets.
en het rijden kun je nu ook vergeten dat is wel jammer eigenlijk.
veel sterkte