ontveld bij staartaanzet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

ontveld bij staartaanzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 21:26

Ik weet niet of het door de zon komt maar mijn paard heeft bij de staartaanzet een weerszijden kale plekken, het lijkt wel ontveld, het is ook rood. Je moet de staart optillen om het goed te zien. Ik heb er maar Acederm poederspray (met jodium) op gespoten, het beschermt allicht wat tegen de vliegen. Wie kent dit verschijnsel en heeft raad?

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 22:25

Kan het niet door het schuren komen, dat ze tegen iets scherps aanstaat en nu het vel eraf geschuurd heeft Verward
Of is het ook echt onder de staartwortel?
Idd zorgen dat er geen vliegen op komen.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 22:30

Ze staat in de wei en ik zou niet weten waar ze tegenaan heeft staan schuren. Ik ben er niet de hele dag bij want het is een pensionstal. Ze staat o.a. bij een Fries waarmee ze wel heel knuffelig is en die behoorlijk zomereczeem heeft maar dat zal er toch niks mee te maken hebben tenzij deze aan haar kont zit te knabbelen Boos! Een vliegendeken was vorige week al stukgebeten (door Fries?) en ik durf de nieuwe haast niet op te doen, ik heb er geen met gekruiste singels. Als de wondjes niet genezen moet ze maar bij de Fries weg voor een tijdje, naar een ander weilandje.

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 22:34

Als de Fries jeuk aan zijn staart heeft en met jouw paard wil kroelen is de kans heel groot dat hij jouw paard dus bij de billen gaat bijten. En dat gaat niet altijd even zachtjes. Smeer rond die plek eens iets wat niet lekker is om in te bijten c.q. te ruiken(Vips Vaporub of zo), misschien blijft hij er dan vanaf en helen de wonden bij je paard.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 23:05

Als paarden zomereczeem hebben knabbelen ze vaak vrij hardhandig bij andere paarden. Dit omdat ze zelf jeuk hebben en op die manier aangeven dat het andere paard ook hard terug mag/moet knabbelen.
Dat levert bij andere paarden ook nog wel eens kale plekken op.
Dus dat zou dus best daardoor kunnen komen.
Dan zou dus iets 'vies' inderdaad moeten helpen.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 23:33

Ik heb wel eens gedacht dat het komt doordat ie zo met z'n staart loopt te zwiepen. .........

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 19:17

Het kan dus allebei denk ik, ik heb ook gedacht aan het enorme zwiepen van de staart, nu met die vliegen. Ze heeft ook een dikke zware staart dus it's very well possible.
Ik had haar eind van de middag even uit de wei gehaald om haar te sprayen en wat te voeren. Ook heb ik de bovenkant van de staart ingevlochten. Het ontvelde stukje is niet erger geworden. Toen ik haar terugbracht begon de Fries gelijk haar hoofd aan Sox's schouder te schuren, dat dier heeft zo'n enorme jeuk. Heeft dan wel een deken op maar haar hoofd is onbedekt.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:27

Ik zou wel uitkijken met die 'vieze' middeltjes. Als je er vics ofzoiets opdoet en de huid is nog een beetje open, dan gaat dat verschrikkelijk prikken en irriteren. Grote kans dus dat ze dan zelf ook gaat schuren. Ik dacht eerst dat je misschien de staart zou kunnen bandageren (met oude bandage) maar nu denk ik dat dat ook geen ideale oplossing is. Fries trekt bandage waarschijnlijk kapot en misschien gaat het wel broeien en dat gaat dan ook weer jeuken. Nee, ik denk dat je ze het beste uit elkaar kunt halen, tenminste als het erger wordt en niet de kans krijgt om te helen.

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:10

Mikkie schreef:
Ik zou wel uitkijken met die 'vieze' middeltjes. Als je er vics ofzoiets opdoet en de huid is nog een beetje open, dan gaat dat verschrikkelijk prikken en irriteren. ..

Het mag duidelijk zijn dat je het niet op de open plekken smeert maar ruim er omheen

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 11:43

mijn tinker heeft het ook, het zijn echt hele kleine plekjes, het komt omdat de staart bij een tinker vrij diep in de kontgleuf valt zeg maar, en met dit warme weer gaat het broeien, ik koel het nu telkens bij mij tinker door water erop te spuiten, het wordt snel minder rood,
je zou ook een vlecht kunnen maken in de staart, dan zitten die haren er niet zo tussen, en kan het dus goed luchten, bij mijn tinker is het nu ook al bijna over,
die kale plek komt omdat ze daar al heel erg dun in de vacht zitten.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 14:09

Ja Kinglover, aan een kant moest ik de staart ook uit de bilspleet trekken, en ik heb de bovenkant gedeeltelijk gevlochten om wat broeien te voorkomen. Die poederspray (met jodium) helpt in ieder geval de wondjes te ontsmetten.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:07

owke, lastig he die tinkers, is wel mooi al die haren, maar niet echt handig, hihi
ik moet king met dit weer echt zn manen helemaal invlechten, en het bovenste gedeelte van zn staart, ik ben er maar druk mee,
wel mooi dat die jodiumspray helpt, hopen dat er snel weer haar op groeit en dat het niet meer zo irriteert, en dan maar blijven vlechten de hele zomer he, haha
lastiglastig, maar ziet er nog wel leuk uit ook, bij king tenminste, alleen niet zo stoer, Boos!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 20:51

Nou hoorde ik vandaag op stal dat een paard wormen in haar ontlasting had, dus alle paarden moeten ontwormd worden. Volgens de eigenaresse kunnen ze door die wormen ook jeuk aan de staartaanzet krijgen. Ik weet niet of dat zo is maar ik had vorige week al een nieuwe wormspuit gekocht dus morgen weer ontwormen.
Sox staat nu op natuurland in het Stroomdal van de Drentsche Aa, dat is ook van de pensionstal maar ligt wat naar achteren dus ik moet een eindje lopen als ik haar ga halen of bezoeken. Moest wel lachen want ik zag vandaag alleen haar hoofd en schouders boven het gras uitsteken, op dat land barst het van de greppeltjes namelijk. Gelukkig is het een rustig paard want anders zou ik bang zijn dat ze zó kreupel zou worden. De paarden van de pensioneigenaar staan er dan ook niet .....

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 12:14

ja, dat is wel weer handig van die tinkers, dat ze over het algemeen geen opgefokt karakter hebben, hiih
maar dat van die wormen zou ook kunnen, king is wel pas ontwormd, dus bij king kan het daar niet aanliggen, toen ik gisteren keek was de huid weer helemaal geirriteerd, en zaten er huidschilvers aan, king heeft op de wei niet eens de gelegenheid om echt te schuren, dus bij hem komt het daar niet van, is echt van het broeien van de haren tussen de bilspleet, (en das een flinke bilspleet hoor, hahaah)

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 20:48

Het invlechten van de staart heeft wel geholpen want het is niet rood meer. Ik zat te denken dat de ontvalling ook zou kunnen komen van de vliegendeken die ik 2x heb omgedaan. Er gaan dan van die lintjes achter de staart. De deken vond ik later kapot in het weiland. Misschien heeft die wel heel raar gezeten waardoor de lintjes zijn gaan schuren. In ieder geval vlecht ik de staart nu meestal in, dan hoef je niks meer uit de bilnaad te trekken en gaat het niet broeien Lachen