chronische hoefbevangenheid spuitje of pensioen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

noby

chronische hoefbevangenheid spuitje of pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 20:18

ok dit is het volgende:
mijn shetmerrie heeft last van chronische hoefbevangenheid.
de metacam helpt niet echt.
de ene keer huppelt ze er over en dan andere keer heeft ze moeite met lopen.
ik heb er een gewone DA bijgehad een homeophaat en natuurlijk de hoefsmid.
ze weten niet wat ze nog moeten doen.
nu vroeg ik me af wat de meest eerlijke keuze zou zijn.
over de kwaliteit van haar leven kunnen ze niet echt wat zeggen.
dus mijn vraag hoe kijken jullie er naar?
zouden jullie een spuitje geven?
of haar naar een huis doen waar ze vertroeteld kan worden door kleine kinderen.
(ik zal even toelichten waarom ik haar zelf niet meer zou houden )
we hebben zelf nog een aantal andere pony's die veel jonger zijn.
het word haar te druk en ze is niet echt meer opgewassen tegen de anderen.

ze is nog wel gek op kindjes en knuffelen enz.

cind

Re: chronische hoefbevangenheid spuitje of pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:10

hoihoi
zijn er al foto's gemaakt van de hoef om te zien of het hoefbeen is gekanteld ?
als je pony echt heel slecht loopt en de slechte dagen de goede overtreffen , dan vind ik het wijs om er mee te stoppen , maar wat een rare DA heb je dat hij daar geen advies in geeft , mijn DA zorgt er altijd voor dat de uiteindelijke keuze bij jou ligt , maar als hij het zinnetje gebruikt :"het is zorgelijk" dan wil dat zeggen dat je echt in overweging moet nemen om te stoppen.
dat vind ik het prettige aan onze DA , ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik de verkeerde beslissing heb genomen .
Als het hoefbeen nog niet is gekanteld is je pony volgens mij nog wel te redden , maar dan moet je goed weten wat je moet doen , dus ook de nieuwe eigenaar moet daar werk van maken , dat gaat geen eenvoudige opgave worden om daar een nieuw baasje voor te vinden .

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:50

Weet je de oorzaak van de hoefbevangenheid?? Probeer eerst daar achter te komen, en mischien kun je de oorzaak wegnemen.
Ascal helpt goed bij hoefbevangenheid. Dat kun je bij de apotheek halen. Overleg even met de DA voor de dosis. Anders kun je Utrecht even bellen, die schrijven het ook voor bij hoefbevangenheid.
Sterkte.

noby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 10:56

de oorzaak is volgens Da niet te achterhalen, waarschijnlijk heeft ze het altijd al gehad maar word het nu pas echt duidelijk hoe veel last ze ervan heeft ze laat namelijk niet gauw wat zien.
wij zelf hebben niet mogelijkheid om haar in nat zand te zetten en geen gras meer te laten eten.omdat we een weide met schuilstal hebben voor de pony's.
ik heb veel nagelezen op het net maar ik kwam nergens remedies tegen die het cronisch bevangenheid konden genezen maar misschien heb ik daar overheen gelezen hoor zou kunnen...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:36

Kijk eens in de sticky boven aan bij medisch. Daar heb ik een heel stuk geschreven over chronisch bevangen paarden. Ik wilde destijds mijn merrie ook in laten slapen maar heb haar nog een kans gegeven en ben zelf gaan dokteren met o.a homeopathie en het resultaat was er naar. Ze is weer bereidbaar, stabiel, staat 4 uur per dag op de wei enz. Een heel vrolijk en dankbaar paard

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:34

ascal? weet je het zeker? dt is namelijk een medicijn tegen hartklachten, niet zonder recept te krijgen. ik heb nog nooit gehoord het bij hoefbevangenheid wordt gegeven... (werk in een apotheek, dus ik ben wel nieuwsgierig)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:40

Citaat:
Ascal® is één van de oudste geneesmiddelen en heeft afgelopen decenia verschillende innovaties ondergaan. Vandaag de dag is Ascal® breed inzetbaar, als pijnstiller én ook als bloedverdunner.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:41

Ascal Ja wordt idd wel vaker aangeraden bij chronische hoefbevangenheid (bij die van mij ook). Deze hoefbevangenheid is niet te genezen (vandaar chronisch) maar kan wel zodanig verminderd worden dat ze ook weer wat werk etc. aan kunnen. Verder bestaat er nog speciaal hoefbeslag en volgens mij kunnen sommige hoefsmeden ook op een bepaalde manier bekappen? Het kan wel raadzaam zijn om foto's te laten maken om te zien hoever het hoefbeen gekanteld is. Als dit te ver is, is er bij mijn weten echt niets meer aan te doen. Ikzelf zou niet direct over gaan tot het laten inslapen, alleen als er echt geen keuze meer is, welzijn van het dier staat wel voorop.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:41

Zo'n keuze is altijd moeilijk, het paardje kan je niet vertellen hoeveel of weinig pijn ze heeft.
Ik zou zeggen kijk haar toestand aan en als je ziet dat ze steeds vaker en moeilijker kan lopen is het wel zo eerlijk om haar uit die pijn te verlossen. Hoe moeilijk dat ook voor jou zou zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:53

google eens op natuurlijk bekappen + hoefbevangenheid

er zijn goed resultaten mee behaald

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:18

Ascal is neem ik aan hetzelfde als asperine?

Asperine bevat asetylcalicylzuur en dat wordt vaak gegeven als bloedverdunner en pijnstiller bij hoefbevangenheid. Helaas heeft het één nadeel. Het is slecht voor de maag en kan maagzweren en dergelijke veroorzaken. Mijn paard heeft het jaren gehad en kreeg pas later problemen. Heb het toen afgebouwd en ben wat anders gaan geven.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:15

Andere bijwerking van Asperine/Ascal is dat wondjes slecht genezen doordat de vorming van bloedplaatjes geremd wordt. Je moet bij het gebruik ervan heel goed letten op eerder genoemde bijwerkingen. Welke dosering wordt er dan gegeven als ik mag vragen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:20

Kun je een stukje wei afzetten en een apart stuk van het stalletje gebruiken? Dan gewoon hooi voeren en verder dokteren. Er zijn er toch heel wat paarden die eigelijk afgemaakt hadden moeten worden , maar nu toch (beperkt) bruikbaar zijn.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:00

ah, weer wat geleerd. wij hebben in de apotheek ascal cardio, vandaar. geen idee dat eht ook ergens anders voor werd gebruikt (ben ongediplomeerd apotheekmedewerker). maare, krijg je dat dan via de veearts? wij mogen het alleen op recept geven.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:04

ben ik heel makkelijk in heel moeilijk voor eigenaar maar gewoon een spuitje geven. Is het beste voor de pony als het niet meer overgaat. Als jij de hele tijd pijn hebt en eigenlijk niks meer kunt wat zou jij kiezen?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:15

Mijn pony is al 10 jaar chronisch hoefbevangen, op foto's bleek dat er 3 hoefbeentjes gekanteld zijn. Hij was toen 4 en nu 14. Het blijft heel erg oppassen altijd dat hij niet acuut wordt weer. Helaas gebeurd dat nog steeds 1x in de twee jaar ongeveer. Hij krijgt dan inderdaad ascal en metacam. Als de acute aanval over is, dan stop ik ook meteen met medicijnen geven. Op dit moment loopt hij vrolijk voor de wagen. Een goede smid is cruciaal. Mijn pony krijgt geen speciaal beslag (binnenkort ws wel ijzers met zooltjes omdat we steeds meer de weg op gaan aangespannen), maar wordt wel heel goed bekapt. De hoefsmid komt iedere 4 weken en hij wordt stijl op zijn hoeven gezet. Hoe belangrijk een goede hoefsmid is heb ik 2 jaar geleden gemerkt toen hij door de smid van een vriendin in 1 keer heel plat werd gezet, de volgende dag meteen weer acuut. Het allerbelangrijkste is dat ze wel aan het werk gaan, zodat ze minder vetopbouw hebben, een betere doorbloeding en een betere spijsvertering.

Je beschrijft dat ze steeds weer slecht wordt ondanks de medicijnen. Maar als je haar niet van het gras en uit de groep kan halen, dan is dat ook niet raar. Dit voorjaar is mijn pony weer acuut geweest (weidegenoot vond dat hij prima veel langer op het gras kon staan dan ik had gevraagd, en dat een aantal dagen achter elkaar). Ik heb toen een deel van de schuilstal afgezet en daarom heen een hele kleine paddock. In de schuilstal zelf het zand twee keer per dag helemaal zeiknat gemaakt, en oud hooi zo gevoerd dat hij in de modder moest staan om te kunnen eten. Hij heeft ongeveer 3 weken helemaal alleen gestaan. Dit was echt belangrijk, want hij staat onderin de rang in de kudde en continue moeten plaatsmaken was voor hem veel teveel beweging geweest. Kan je niet iets dergelijks ook doen ? Het kost je veel werk en tijd, maar zo kan je haar wel rustig beter laten worden. Sterkte !

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:35

Kimberley84 schreef:
ben ik heel makkelijk in heel moeilijk voor eigenaar maar gewoon een spuitje geven. Is het beste voor de pony als het niet meer overgaat. Als jij de hele tijd pijn hebt en eigenlijk niks meer kunt wat zou jij kiezen?

Hangt er vanaf of het dragelijke pijn is hé!

Ik heb nu 2 jaar cvs en kon echt niet veel meer. Er zijn er ook die niet meer zelf kunnen douchen...
toch weet ik dat zij ook blijven vechten. Met mij gaat het gelukkig ook steeds beter en ik ben optimisch. Nee, ik had geen spuitje gewild Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:13

Jovarna van bokt heeft ervaring met hoefbevangenheid en natuurlijk bekappen. Misschien kan je haar eens pb'en voor meer info en ervaringen.

noby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 11:54

we hebben besloten haar een tehuis te zoeken waar mensen er aandacht aan kunnen besteden en de mogelijkheid hebben om haar te helpen.
bij ons kan dit echt NIET.
jullie moeten wel begrijpen dat we al 2 jaar bezig zijn met verbetering enz.
dus dat ik haar niet zomaar weg doe omdat ze niet gezond meer is enz.
ik ben van mening dat het misschien nog wel goed kan komen maar die mogelijkheid is er niet bij ons.
ik had beloofd ( aan mezelf) dat ze bij ons mocht blijven tot haar dood.
maar als ze bij ons blijft zal dit het uiteindelijk ook worden.
ik vraag dan ook dat jullie me niet veroordelen en dat ik misschien de makkelijkste weg wil kiezen door haar weg te doen. maar dit is echt niet zo!
mocht er dus iemand zijn die haar ondanks de omstandigheden een goed tehuis wil bieden hoor ik dat graag.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:10

ik begrijp je helemaal hoor

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:00

Mijn paard is in 2004 en 2006 hoefbevangen geweest. De eerste keer stond ze 1 1/2 week in een kliniek en werden er dus sowieso foto's gemaakt. De laatste keer heb ik zelf foto's geregeld. Dit om te zien of het hoefbeen verzakt was. Tevens wordt ze al 2 jaar 'natuurlijk' bekapt. Foto's maken lijkt me cruciaal voor je pony, alhoewel er soms met een verzakt hoefbeen toch nog goede resultaten behaald kunnen worden door goed bekappen. Aan de hand van wat je binnenin de hoef ziet moet je de bekapping aanpassen en het hoort uiteraard zo te zijn dat ze beter loopt na de bekapping. Ik durf 24/7 weidegang niet meer aan en ze krijgt maximaal 2 uur gras per dag en voor de rest veel oud hooi. Dus ook als je een andere plek voor het dier kunt vinden lijkt het me niet meer dan fair dat je eerst onderzoekt wat er precies in die hoefjes gaande is, het is maar afwachten of eventuele nieuwe eigenaren dit goed zullen oppakken.

noby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 18:15

ik weet dat de hoefbeentjes niet verzakt zijn.
de hoefsmid corrigeerd haar zo veel mogelijk maar ze loopt soms gewoon heel stijf.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:21

en hoe wordt ze gehouden dan? weidegang? paddock? wat voor voer krijgt ze?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:56

Pijnstillers slaan die bij haar aan?

Ons paardje is al vanaf haar 21ste hoefbevangen..
Elke keer komt het weer terug, dan gaan we naar de DA, halen pijnstillers, die krijgt ze dan 4/5 dagen en dan loopt ze er weer redelijk normaal op.

Ze is nog zo levenslustig, dus waarom een spuitje als ze er nog mee door kan leven? Zonder pijn..

Pas wel erg op met te veel eten (vooral gras en brokken).
In één keer te veel is heel erg slecht..

Héél veel sterkte! Erg moeilijk te beslissen of het nog langer zo kan..
Ach gut

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:58

O, sorry! Ik had niet het hele topic gelezen Knipoog

Je doet haar nu naar een tehuis? Als dat de enige oplossing is die je ziet Knipoog zou ik dat maar doen.

Bijna altijd beter dan een spuitje!