Cushing disease.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Cushing disease.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 12:23

Na het plaatsen van het topic [VMR] Lange vacht. vraag ik mij af of er meer mensen zijn met paarden/pony's die deze ziekte hebben. Wat het verloop is van deze ziekte bij hun paard. En wat ze er aan doen cq. laten doen.

Ik moet de DA nog bellen deze week, maar ik denk dat er een grote kans bestaat dat Loeki dit heeft. Hij is natuurlijk al 37.

Deze link had ik al gehad: http://www.hoofcare.nl/map_voor_lezinge ... shing.html

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:06

Mijn oude pony heeft het gehad, op 15 jarige leeftij kwamen ze er in utrecht bij toeval achter, ik was er voor een baarmoederontsteking van Karuna. Een arst zag haar krulhaar en wilde een urine test doen ter controle. Daar bleek dat ze cushing had. Zij was op dat moment het eerste paard dat nog niet ziek was dat ze testte. Alle paarden die ze toen hadden gezien waren al ziek en vrij kort daarna overleden.

Mijn merrie is overleden op 26 jarige leeftijd aan gedeeltelijke kruislamheid en afgezien veen drinken krulhaar en wat gevoelig voor eiwitten heb ik nooit wat aan haar gemerkt. Ook in utrecht waren ze daar verbaasd over.

Ik heb dus eigenlijk alleen een positief verhaal voor je. Succes met je paardej.

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 00:11

Tja, als ik zo'n beetje terug ga tellen, moet Loeki het ook al jaren hebben. Maar ik zal eerst die DA vandeweek eens laten komen.....

Bedankt i.i.g.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 18:29

Mijn pony is 28 en heeft het ook. je moet inderdaad uitkijken met eiwitten,en ik scheer haar ong. 3x per jaar. Want dat is nu veel te warm.
er is niks aan te doen, en ik merk er verder niks van. Ze drinkt inderdaad wel heel veel. Verder voelt ze zich prima!

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 22:08

Ik heb vandaag op stal gevraagd of Loeki veel drinkt, omdat ikzelf de waterbakken in de wei nooit hoef bij te vullen. De eigenaresse van stal zei dat hij op het moment wel veel drinkt, maar de andere paarden ook, ze zag niet echt verschil. Dus ik heb afgesproken dat ik het de komende dagen even zelf bijhou, zodat ik het zelf kan zien.
Morgenvroeg ga ik een afspraak maken met de DA voor woensdag, dan heb ik vakantie.

Nu ik zo eens terug ga denken, ken ik eigenlijk best veel paarden die dit hebben gehad (gehad, omdat de meeste van die paarden al dood zijn.)Deze paarden waren nog niet eens zo heel oud. 1 paard leek dit opeens te krijgen en was een paar maanden later dood (afgemaakt, omdat ze echt niet meer kon). Dit paard had dus ook duidelijk suiker, en die rare vacht. Verder kreeg ze van die gekke plekken/korsten op haar benen, alsof er vuiligheid uit de benen kwam. Dit paard is heel snel oud geworden. Ze zakte in een paar maanden kompleet in. (is gewoon net als een oud mensje gekrompen). De DA heeft haar hoofd toen nog van de slacht laten terugkomen om het te onderzoeken, en er zat dus een hele grote tumor op de hypofyse.
Dit paard heeft ook voordat de mensen wisten dat ze dit had, 2 x een dood veulen gekregen. (± een maand voor einde draagtijd). Zou dat er ook mee te maken kunnen hebben?

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:37

Mijn vorige paard is er ook aan overleden, hij was bijna 20 jaar en kreeg toen hij 19 was ineens een enorme vacht, en dan ineens in september zat hij heel even in zijn zomervacht maar dat duurde echt niet lang.... op zijn benen kwamen de krulharen al en zelfs zijn manen en staart gingen enorm groeien, ik heb hem die winter 3x moeten scheren maar het bleef maar groeien, hele stekelige harde lange haren.
Maar hij ging ineens ook vreemd lopen, de ene keer liep hij toppie, de andere keer op eieren. Tot hij hoefbevangen werd en wel zo erg dat hij met spoed naar de kliniek gebracht is, daar wezen de fotos uit dat het echt heel extreem was, toch hebben we hem 2 dagen gegeven en vreemd genoeg sloeg de behandeling aan, de volgende dag liep hij weer redelijk.. na 6 dagen kliniek mocht hij naar huis, daar is het 4 dagen heel goed gegaan tot die ene dag, hij kon niet meer lopen en hij gaf het op... de volgende dag hebben we hem naar de kliniek gebracht waar later ook bleek dat hij Cushing had, zijn hoefbevangenheid was onomkeerbaar en einde oefening....
Volgens mij zijn ze nu wel al veel verder met de behandelingen en sommige paarden kunnen er echt heel lang meer rondlopen, maar als die suikerziekte of die hoefbevangenheid toeslaat gaat het snel...Bij mijn paard is het bijzonder snel gegaan zeiden ze.
Hij dronk trouwens niet veel meer dan anders, hij had dan ook niets van suikerziekte, alleen die rotte bevangenheid

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 23:28

Ik heb vandaag de DA gebeld. Ik heb er zo'n beetje over gehad wat er op internet stond. Dat het met een bloedproef aan te tonen is enzo. Maar dit is dus niet waar, de suiker is daarmee aan te tonen. Maar of het paard cushing heeft (gehad) is pas vast te stellen na de dood. Hij vond het dus niet nodig om te komen, en ik dus ook niet. Hij zei wel dat ik goed moest opletten of hij wel goed blijft eten en regelmatig scheren.

En die medicijnen waar ze het op die internetsite over hebben, worden helemaal niet gebruikt voor paarden...want dat is niet te betalen. Deze worden alleen bij mensen gebruikt.

Het valt allemaal wel mee dus...dacht ik al, maar ik wilde het toch ff zeker weten.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 08:12

loekje schreef:
Ik heb vandaag de DA gebeld. Ik heb er zo'n beetje over gehad wat er op internet stond. Dat het met een bloedproef aan te tonen is enzo. Maar dit is dus niet waar, de suiker is daarmee aan te tonen. Maar of het paard cushing heeft (gehad) is pas vast te stellen na de dood. Hij vond het dus niet nodig om te komen, en ik dus ook niet. Hij zei wel dat ik goed moest opletten of hij wel goed blijft eten en regelmatig scheren.

En die medicijnen waar ze het op die internetsite over hebben, worden helemaal niet gebruikt voor paarden...want dat is niet te betalen. Deze worden alleen bij mensen gebruikt.

Het valt allemaal wel mee dus...dacht ik al, maar ik wilde het toch ff zeker weten.


Dat jouw d.a. zegt dat het niet aan te tonen is betekend natuurlijk niet dat het wel meevalt.......lijkt mij, maar goed er zijn wel degelijk tegenwoordig ook medicijnen voor paarden, heb er toevallig een tijdje geleden nog een stuk ergens over gelezen.

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 10:51

cloris"]
[quote="loekje schreef:
Ik heb vandaag de DA gebeld. Ik heb er zo'n beetje over gehad wat er op internet stond. Dat het met een bloedproef aan te tonen is enzo. Maar dit is dus niet waar, de suiker is daarmee aan te tonen. Maar of het paard cushing heeft (gehad) is pas vast te stellen na de dood. Hij vond het dus niet nodig om te komen, en ik dus ook niet. Hij zei wel dat ik goed moest opletten of hij wel goed blijft eten en regelmatig scheren.

En die medicijnen waar ze het op die internetsite over hebben, worden helemaal niet gebruikt voor paarden...want dat is niet te betalen. Deze worden alleen bij mensen gebruikt.

Het valt allemaal wel mee dus...dacht ik al, maar ik wilde het toch ff zeker weten.


Dat jouw d.a. zegt dat het niet aan te tonen is betekend natuurlijk niet dat het wel meevalt.......lijkt mij, maar goed er zijn wel degelijk tegenwoordig ook medicijnen voor paarden, heb er toevallig een tijdje geleden nog een stuk ergens over gelezen.
[/quote]

Ik heb de DA natuurlijk veel langer aan de telefoon gehad, en heb ales verteld waarom ik dacht dat hij cushing had, hij zei ook dat het heel makkelijk dat kon zijn. Maar dat het na de dood (als die kop wordt opengemaakt) pas vast te stellen is. We hebben het ook nog over de suiker gehad, maar zijn tot de conclusie gekomen dat hij dat niet kan hebben. Omdat hij juist helemaal niet veel drinkt (tegenover de andere pony's op stal) en ook niet veel plast. Natuurlijk moet ik ook dit in de gaten blijven houden.

Waar heb jij dat gelezen dan. Want als ik mijn DA moet geloven is dat dus hetzelfde medicijn als voor mensen wordt gebruikt (het is er dus wel), maar omdat een paard zo groot is enzo. wordt het gewoon niet bij paarden gebruikt, omdat dat voor geen enkel normaal mens te betalen is.

Mijn pony is 37, leeft dus eigenlijk in zijn reservetijd, want als hij 2 jaar geleden niet naar Utrecht was gegaan, was hij allang dood geweest. (hij had een tumor op zijn penis, dus er is ongeveer 10 cm vanaf gehaald)
Dus hij kan onderhand wel iets gaan mankeren, niet?? En dan valt het tot nu toe nog wel mee.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:05

In mijn profiel zie je onderaan een foto van mijn vroegere pony. Op die foto (aan het eind van de zomer gemaakt) is hij 26, dat was zo ongeveer het laatste jaar waarin hij een normale zomervacht had. Daarna kwam hij nog heel moeilijk uit zijn haar, ook in de zomer was het een soort 'schaapje', maar we dachten dat dat door ouderdom kwam. Scheren hebben we niet gedaan, aangezien ons altijd is verteld dat je vanaf het voorjaar niet meer kunt scheren. Oppassen met eiwitten deden we sowieso al, omdat hij op z'n 23e flink hoefbevangen is geweest (overdosis te rijk gras wat ook een graskoliek tot gevolg had). Daarna is hij alleen nog op heel kort gras geweest en kreeg nauwelijks meer brok te eten, vrijwel alleen hooi. Denk dat dat er wel aan heeft bijgedragen dat hij niet steeds zieker is geworden, uiteindelijk is hij 30 geworden en tot zijn dood nooit meer ziek geweest (dus naar ons weten gestorven van ouderdom, de dag ervoor liep hij nog vrolijk in de wei) en bij zijn dood stelde de DA vast dat hij idd cushing had. Het schijnt vaker voor te komen bij ruinen dan bij merries (heeft iets met hormonen te maken) en met name bij ruinen op leeftijd.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:18

loekje schreef:

Ik heb de DA natuurlijk veel langer aan de telefoon gehad, en heb ales verteld waarom ik dacht dat hij cushing had, hij zei ook dat het heel makkelijk dat kon zijn. Maar dat het na de dood (als die kop wordt opengemaakt) pas vast te stellen is. We hebben het ook nog over de suiker gehad, maar zijn tot de conclusie gekomen dat hij dat niet kan hebben. Omdat hij juist helemaal niet veel drinkt (tegenover de andere pony's op stal) en ook niet veel plast. Natuurlijk moet ik ook dit in de gaten blijven houden.

Waar heb jij dat gelezen dan. Want als ik mijn DA moet geloven is dat dus hetzelfde medicijn als voor mensen wordt gebruikt (het is er dus wel), maar omdat een paard zo groot is enzo. wordt het gewoon niet bij paarden gebruikt, omdat dat voor geen enkel normaal mens te betalen is.

Mijn pony is 37, leeft dus eigenlijk in zijn reservetijd, want als hij 2 jaar geleden niet naar Utrecht was gegaan, was hij allang dood geweest. (hij had een tumor op zijn penis, dus er is ongeveer 10 cm vanaf gehaald)
Dus hij kan onderhand wel iets gaan mankeren, niet?? En dan valt het tot nu toe nog wel mee.


Ahaa okej dan is het me nu idd duidelijk, pff 37 jaar OK dan!
Hmm waar heb ik dat nou toch gelezen, ik weet nog dat ik dacht... hadden ze dat maar eerder gehad dan hadden we die ouwe nog even kunnen hebben.
Ik ga even brainstormen waar ik dat nou gezien heb Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:25

Op cushing kun je het bloed laten testen geloof ik. Dan weet je het zeker. Bij verder verloop van de ziekte schijnen epileptische aanvallen soms voor te komen. Lijkt me geen pretje om daar bij te moeten staan. (levensgevaarlijk!!)

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 14:57

Zep schreef:
Op cushing kun je het bloed laten testen geloof ik. Dan weet je het zeker. Bij verder verloop van de ziekte schijnen epileptische aanvallen soms voor te komen. Lijkt me geen pretje om daar bij te moeten staan. (levensgevaarlijk!!)


Cushing is niet te testen, alleen na de dood vast te stellen. Je kunt wel een bloed-of urinetest doen, om te kijken of het paard suiker heeft.
Over epilepsie heb ik niks gelezen, maar zou natuurlijk goed kunnen, omdat het allemaal vanuit de hersenen komt.

DubbelFun

Berichten: 88664
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 17:01

Weet je zeker dat het Cushings is. Lees dit Engelse stukje eens, want er kan ook nog iets anders spelen nl.
Citaat:
I also have a Cushings horse. He is 24 and just developed it over the winter. His symptoms were not bad. He became overweight and developed a long hair coat, cresty neck and has had a couple of small internal infections/problems because of a compromized immune system. We are treating him with Hormonize....an herbal product (vitex?) that balances the hormones. So far it has been working well - into the 4th month. He shed and lost some weight, also he is healthier in general now. He was depressed this winter, now he seems his normal, playful self. We have also seen similar symptoms in horses with magnesium deficencies. These horses have thyroid problems and that is why they appear to have Cushings, or something related. However, we have found that adding Mg to the diet has "cured" these horses. Unfortunately, Cushings is not so easily treated. There are many that successfully treat Cushings with Permax or Pergaloid and thyroid meds. However, many also successfully treat with Hormonize. As Pouncer said, it will only relieve the symptoms, it cannot treat the cause.

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 22:01

Sugarmiss schreef:
Weet je zeker dat het Cushings is. Lees dit Engelse stukje eens, want er kan ook nog iets anders spelen nl.
Citaat:
I also have a Cushings horse. He is 24 and just developed it over the winter. His symptoms were not bad. He became overweight and developed a long hair coat, cresty neck and has had a couple of small internal infections/problems because of a compromized immune system. We are treating him with Hormonize....an herbal product (vitex?) that balances the hormones. So far it has been working well - into the 4th month. He shed and lost some weight, also he is healthier in general now. He was depressed this winter, now he seems his normal, playful self. We have also seen similar symptoms in horses with magnesium deficencies. These horses have thyroid problems and that is why they appear to have Cushings, or something related. However, we have found that adding Mg to the diet has "cured" these horses. Unfortunately, Cushings is not so easily treated. There are many that successfully treat Cushings with Permax or Pergaloid and thyroid meds. However, many also successfully treat with Hormonize. As Pouncer said, it will only relieve the symptoms, it cannot treat the cause.


Nee, dat weet ik dus niet zeker, want dat kan pas vastgesteld worden als hij dood is. Ik neem aan dat het cushing is, omdat hij al 37 is en al een jaartje of 6/7 met zijn vacht aan het rommelen is. Verder heeft hij allerlei ouderdomskwaaltjes, waarvan er een aantal terug te brengen zijn op deze ziekte. Maar hij eet nog steeds goed, en voelt zich goed. Sinds vandaag helemaal, want ik heb hem geschoren, wat was hij blij. Hij werd weer helemaal jong, toen ik hem in de wei zette.

DubbelFun

Berichten: 88664
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 22:15

Cushing wel, maar die andere dingen die genoemd worden kunnen wel vastgesteld worden (Mg).

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 23:21

Cushing bij het paard verschilt een beetje tov Cushing bij de hond.

Bij het paard ontstaat de ziekte van Cushing (hyperadrenocorticisme = chronische corticosteroïd overmaat) vanuit een tumor in de hypofyse.
Hierdoor wordt er teveel ACTH (= een hormoon) aangemaakt, dat in de bijnier zorgt voor verhoogde aanmaak van cortisol.

Er zijn ook bij het paard testen om dit in het bloed aan te tonen.
Er kan een ACTH-stimulatietest gedaan worden, deze in combi met eerst een bepaling van het basale ACTH (die is meestal al verhoogd), waarmee je de overgevoeligheid van de bijnierschors kan aantonen.

Wat eerder ook werd gedaan (komt bij diagnostiek hand vandaan) is een dexamethasonsuppressie test. Dit wordt niet meer gebruikt omdat het paard er hoefbevangen van kan worden.

Er is geen behandeling van de ziekte van Cushing bij het paard, een poos terug stond er in de Hoefslag een artikel over een supplement dat evt te voeren is, waar in Amerika onderzoek naar wordt gedaan. Maar ook dat geeft geen genezing, alleen een (weinig) vermindering van de symptomen.

In de urine zijn geen hormonen aan te tonen, alleen wanneer er naast de Cushing ook diabetes is opgetreden, is glucose te vinden.

Kortom: door symptomen kan je aan Cushing beginnen te denken (symptomen als: lang krullend haar (raken wintervacht slecht kwijt), soms veel zweten, gevoelig voor infecties, slechte wondgenezing, soms veel drinken/veel plassen),
dan kan je een diagnose stellen door het meten van ACTH in het bloed, waarna je weinig kan, behalve afwachten tot het dier overlijdt en dan kijken of er in de hypofyse een tumor zit.


Bij de hond:
kan je via een urinetest de verhouding corticoïd/creatinine bepalen. Door dit zonder medicatie en na toedienen van dexamethason te bepalen weet je of een dier de ziekte van Cushing heeft.
Daarna kan je met medicijnen behandelen of de tumor chirurgisch verwijderen. Deze behandelingen zijn bij de hond behoorlijk succesvol.


Het is bij een oud paard, wat al behoorlijk met pensioen is of wel kan gaan maar de vraag of het zin heeft om al dat onderzoek te doen. Je schiet er namelijk bitter weinig mee op.

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 12:30

Jantien schreef:
Het is bij een oud paard, wat al behoorlijk met pensioen is of wel kan gaan maar de vraag of het zin heeft om al dat onderzoek te doen. Je schiet er namelijk bitter weinig mee op.


Dat bedoel ik, en mijn DA ook denk ik.
Ik heb hem gisteren geschoren, hij was blij!! Hij ging als een zotje door de wei.