Harde hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Harde hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 14:40

Mijn paard heeft echt keiharde hoeven. Ze zien er gewoon gezond uit, brokkelen niet af enzo, maar haar hoeven lijken ook bijna niet te groeien. Ze is nu 6weken geleden bekapt ongeveer, maar het lijkt alsof haar hoeven er nog hetzelfde uitzien als 6weken geleden. Dit lijkt me toch ook niet echt goed.
Wat kan je hier aan doen? Ze heeft wel pas geleden een beetje rotstraal gehad (erg diepe straal groeven). Daar heb ik een of ander duits spulletje voor gebruikt (equisolid ofzo) waardoor dat binnen een paar dagen weer weg was. Maar dit zal ook wel niet echt bevoordelijk voor de elasticiteit van de hoef zijn.
Als iemand nog iets weet wat ik op dr hoeven kan doen. Ik gebruik liever niet te vaak hoefvet.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:15

door zulke harde hoeven kan het zijn dat het hoefmechanisme verminderd is (dus de beweging van de hoefwand) daardoor stroomt er minder bloed door de hoeven, dus ook minder groei...
Wat je het beste kan doen om de hoeven soepeler te maken is elke dag een kwartiertje in het water zetten of afspuiten.
Lopen over harde, gelijke, grond bevordert ook de hoefgroei.
zolang de hoeven echter niet brokkelen en er gezond uitzien (geen ribbels) zou ik me verder geen zorgen maken over de hardheid.
Dit is nu eenmaal natuurlijk: in een droog seizoen is de grond ook hard, dus moeten de hoeven wel hard zijn om niet te snel te slijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:32

je kunt ook wat lijnmeel aanmaken met water en dat in de hoeven smeren. Het vocht uit het lijnmeel trekt dan in de hoef.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 22:58

Tjody heeft ook zulke harde hoeven. Daar komt maar 1x per half jaar een hoefsmid bij ter controle.
De hoeven van jouw paardje slijten gewoon erg goed natuurlijk af waardoor het lijkt of ze niet groeien, maar dat doen ze wel hoor en met het hoefmeachanisme is ook niks mis denk ik zo.
Lekker van genieten, zulke hoeven moet je zuinig op zijn.
Viv

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 00:15

Wanneer je paard normaliter niet zulke harde (droge) hoeven heeft, dan is het verstandig ze vochtig te houden. Bij mijn paardje leek het ook allemaal prima, ze heeft normaliter al harde hoeven. Maar door de droogte van de afgelopen tijd, waren de hoeven uitgedroogd. Helaas een grote scheur in de hoef en ze begonnen gelijktijdig te kraken. Niet echt best dus, ze wilde ook niet meer fijn lopen. We hebben haar op rust gezet en elke dag de hoeven nat gemaakt (in een emmer water tijdens het poetsen of in de modder zetten en hoefvocht van de paardendrogist gebruiken). Nu drie weken verder kraken de hoeven niet meer en de scheur is door de smid verwijderd (het zat gelukkig laag op de hoef, het was meer een horizontale scheur over de nagels heen). Ik ben haar weer rustig aan het trainen en alles lijkt gelukkig weer goed. Mijn advies: hoeven goed vochtig houden!!!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 07:31

Mirjam schreef:
Wanneer je paard normaliter niet zulke harde (droge) hoeven heeft, dan is het verstandig ze vochtig te houden. Bij mijn paardje leek het ook allemaal prima, ze heeft normaliter al harde hoeven. Maar door de droogte van de afgelopen tijd, waren de hoeven uitgedroogd. Mijn advies: hoeven goed vochtig houden!!!!


Idd als het zulk droog weer is als de afgelopen tijd moet je ze idd een beetje helpen, dus nat maken en vet erover zodat het goed in kan trekken, of idd en modderbadje.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 14:49

Ik gebruik hoefvocht van de Paardendrogist! Is prima spul in dit soort droge tijden. Verder biotine voeren; bevorderd de hoefgroei.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 01:06

Mijn pony heeft ook keiharde hoeven.

Mij werd geadviseerd om het in te smeren met laurierzalf. Zo heette dat volgens mij. Het schijnt wel te helpen!

En anders de hoeven goed weken in een warme emmer met water. Let op dat ze er niet te diep instaan, want anders krijg je ook nog eens mok!

Succes!

Groetjes BounceBabe