teken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nygwen
Berichten: 59
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: eindhoven

teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 23:21

na een lekkere buitenrit zag ik vanmiddag waarschijnlijk een teek aan de binnenkant van het rechterachterbeen van mijn paard.
Ten eerste weet ik niet zeker of het wel een teek was omdat deze bijna zwart was en niet mooi rond. Ik heb hem eruit gedraaid, wat in het begin niet lukte maar toen ik een draaibeweging maakte liet het los.
Ik denk dat er iets is blijven zitten en heb daar Betadine-jodium op gedaan. Wie heeft hier ervaring mee en heeft nog tips

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 10:04

Tja bij ons stikt het van de teken...soms van die kleine zwarte dingetjes op de neus en voeten en zo maar soms van die lichtbruine doperwten Haha! aan de binnenkant van de benen en zo
Wij draaien ze er gewoon uit en verder niks..
Als er iets is blijven zitten dan weet ik niet of dat erg is.... ik weet wel dat de kans op de ziekte van lyme bij paarden veel kleiner is (iets van 5%)

Spinody
Berichten: 22
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:24

Als het lijf er maar uit is en de kop, dat er nog pootjes blijven zitten is niet erg, die vallen er vanzelf wel uit. Lachen

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 18:36

Hoi,

Je hoeft denk ik niet bang te zijn. Mijn pony had er een tijd geleden ook 1 en ik kreeg hem er met mijn stomme hoofd, ik wilde hem iets te snel eruit halen, niet goed uit. Ik was ook bang dat mijn pony misschien de ziekte van lymne zou kunnen krijgen dus heb ik direct de da gebeld. Die zei eerst kijk het maar aan. De ziekte van lymne komt bij paarden niet zo vaak voor. Toch heeft ze er wat last van gekregen in de vorm van wat koorts, de da heeft haar een lekkere opkikker gegegeven (vitamine-injectie) en totaal geen last meer. Er staat wel meer over op bokt, maar ook verhalen waar ik zelf nogal bang van werd. Dus ik zou zeggen kijk het goed aan en anders effe de da bellen.

Succes! (oja, ik heb voor een paar euro een tangetje bij het kruidvat gehaald) Knipoog

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:12

Die tangetjes zijn echt geweldig. Ik haalde de teken bij de honden er altijd met een gewoon pincet uit maar zo'n tekentangetje is veel beter. Vastklemmen en draaien, ze laten zo los Lachen

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:20

Dan wil ik ook zo'n tangetje, Kruidvat zeiden jullie? :d
Pieterke had er een tijdje terug ook een paar na een wandeling in het bos, maar ik durfde ze er zelf niet uithalen. Ook al zeiden ze op de manège wel dat als het kopje eruit komt, er dan geen probleem meer is. Heb toch maar even iemand anders bijgehaald!
En nu snel ik morgen naar het Kruidvat :d
-xxx-

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:20

Ik heb laatst bij Solide ook een teek gevonden en ze heeft er niks aan over gehouden. Zolang je alles eruit haalt kan het waarschijnlijk weinig kwaad.

boerinnetje

Berichten: 656
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: In de driehoek, Zwolle, Deventer, Apeldoorn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:29

Je moet bij een teek idd wel alles er uit halen, want als je het lijfje er afdraait en het kopje laat zitten groeit het lichaam er vanzelf weer aan. Dit is tenminste wat ik gehoord heb.
Zelf heb ik sinds twee weken een paardje, zij liep in een bosrijke omgeving. Tijdens het borstelen kwam ik er achter dat ze 2 teken had. Had op dat moment geen tekentang bij mij, de volgende dag meegenomen maar de teken waren weg. Waarschijnlijk gewoon uitgevallen en je ziet niets aan de plekjes waar ze gezeten hebben.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:16

Mijn paard heeft ook vaak last van teken, ik grbuik tegenwoordig dit kleine gevalletje. Het heet O'tom en is nog handiger dan die tekentangetjes die de drogist verkoopt. Met die grotere tangetjes krijg je vaak de kleine teken niet weg, met dit dingetje wel

Afbeelding

Kijk anders eens op deze link dan zie je hoe het werkt:

http://www.otom.com/

Verder kan je na het verwijderen van een teek de plek schoonmaken met wat betadine. Mijn paard houd er een paar dagen een bultje aan over en daarna is het weg!

Oja, wij verkopen de O'tom gewoon in onze dierenartsenpraktijk, ik neem aan dat andere praktijken deze kleine handige dingen oopk wel zullen hebben

nygwen
Berichten: 59
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 19:17

bedankt voor jullie reacties, ik ga maar gauw een tangetje kopen, da`s toch fijner als ik na een buitenrit sta te panieken of ik de teek er wel goed uit haal

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 18:18

Ik woon midden in het bos....je wil niet weten hoeveel teken ik er per dag bij mijn diertjes uithaal(met een tang voor de kleintjes...gewoon met mn handen bij de grote Misselijk )
Bij Quint zitten ze binnenkant benen,hoofd of soms in zijn liezen..je moet idd kop en kont eruitdraaien hoor en ik onstsmet altijd even met een alcohol doekje

nygwen
Berichten: 59
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 00:03

Hoi CarS, heb je nog tips waar ik op moet letten nadat ik de teek eruit gehaald heb de volgende dag, bv onsteking of zo en heb je nooit aan je paard gemerkt dat ie er ziek van was

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 18:49

Quint is nog nooit ziek geweest ofzo van een teek, wel moet je zorgen dat je het kopje ermee uitdraait(effe nakijken als de teek eruit is).Ik sta er wel van te kijken dat Quint echt een schijf krijgt waar een teek zit....zo een groot dier dat toch sterk reageert op een klein teekje(mijn katten/hond hebben dat niet).Er schijnen in Nederland niet echt veel teken te zitten die de ziekte van lyme overbrengen ,ik geloof dat er in b.v Amerika meer teken zitten die ziektes overbrengen(heb ik ook maar gehoort)

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:35

starlight heeft er vrij veel last van hier.
Ik draai ze eruit en dan laten ze wel los. Als je het kopje laat zitten gaat het onsteken.
Er stond hier vorige week een stuk in de krant over teken. Daar stond in dat in nederland de ziekte van lyme niet zo heel vaak voorkomt en bij dieren nog minder.
Soms krijgen ze trouwens wel echt grote bulten ervan, echt van die bobbels die je vast kan houden en op en neer kan bewegen. Als je dan goed kijkt onder de haren zieje een teek zitten van nog geen 2 mm groot!

klotebeesten zijn het!

nygwen
Berichten: 59
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 23:43

Ja dat klopt, ik heb dat stukje ook, echt rotbeesten zijn het.