dikke darm verdraait hoe kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

dikke darm verdraait hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 20:16

wie weet hoe een paard een verdraaide dikke darm kan oplopen?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 20:31

heb geen idee hoe het kan, weet wel dat destiny 4 jaar geleden dat ook had, van 7-11 is de DA hier geweest n heb ik veel gestapt, tot ze omviel van de koorts en ook alle spuiten niet meer hielpen, maar al vanaf 7 uur was haar toestand te slecht om te vervoeren naar Utrecht, dat had ze niet aangekund...

vanaf 11 uur bleef ze liggen, ze was al veel vaker omgevallen van de koorts maar letterlijk met veel slaan en duwen&trekken ging ze steeds weer staan en beetje lopen

tot ze niet meer kon

DA zei laat maar liggen, als ze opstaat heb je geluk, maar hij gaf haar weinig kans

om 4 uur is ze opgestaan, DA weer geweest, want ze mestte nog niet er zat een bobbel op haar darm maar de slag was zo goed als teruggedraaid

oorzaak is nogsteeds niet bekend, en ze heeft erna nog maar 1x een koliek aanval gehad maar gelukkig nooit meer zo erg als toen!

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 20:47

ja heel vreemd wat kan nu de oorzaak hiervan zijn?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 20:55

de Da heeft er toen geen duidelijke oorzaak van kunnen vinden, maar heb ook maar de helft gehoord van wat hij zei, was beetje heel erg er met mn gedachten niet bij, was zo erg om haar steeds te moeten slaan om te laten lopen en ze kon gewoon echt niet meer, en ik moest eigenlijk naar school, schoolonderzoeken maken, ben mooi niet gegaan!wasnog ehle ruzie of ik ze mocht herkansen, ik was immers niet ziek mn paard was 'alleen maar' ziek, heb uiteindelijk mn havo gewoon gehaald, maar toch!

maar k weet de oorzaak dus ook niet!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:14

door een teveel aan zand in de darmen, kunnen de darmen naar beneden zakken en verstoppingen veroorzaken, misschien kan zand dus ook een oorzaak zijn?? verder zou ik het zo niet weten

cowgirl1
Berichten: 39
Geregistreerd: 07-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 17:40

als een paard koliek heeft gaat ie ich rollen , dan is het gevaarlijkste dat de darmen in elkaar kunnen raken.maar dit is echt gevaarlijk en kunnnen ze aan sterven ik denkniet dat dat bij jouw het geval is toch??

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 18:55

cowgirl1 schreef:
als een paard koliek heeft gaat ie ich rollen , dan is het gevaarlijkste dat de darmen in elkaar kunnen raken.maar dit is echt gevaarlijk en kunnnen ze aan sterven ik denkniet dat dat bij jouw het geval is toch??


Dit is niet de oorzaak van de draaiing in de darm. Dat wordt wel veel gezegd en dat je dus daarom je paardje niet mag laten rollen als hij koliek heeft. De belangrijkste reden waarom je paard niet mag rollen is, omdat hij zich met name op stal vast kan rollen en er nog veel meer ellendigs met je paard gebeurt.
De dikke darm kan draaien, omdat het een heel lang ding is, wat aan maar een klein stuk vlies in de buik is opgehangen en de rest ligt dus in principe los. En als er dan eens wat meer gas in zit of juist veel meer vloeistof, kan het gebeuren dat de dikke darm zich verplaatst. Omdat hij dan gedeeltelijk afknelt doet het zo zeer bij je paard.
Maar als je paard koliek krijgt, hoef je hem dus niet perse te laten lopen tot hij gemest heeft, wat ze bijvoorbeeld ook nog als eens zeggen. Want als hij een echte verstopping heeft, dan duurt het wel 36-48 uur voordat die losgeweekt is en zolang hoeft het dier echt geen rondjes te lopen.
En een paard met een slag in zijn darmen krijgt die niet goed door te stappen, meestal zal daar toch echt een operatie aan te pas moeten komen.
Wat je wel kunt doen (behalve de dierenarts bellen) is tien minuutjes stappen, dat kan net de darmbewegingen weer een beetje om gang helpen. Daarna weer gewoon rust geven en dan bij voorkeur op een plek waar hij zich niet vast kan rollen, dus of in een grote stal of bijvoorbeeld in de bak.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 20:16

de dikke darm zat om de mild heen en hebben hem goed gelegt met operatie en een gat in de darm gemaakt en de etensresten er uit gehaald, en weer dicht gemaakt