hoe zie je of een pony hoefbevangen is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

hoe zie je of een pony hoefbevangen is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 16:00

Ja ik denk dat dat wel een duidelijke vraag is.
Hoe kan je dat zien?
Het zit zo, mijn pony staat sinds enkele dagen soms (tijdens het poetsen, verzorgen) met zijn achterbenen alsof hij moet plassen.
Ik heb zijn benen al gevoeld maar voel en zie niks. Hij heeft er volgens mij ook geen last van. Loopt niet onregelmatig of kreupel of zo.
Hoe kan je dat zien?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 16:05


Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 16:26

Hoefbevangenheid zie je meestal vooral aan de voorbenen. Pony is stijf, loopt moeilijk, staat met de voorbenen gestrekt om de toon van de hoef te ontlasten. Hoeven zijn soms warm, in erge gevallen heeft de pony koorts.
Het lijkt er niet veel op he? Ik zou ook niet weten wat het wl is. Een van onze shetten staat ook wel eens zo, maar da's volgens mij gewoon voor 't lekkere (even strekken).

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 16:33


silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 23:44

Ik dank jullie
Nu ben ik toch wat geruster. Hij loopt dus helemaal niet onregelmatig of zo. Het zal wel gewoon een manier van genieten zijn bij hem. (is nogal een rare pony) *LOL*

flubber
Berichten: 261
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 13:31

silleke schreef:
Ik dank jullie
Nu ben ik toch wat geruster. Hij loopt dus helemaal niet onregelmatig of zo. Het zal wel gewoon een manier van genieten zijn bij hem. (is nogal een rare pony) *LOL*
ff een tip: mocht je hoefbevangenheid vermoeden dan absoluut geen teer meer op de hoeven smeren!!!de bacterieen gedijen nl het best in een luchtdichte omgeving en zodra je de hoef dus inteerd sluit je de hoef dus af voor de buitenlucht en kan het dus van kwaad tot erger gaan.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 14:59

flubber"]
[quote="silleke schreef:
Ik dank jullie
Nu ben ik toch wat geruster. Hij loopt dus helemaal niet onregelmatig of zo. Het zal wel gewoon een manier van genieten zijn bij hem. (is nogal een rare pony) *LOL*
ff een tip: mocht je hoefbevangenheid vermoeden dan absoluut geen teer meer op de hoeven smeren!!!de bacterieen gedijen nl het best in een luchtdichte omgeving en zodra je de hoef dus inteerd sluit je de hoef dus af voor de buitenlucht en kan het dus van kwaad tot erger gaan.
[/quote]

Hoefbevangenheid is een a-septisch ontsteking van de lederhuid tussen de hoornwand en het hoefbeen: de wandlederhuid. A-septisch wil zeggen dat de ontsteking geen bacteriële ontsteking is.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 20:32

hij staat met zijn 8erbenen naar achteren zoals je het beschrijft , of niet?
dan zal het iig geen hoefbevangen zijn , dan staat ie nl juist ondergeschoven met zijn 8erbenen !!!
wat ik eerder denk dat het is, is dat ie een klein beetje last van zijnn rug heeft, staat ie ook vaak tegelijkertijd met een been naar voren ???
als het een merrie is, kunnen ze ooit zo gaan staan als ze last van de eierstokken hebben .

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 00:24

neen het is geen merrie het is een ruintje.
Hij is een tijdje niet bereden en sinds enkele weken zijn we hem terug aan het longeren en berijden, ja misschien is hij gewoon wat stijf dat zou ook kunnen natuurlijk. Maar voor de rest laat hij echter niks merken. Alleen wanneer hij (volgens zijn oren, ogen en lippen) aan het genieten is gaat hij zo staan. Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 08:49

dan gaat ie waarschijnlijk gewoon in de zgn slaapstand staan!!!
paarden kunnen staand slapen omdat ze hun knieen op slot kunnen zetten, dus waarschijnlijk is ie gewoon lui!!