Koliek of spierbevangenheid, DA weet het niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Koliek of spierbevangenheid, DA weet het niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 12:43

Ik werd net gebeld door Wodan of ik dit tpoic wilde plaatsen, misschien dat jullie een ervaring hebben.

Haar fjord(2) had gisteravond koorts, stond achter wijdbeens met ingevallen flanken.
Ze heeft daarop direct de DA gebeld en die is geweest, maar deze kon niet gelijk zeggen wat het was.

Hij heet gewoon, drinkt goed en de ontalsting ziet er normaal uit, darmen lagen niet stil en hij was gewoon goed levendig.
Ze sluitte Spierbevangheid/maandagziekte uit omdat dat symptomen zijn die meestal na zware arbeid voorkomen en het paardje paste niet in het beeld.
Hij wil wel lopen maar echt pijn heeft hij niet.
De koorst is inmiddels weg en hij eet normaal maar hij loopt nog steeds wijdbeens.

Toch dacht ikzelf ook gelijk aan maandag ziekte of aan een val in de wei toen ik het verhaal hoorde.
Jullieenig idee, wodan heeft vanmorgen nog contact gehad met de DA en die zei dat het paard gewoon op de wei kon, hij heeft gister enkelt iets gehad om zijn darmen tot rust te brengen.

Wodan komt zelf nog wel even op bokt vanmiddag om het verhaal misschien nog iets aan te passen.
Jullie enig idee??

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 14:08

kan er zo niets van maken , is een beetje een vreemd verhaal
spierbevangen heid kan het wel zijn maar dat moet de da echt wel herkennen en spierbevangen krijgen ze niet zomaar,
het kan ook hoefbevangen zijn want,
koorts kan wel bij hoefbevangenheid
en koliek en hoefbevangen liggen ook wel vrij dicht bij elkaar , hoefbevangen kan ie ook krijgen nl na het eten van giftige planten
fjorden zijn zeker ook wel erg gevoelig voor hoefbevangen , is niet om het ras af te kraken, maar over het algemeen hebben fjorden weinig eten nodig en worden te snel dik, en dus ook eerder kans op hoefbevangen
als wodan zelf ff het verhaal doet is het misschien iets duidelijker voor de andere bokkers!

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:12

Bij koliek kijkt/schopt een paard naar de buik en wil veel rollen. Het lopen zal misschien niet met graagte gaan, maar mag er zeker niet pijnlijk uitzien. Dus niet stijf/kreupelig. Verder kan er no gewoon darmactiviteit zijn (gaskoliek).
De DA zal het paard opvoelen of er geen verdraaiing/verstopping is en een darmontspannende injectie geven.

Spier/hoefbevangen hoeft niet alleen van giftelige planten te komen, maar kan ook een reactie op teveel voer, stress etc. zijn.
De gangen zijn stijf en pijnlijk. Eea is met een bloedmonster aan te tonen.

Als een paard wijdbeens staat lijkt het me logisch dat de flanken wat meer ingevallen zijn. Te weinig vocht kun je zelf vaststellen door een huidplooi in de nek op te tillen. Normaal moet hij meteen weer glad gaan liggen, bij uitdroging blijft het vel omhoog staan.

Als ik niet zou weten of het koliek of spier/hoefbevangenheid was zou ik het paard niet meer op de wei gezet hebben.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:39

Ik zal het allemaal even vertellen hoe het gegaan is en wat de DA precies gezegt heeft.
Het begon gistermiddag toen wodan zijn hoeven werden gedaan door de smid.
Hij was erg sloom en wilde niet om als dat nodig was. Toen de hoefsmid net begon was hij nog wel heel levendig en aan het draaien en doen. Zelf dacht ik toen ach hij is in diepe slaap ofzo Verward

'savond terug naar stal en haalde ik hem uit het land. Er was toen niet echt iets te zien. Pas toen ik met hem richting de stenen liep ging hij stil staan en zag ik dat zijn flanken erg waren op getrokken(ziet ook rimpeltjes). Ben toen even met hem wezen stappen(15 min), omdat ik toch aan koliek dacht. Hij bleef hetzelfde gedrag vertonen en ik vertrouwde het niet.
Stal genoot DA gebeld en met 10 min was ze bij me.In eerste instantie dacht ze aan koliek, maar je hoorde zijn darmen in bewezing en hij gaf ook niet aan te willen liggen of rollen.
Ook is hij helemaal niet suf,maar gewoon vrolijk als altijd. De DA dacht ook aal gevoelige hoeven,omdat ze net gedaan zijn, maar die voelde niet warm aan en er zat niets in.
Daarna dacht ze toch aan spierbevangenheid,maar hij staat helemaal niet in het werk en hoefbevangen is haast niet mogelijk,omdat hij nog zoveel groeit en alleen overdag op het land staat.
Gisteravond om half 9 was zijn temperatuur 38.6 om kwart voor 10 38.2
en vanmorgen om half 7 37.6 dus hij heeft nu geen koorts meer.
Als er morgen nog steeds weinig verbetering in zit bel ik de DA weer en vraag ik een bloed onderzoek aan.
Maar misschien kunnen jullie mij helpen?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:45

Is er bij de hoefsmid niet iets gebeurd dat hij eventueel een spier oid heeft verdraaid. Verward

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 16:46

Citaat:
hoefbevangen is haast niet mogelijk,omdat hij nog zoveel groeit en alleen overdag op het land staat.


toch sluit ik dat ook niet uit, maar ik ga nog steeds voor de spierbevangenheid.
Hij wou niet lopen vanmiddag en zijn vacht stond doffig en hij keek gewoon zielig. Volgens mij heeft ie wel pijn.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:04

Net belde een stalgenoot van me op. Zij heeft wodan nog even uit het land gehaald en hem gevoeld. Hij geeft geen reactie als je over zijn rug gaat. Ook niet als je in zijn buik prikt,maar wel als je in zijn bil prikt. Ook worden zijn pasjes met zijn achterbenen steeds kleiner. en achter wil hij geen voetje geven ivm pijn.
Wel loopt hij op de stenen moeilijker dan op het zand/gras.
Pff waarom kan een paard niet gewoon praten en zeggen waar hij last van heeft.
En ik sluit ook niet uit dat hij mogenlijk achter hoefbevangen is.
Net de DA weer gebeld om te overleggen en ze belt zo terug.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:42

Als in de bil prikken pijn doet is hij niet hoefbevangen, maar eerder spierbevangen. Hoefbevangenheid zit ook meestal in de voorhoeven niet achter.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:52

Spierbevangenheid is toch zeker iets wat duidelijk te herkennen is. Paard gaat zweten, wil niet lopen of loopt erg moeilijk. Zoveel dingen te noemen. Wat ik hier lees is in ieder geval niet koliekachtig.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:57

Hmmm, klinkt idd als spierbevangen/spier verdraaid of iets met zn blaas/nieren (geeft ook weerslag op die streek). Hoe is zijn staart-tonis?
Idd waarom kunnen ze niet praten, ik weet wat je voelt, hij is nog zo klein en kwetsbaar.
Sterkte meis, geef hem een dikke knuf van tante Tjo en mij.
Hoop dat jullie snel ontdekken wattie heeft en hem kunnen helpen.
Viv

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 18:54

Had ik dan vanmiddag in een keer gelijk(aan de telefoon)?
Vorige keer ook al met jou paard toen ie koliek had.
Moet ik dan toch maar voor DA gaan studeren Haha!

Maar heel vervelend voor paard.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 20:55

Kom net terug van stal. Wodan liep wel weer wat ruimer,maar sleept wel een beetje door het mulle zand om zijn achterhand te ontlasten. De vader van weer een stalgenoot zat nu te denken aan een spierscheuring/verrekking.
I.o.m. de DA besloten wodan een paar dagen van het gras af te houden en alleen op hooi te zetten. Mocht er vrijdag geen verbetering zijn laat ik een andere DA kijken misschien dat die toch iets anders ziet.
Wordt vervolgt.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:26

Jemig wat rot,joh.Als zelfs de DA het niet weet.Ik zou voor een bloedonderzoek gaan.Daar komt vaak iets duidelijks uit.Succes.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:13

Inderdaad. Waarom doet de dierenarts geen bloedonderzoek als hij twijfelt. Daar kan je op het gebied van spierbevangenheid niet naastkijken. Koliek gaat, zoals hier al gezegd, meestal ook met rollen gepaard.

diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:48

Jeetje vervelend, hopen dat er snel verbetering in zit! En anders zou ik inderdaad naar een andere dierenarts gaan, 4 ogen zien meer dan twee Cool ! Ben benieuwd hoe het verder met hem gaat!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 16:30

Gistermiddag heb ik een andere dierenarts laten komen dan die ik normaal gesproken heb. Deze dierenarts heeft wodan helemaal na gelopen. En wat blijkt. Hij heeft waarschijnlijk tijdens het spelen in de wei zijn spier/pees verrekt waardoor en vocht in zijn hak is ontstaan. Hierdoor kan hij zijn benen niet goed optillen. En om het te ontlasten loopt hij wijtbeens.
Ik ben erg blij dat ik nu weet wat hij heeft en dat het niet iets ernstigs is. Met ongeveer 10 dagen moet er een duidelijke verbetering inzitten.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 16:46

Sugarmiss schreef:
Is er bij de hoefsmid niet iets gebeurd dat hij eventueel een spier oid heeft verdraaid. Verward

Ik zat er toch niet zover naast dus Haha!
Maar gelukkig maar dat je er een 2e DA naar hebt laten kijken.