WLD en zaagsel vs hennep/vlas

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

WLD en zaagsel vs hennep/vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 12:08

het schijnt dat de het mede kan veroorzaken, maar zou het werkelijk verschil uitmaken of ik haar bijv. op Biobase of vlas zou zetten?? Of misschien nog Rapsodi, het moet iig stofvrij zijn. Volgens de leveranciers is het beter dan zaagsel, maar dat zeggen ze toch altijd.

Het is dus geconstateerd bij de mijne, ze heeft het al een tijdje maar is moeilijk onder controle te krijgen en omdat het aan de binnenkant van de achterhoeven zit wil de smid het niet blootleggen......... en het zo proberen maar volgens het is al dat zaagsel e.d. funest voor de voeten.

Wat denken jullie en wie heeft er nog meer tips voor de bestrijding (heb al een recept van Buitenzorg, wat lijkt te helpen bij 1 voet helaas nu die andere nog).

Stro is natuurlijk het beste maarja stofallergie he Huilen

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:15

Mijn paarden staan al 7 jaar op houtkrullen en ik heb nog nooit last gehad van hoefproblemen.

Als WLD ontstaat in een opgesloten hoefwand hoe kan houtkrul dan de boosdoener zijn Verward
Wat slecht voor hoeven is is lang in de urine staan, dan maakt het niet uit wat er als bedding in de stal ligt.
En houtkrul neemt nog steeds beter vocht op de stro.

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 14:28

ze staat wel op ijzers, dus gesloten is het niet meer, hoewel door die nagelgaatjes???? en verder mest is de laatste jaren zelf 2x per dag uit dus van een natte stal is geen sprake (haha meteen beledigd Haha! ), maar nu ik erover nadenk ze stond vroeger op een stal waar alles werd gedaan en dat was best vies/nat en als ik het me goed herinner had ze het daar al. Nou das lekker!! Alleen had ik toen een smid die het allemaal niet zo belangrijk vond.

Echter toch raar dat het nu ineens wel erger is geworden ondanks alles smeersels (ook van de DA) vandaar dat ik het zocht in het zaagsel (heb ik ook wel vaker gelezen dat het in de witte lijn gaat zitten dat hele fijne spul) vandaar dat ik dacht: misschien is vlas/hennep beter doordat het er niet tussen kan gaat zitten, tussen de hoef en het ijzer omdat het grofer is. Ik heb meerdere paarden op zaagsel staan en alleen deze heeft het.
Nou iig bedankt voor het meedenken.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 14:37

Er zijn meerdere paarden die hoefproblemen krijgen van zaagsel. Is een feit. Gebeurt niet bij elk paard, maar sommigen kan je beter niet op zaagsel houden.
De problemen zijn idd vaak over als je het paard op anders strooisel zet, welk maakt daartoe niet uit. Ik ben zelf een tevreden vlas-gebruikster, ik kan je vertellen dat je paard op zulk strooisel hele nette voetjes zal hebben. Het is goedkoper dan zaagsel, minder stoffig en ook minder snel smerig. Ik vraag me al een tijd af waarom er nog mensen zijn die zaagsel gebruiken.... Vlas wint in elk opzicht!

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 15:00

Je kunt ook houtvezel gebruiken, is grover dan zaagsel. Al sje niet wilt overstappen op vlas ed.

Succes trouwens verder.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 15:21

Je moet houtkrullen niet verwarren met zaagsel. Lachen
Ik zou ook best wel eens vlas/hennep willen gebruiken, maar die van mij vreten geheit hun stal leeg ook mét smerig luchtje erover Frusty (been there, done that)

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 15:59

Wij hebben thuis rapsodie, er staat wel heel blij op dat het 100 % stofvrij is..maar dat is het zeker niet..ik denk ook niet dat dat bestaat.Maar het is wel beter als zaagsel..het is volgens mij ook goed voor de hoeven ( staat er op) het is wel nogal prijzig..maar we hebben thuis toch maar 2 pony's dus dat is nog wel te doen..maar jij hebt t ook maar voor 1 nodig toch?

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 16:17

ze staan op houtkrullen, alhoewl de laatste maanden is het echt heel fijn en super stoffig en ik vind er allemaal rare dingen in terug (bekertjes, handschoenen e.d. maarja ben weer de enige he zegt de leverancier).
Het is van Edelspan geloof ik Verward , maar wel speciaal voor paarden.

Ik ben ook bang met vlas/hennep dat ze het gaat opeten. Ik had laatst een paar van die pakken Biobase in de stal (gemend met die krullen dus) maar dat ging ook vrolijk naar binnen en ze had last van d'r buik dus maar weer alleen krullen erin. Toen bedacht ik ja Eucalyptus, dat spuit ik ook over het hooi (van de paardendrogist dat spul) en dat moet ze ook opeten weet zij veel .............

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:33

Ik vind ook wel eens 'rare' dingen tussen de houtkrullen en heb nog niet eerder gehoord dat er een speciale paardenkwaliteit bestond Verward
Zoek eens een ander merk krullen: Plospan ofzo.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:52

Ik heb een poosje rapsodie gehad (ook wegens die stofallergie) en dat gaat prima vind ik, mits ze alleen snachts op stal gaan. Anders wordt het veel te snel vies. Toen hij na zn operatie veel meer op stal moest heb ik houtkrullen gekocht. Dit is wel wat stoffiger, maar hij gaat er niet van hoesten. En van zijn hoeven had hij geen last. Als het idd maar droog blijft.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:46

bij ons staan ze denk ik 12-15 uur per dag op stal en t word best wel aardig vies ja..maar aan elk voordeel zit een nadeel..mijn ene pony die at al zn stro op vroeger najah...hij zit bijna nooit a.d rapsodie.Tis meer stofvrij als stro e.d maar ik zou eigenlijk niks anders meer willen..

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:19

WLD heef helemaal niets te maken met het type strooisel waar ze op staan, hoogstens of het schoon is (uitmesten dus) of niet. Het is een "toevallige" combinatie van een schimmel en een bacterie die elkaar in stand houden en elkaar nodig hebben om te overleven. WLD kan niet tegen zuurstof, dus openleggen is de enige manier om het weg te krijgen. Een snelle "behandeling" is noodzakelijk omdat WLD de gewoonte heeft om via de witte lijn omhoog te kruipen. Als je te lang wacht moet straks de hele wand weggehaald worden.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 09:36

Mist, WLD kan ook voorkomen op een heel schone stal. Hier even verderop zijn ze pietjeprecies met uitmesten, en daar staan de paarden op zaagsel. Na een volle week op stal is bij hun het zaagsel nog steeds gewoon wit van kleur. Maw, ze zijn erg netjes.
Toch, 1 van die paarden WLD.... kan dus niet meer op zaagsel.

Zaagsel is troep, zowel onder je dier als op het land. Het lijkt mooi, maar er zijn betere alternatieven.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 18:58

Dees schreef:
Mist, WLD kan ook voorkomen op een heel schone stal. .


Klopt! was een beetje ongelukkig uitgedrukt van mij! excuses
een van mijn paarden heeft het namelijk ook gehad, en die heeft ook een schone stal Haha!

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:24

Wat ver velend dat je paard met een hoefprobleem tobt. Wat betreft de bodembedekking: Stro is het fijnst, maar als je paard niet tegen stof of schimmelsporen kan, is het geen optie. Zaagsel is dan een mogelijkheid, maar de merken verschillen behoorlijk in kwaliteit. Ik heb goede ervaring met Eurovezel. Paarden kan je ook op hennepstro of vezel zetten, dat absorbeert vaak heel goed, met als gevolg, dat als ze er iets van binnen krijgen, het ook heel goed absorbeert in de darmen. Dan heb je een nare verstoppingskoliek. Mijn paard heeft dat gehad, die had daarvoor nooit koliek! Hij staat nu weerop zaagsel, hij kan helaas niet tegen stro.