Dampigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 15:59

Dampige paarden zijn zorgenkindjes. Ik weet er alles van Verdrietig

Niet in een strostal, maar zaagsel. Geen stoffig hooi, maar altijd natgemaakt of vochtige voerkuil. Niet opstrooien als het paard in de buurt is, ook niet bij de buurpaarden. Met 'dreigend' weer altijd een regendeken op, want de energie die ze nodig hebben om zich droog/warm te houden kunnen ze beter gebruiken voor de ademhaling. En 's winters natuurlijk een winterdeken (ook waterdicht).

Een kuurtje Ventipulmin doet wonderen als het echt mis is (hoesten/gele snot), maar het is wel een 'paardemiddel' (sterk dus). Bij langdurig gebruik kunnen er maag/darmproblemen ontstaan.

Beweging is juist wel goed, want de overgebleven gezonde longblaasjes moeten wel 'beziggehouden' worden anders worden die ook 'lui' en gaat de rek eruit. Wel bewegen dus, maar wel met mate. Kijk wat het paard aankan en geef tussendoor veel rust (stappen).

Welkom op Bokt trouwens Haha!


DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 19:40

Vaak een verwaarloosde verkoudheid. Bestaande gevoeligheid voor stof die ineens sterker op gaat spelen.
Kunnen meerdere dingen of een combinatie van dingen zijn.
Ik vraag me weleens af of er ook erfelijkheid in meespeelt Verward

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 19:56

Soms is het ook niet te zien. Niet altijd valt het dikke gele snot op (heerlijk praatje Haha! ), want dat verdwijnt vaak in de stal. Ook het typische hoestje wordt niet altijd gehoord.

Overigens kun je de mate van dampigheid laten meten aan de longinhoud. Je krijgt dan een percentage van aangetast longweefsel en aan de hand hiervan kun je een trainingsschema opstellen.

Overigens 'vertelt' het paard zelf ook wel hoe hij er aan toe is. De temperatuur en het weerstype kunnen ook een pos. of neg. invloed hebben op de konditie.

Paarden die op een pensionstal staan zullen het moeilijker hebben dan als je ze thuis hebt staan. Je kunt er dan net even iets meer aan doen om ze zo goed mogelijk te houden.


DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 19:58

Pepcel: een paard wat echt dampig is wordt nooit meer beter, want de longblaasjes zijn gedeeltelijk dood. Natuurlijk kun je er wel het nodige aan doen om het je paard zo goed mogelijk te laten gaan, maar 100% zal hij nooit meer worden.

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:17

Mist schreef:
Een paard van een vriendin van mij was volgens de DA's ook dampig (pompen hoesten etc.) zij heeft toen ook een belgische DA ingeschakeld (ik dacht uit Wuustwezel) en die heeft een bepaald serum gemaakt uit zijn eigen bloed dit een aantal keer geinjecteerd + druppels door het voer. Dat is toen helemaal goed gekomen (paard is 30 jaar geworden) Het bleek iets te maken hebben met een berken allergie.


Het bloed van de DA of van het paard Verward

Ja als er een verkeerde diagnose wordt gesteld kun je natuurlijk alle kanten op.

Overigens kan een paard die dampig is ook oud worden, mits je er maar mee om weet te gaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beestenfreak, Belle_Siem, Larsjuhh25 en 11 bezoekers