leknavel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

leknavel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 16:16

Onze Blidka is afgelopen woensdag geboren en blijkt nu een leknavel te hebben.
Zijn er bokkers die dit meegemaakt hebben, en wat is er aan gedaan?

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:44

ik zou de DA er even naar laten kijken

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 19:11

Uiteraard is die al geweest. Blidka krijgt een antibiotica kuur en iedere dag komt hij de navel met een spul insmeren waardoor deze snel indroogt en het urinekanaaltje zich sluit. Dat is een ware rodeo, waarbij ik aan het halster van moeder Noa hang (wat zijn IJslanders toch beresterk!) want die is het er helemaal niet mee eens dat er een vreemde vent aan haar veulen zit, en de DA het veulen op zijn rug moet krijgen, zodat hij er dat spul goed op kan smeren.
Affijn, vandaag is het gelukt, morgen zien we wel weer.
Ik was nieuwsgierig of er nog meer mensen een veulen gehad hebben met dit mankement en hoe dat is afgelopen.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 20:49

oh oh dat is niet veel goeds. Het wil namelijk wel eens voorkomen dat de kanalen die bij een veulen ingebouwd zitten (in de moeder nog) niet geheel sluiten na de geboorte. Dit zijn kanalen van de lever en de nieren. Daar komen de afvalstoffen vandaan die in de moeder dus nog via de navelstreng worden afgevoerd. Normaal sluiten deze kanalen zich, en wordt alles via de urine uitgescheiden. Echter bij 1 op de 1000 veulen (is erfelijk...) gebeurd dat sluiten van de kanalen niet geheel goed. Dan lekken die sappen dus uit de navel. Veel da's herkennen dit niet meteen, omdat het zo ongewoon is. Ik heb er net in belgie bij een klant van mij 3 mee mogen maken.... Erfelijk dus. Vandaar dat ik dit weet. Het hoeft het natuurlijk niet te zijn, maar vraag je da er eens naar, of het een mogelijkheid zou zijn. Misschien heeft ie er wat aan.

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 23:01

Het gaat al beter met de behandeling van Blidka. Vanmorgen was de navel droog. We gaan dus stug door met het dagelijks insmeren met het indroog-smeersel