vocht aan weerskanten van kogel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

vocht aan weerskanten van kogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 14:41

Mijn pony heeft sinds vorige week dinsdag aan weerszijden van de kogel (linksvoor) een zachte zwelling zitten. Het lijkt vocht. De kogel was de eerste paar dagen ook heet. Ze loopt niet echt kreupel, maar ook niet 100%. Toevallig was de dierenarts er afgelopen donderdag dus die heeft gelijk even gekeken. Hij dacht dat ze zich verstapt had of dat ze iets verrekt heeft. Ik hoorde van de stalhouder en van andere mensen ook dat mijn pony in het land nogal jaagt op andere paarden en dat ze daarbij de meest ingewikkelde sprongen en karatetrappen maakt. Dus dat verstappen klinkt best aannemelijk. Ik spuit nu dus 2x per dag af en ik stap op harde bodem. Na het afspuiten en stappen is het dunner. Het is echter iedere dag weer dik. Ik vind het nu toch wel lang duren. Ze heeft ook eigenlijk nooit wat.

Heeft iemand nog een idee over wat het kan zijn en tips om het te behandelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 15:19

Als het een serieuze verrekking of verstuiking is, neem er dan voldoende tijd voor, zo'n 6 weken.
Als je pony zo vreselijk tekeer kan gaan op het land helpt dat natuurlijk niet mee aan een voorspoedige genezing. Het is dan beter om stalrust te geven en meerdere keren per dag te gaan wandelen aan de hand.

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 16:50

Ja, ik weet het. Stalrust zou eigenlijk beter zijn, maar ze kwijnt helemaal weg op stal. Dat hebben we een paar jaar geleden bij een andere blessure al geprobeerd. Ze is opgegroeid in een grote kudde en als ze alleen op stal moet staan eet ze niet meer, drinkt ze niet meer en ze wordt heel dof. Op stal is dus helaas geen optie. We kunnen haar ook nergens alleen zetten.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 17:05

het kan ook eiwit zijn van het gras op de wei.....?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 20:02

Kan je misschien een stukje wei voor haar alleen afzetten? Zodat ze wel bij de rest staat, maar dan met een draadje ertussen. Is voor de anderen ook prettig, lijkt mij wanneer ze zo jaagt.

Verder vooral voldoende tijd nemen, en desnoods de DA er nog eens bijhalen wanneer het niet over gaat. Dan kan er misschien een scan gemaakt worden om te zien groot het probleem is.