veulen schuurt zijn staart! wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

veulen schuurt zijn staart! wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 11:49

Mijn veulen van zo'n 2,5 maand begint sinds kort zijn staart te schuren als hij 's avonds op stal komt!!
Is dit het begin van staart- manenexeem??
Of komt dit nu van de dazen??
En moet ik er nu spul in smeren, zodat de jeuk verminderd, of moet ik het zijn gang laten gaan en hopen dat hij antistoffen tegen de jeuk gaat maken??
Iemand een idee??

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 12:46

Ontwormen?
En even een kuur nemen met een ander werkzaam bestanddeel dan je de laatste keer hebt gebruikt.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 13:10

Idd ontwormen maar het kan ook van het "verharen" zijn en vanb de vliegen enz... je kan het staartje wassen maar doe dit met een milde shampoo, het mooiste is allerderm is een hele dure honden shampoo maar werkt super en spoel je zo uit, of een beetje azijn op de staartwortel smeren werkt ook wel dan kan je ook een beetje op de billetjes doen, succes

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 14:10

hij is net ontwormt, met eqvalan, nog geen 1,5 week terug.
Ik zal eens kijken, maar geen middel opsmeren tegen zomerecxeem, gewoon even wassen en wat azijn opsmeren. En zou ik hem nu alweer een wormenkuur geven dan?? Voor hoeveel kg is het verstandigst het is een vrij stevig, groot veulen?? Ik vind dit namelijk zo zielig voor hem en zo jammer van zijn staart!
bedankt!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 14:20

mijn veulen doet hetzelfde, en is ook pas ontwormd voor de tweede keer (hij is vijf weken oud en heb hem voor 300 kg gegeven). De Veearts was/is er toch heel vaak vanwege Lanna's ziekte. Volgens hem is het geen zomerecxeem. waarschijnlijk reactie op eiwitrijk eten van moeder of op insectenbeten die jeuken, waar hij wel aan gaat schuren, maar dat is niet perse ecxeem. goed wassen, schoonhouden met betadine of teatree was zijn advies.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 15:22

Voor die veulentjes moet je af en toe eens een oog dichtknijpen. Ze krijgen allemaal wel jeuk bij het verharen, zeker bij dat warme weer. Gewoon zorgen dat ze goed ontwormd zijn en al die jeuk verdwijnt wel weer met het doorkomen van de "volwassen" vacht.