Droes, paard op stal of in de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Droes, paard op stal of in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 17:42

Mijn pony heef helaas droes opgelopen, ze is gelukkig al enigszins aan de beterende hand, maar ik sta nu voor het volgende dilemma:
Het is helaas niet mogelijk om haar zowel op stal als in de wei te doen dus ik moet gaan kiezen, of 24/7 op stal of 24/7 in de wei. Waar zouden jullie voor kiezen en waarom?

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 17:45

Ik zou het even aan de da vragen als ik jou was i.v.m. eventuele infecties en zo!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 17:48

Volgens mij moet ie in quarantaine toch in een stal en niet in de wei ik heb zoiets wel gehoord maar waarom weet ik niet ik zoud e DA om advies vragen

sterkte ermee!!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 17:49

Oeps, vergeten erbij te zetten Bloos . Van de DA mag ze zowel op stal als in het land.
Het mooiste zou dus zijn overdag buiten en 's-nachts op stal, maar in verband met besmettingsgevaar is dat niet te realiseren en is het dus of binnen of buiten.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 17:56

Buiten frisse lucht is altijd beter bij luchtweg problemen en rustige beweging in de wei (als je pony dat tenminste doet en niet rond gaat racen) is ook goed. Daarnaast is de wei hygiƫnischer dan een stal.

Succes en beterschap.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 17:56

met dit weer zou ik buiten doen!!!
maar dan zou ik eerst effe de vooruitzichten van het weer bekijken als ik jou was.

is het wel veilig daar waar die buiten kan staan? dat er geen mensen snachts erbij kunnen komen?
hoe lang moet ie in de stal staan dan ???

wij hebben een x een paard op de manege gehad die het had en die werd in een afgelegen box gezet en daar bleef tie tot het over was!

wat is droes eigenlijk precies ?

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 18:08

Ik zou hem dus absoluut niet buiten zetten! Ik weet niet hoe veel paarden er in de buurt staan, maar die kunnen het dan gemakkelijk via de wind ook krijgen. En staan die er niet, dan zijn er vaak nog van die bemoeizuchtige mensen die je zieke paardje even willen aaien, en daarna de volgende aaien. Heel vervelend voor je paard, maar ik zou hem dus niet naar buitenlaten, tenzij onder toezicht (dat er dus geen mensen aan gaan zitten) en alleen wanneer er geen andere in de buurt staan.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 10:41

Ik zou hem binnen laten staan.
Met eten hebben ze meestal pijn en als je paardje dan gaat eten heeft hij dus pijn.

In de stal is dan wel zielig, maar dan heeft hij waarschijnlijk wel minder pijn

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 12:06

Hoi mijn vroegere paard heeft toen der tijd ook droes opgelopen met dit mooie weer en ik moest hem in carrentaine houden van de DA op stal!!!
En dat is echt vanwege het besmettings gevaar als er geen paarden in de buurt waren mocht ie ff ies zijn benen strekken op een stukje land maar daar mochten de andere paarden dan niet meer op!!!!
Dus eigenlijk is het verstandiger om hem op stal te houden!!!
Succes ermee.

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 12:22

Wat denk je van besmetting van de wei??
Ik weet niet precies hoe dat zit, maar een besmette wei is ook niet handig als je er andere paarden op wil zetten. Een stal is nog te ontsmetten, maar begin daar maar eens aan in een wei Verward .
Je moet misschien ook eens aan de DA vragen hoelang er dan geen andere paarden in de wei kunnen.
Anders zou ik haar wel in de wei doen denk ik, frisse lucht is beter.
Maar heeft ze wel een schuilstal daar?? Ik weet niet wat voor weer het wordt de komende weken. Ze heeft nu natuurlijk een weerstand van nul komma nul. Dus je moet ook oppassen dat ze geen andere infecties of virussen oploopt.
Succes ermee!!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 18:41

ja je moet toch eens informeren naar het besmettingsgevaar.
m'n verzorgpony heeft het ook 'aangewaait' gekregen, dus als er andere paarden gevaar lopen zou ik haar toch in de stal zetten. Wel zielig, maar wel beter voor even.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:34

de wei in,droes geneest het snelst door schone lucht(zuurstof)

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:35

zodra de bulten openbreken komt er pus uit en dat komt dan op de wei terecht, dat lijkt me niet al te fris

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 23:44

het is toch zo, zodra de bult open is geweest, en weer dicht groeid (geneest) zodra die dicht was, mocht mijn paard weer in contact met andere paarden (heb ik nog wel even mee gewacht)
ik had de luxe dat mijn paard alleen stond, dus ik kon haar binnen en buiten zetten.
zonder besmettingsgevaar
want de buurt wist ervan, en er konden geen vreemden bij de wei, en stal komen
vraag anders wat je stalhouder liever hebt
staat hij binnen naast een paard waar hij mee kan neuzen.
want je moet uit kijken dat niet straks de hele stal het heeft.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 10:04

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen Largo in de wei te zetten. Volgens de DA geneest droes het beste in de open frisse lucht.
Er is geen enkele mogelijkheid dat ze in aanraking komt met andere paarden op deze manier. Tussen de wei waar ze nu staat en de weides waar de andere paarden staan. zit minimaal 100 meter afstand.
Op het moment dat zij genezen verklaard is en naar een andere wei gaat, laten we deze wei minimaal 3 maanden leeg.

Alle abcessen zijn inmiddels opengesprongen, het gaat gelukkig dus heel goed met onze Largo. Het is alleen verschrikkelijk jammer dat ze hierdoor dit jaar niet naar de keuring kan en niet gedekt kan worden.
Maar goed, dat stellen we dan maar uit tot volgend jaar. Eerst maar weer een gezond Largootje terugkrijgen Knipoog

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 15:05

Succes ermee verder!!! hoop dat ze snel weer opgeknapt is!!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 16:36

Heel veel beterschap voor haar dan!