Bult in bilspier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miramare
Berichten: 230
Geregistreerd: 02-09-02
Woonplaats: Almere

Bult in bilspier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 12:16

Hallo,
ik rijd zo af en toe op een merrie van een fokker die ik goed ken. Alleen heeft ze een tijdje stil gestaan. Heb ik rustig eens mee gestapt en klein stukje gedraaft. Alleen ze loopt kreupel door een bult in dr bilspier. Nou vraag ik mij wat dit kan zijn en wat er aan te doen. Het zit dus boven dr hak en spronggewricht. Ik vraag het maar hier, omdat deze fokker er nooit zo heel snel een dierenarts bij wil halen. Wel heb ik het laatst maar gekoeld.
Misschien weet iemand iets, adviezen?

Alvast bedankt, groetjes Mare

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 12:27

Om je te helpen hebben we toch echt wat meer informatie nodig Knipoog
Hoe groot is de bult, is ie hard, voelt ie warm aan, of juist helemaal niet. Heeft ze er ook last van als je niet aan het rijden bent?? Hoelang zit ie er al?

miramare
Berichten: 230
Geregistreerd: 02-09-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 13:24

nou ik rijd er maar 1 keer in de week op, gewoon om een klein beetje te stappen. Dus echt vaak zie ik haar niet. Er rijdt ook nog 1 of 2 x een ander meisje op.

De bult is zacht en je kan het gewoon indrukken. Ik had eigenlijk zelf het idee dat het vocht is. Maar weet het natuurlijk niet zeker. Of ie warm of juist niet warm aanvoelt weet ik niet, laatst voelde die wel warm aan maar dat was na het rijden. Ondanks rustig aan toch bezweet en warm, bult ook. Hoe lang ie er al zat voor ik begon met haar te stappen weet ik niet, ik begon zelf 3 weken geleden en vorig weekend zat het nog wel, en toen heb ik de slang er maar op gezet.

miramare
Berichten: 230
Geregistreerd: 02-09-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 09:27

misschien dat iemand iets weet? Of het wel goed is om af te koelen?

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:37

Mijn paard had vorig jaar ook een bult op haar kont, achter vlak naast de staart. Dat bleek een geblesseerde spier de zijn, dus daar was ik een half jaar zoet mee.

Die was wel redelijk hard, viel wel een beetje in te drukken.

Kan trouwens ook een steek van een daas of iets dergelijks zijn.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:05

miramare schreef:
misschien dat iemand iets weet? Of het wel goed is om af te koelen?


Afkoelen kan nooit kwaad!
En als de bult zacht aanvoelt dan zal het inderdaad een vochtophoping zijn.
Dit kan komen van wat laurae al zegt, een blessure. Vooral omdat ze er kreupel op loopt zit ik daar eerder aan te denken als aan een dazensteek. (Alhoewel ze daar ook veel last van kunnen hebben).
Ik zou zeggen, afspuiten, vooral omdat dit toch geen kwaad kan mocht het iets onschuldigs zijn, en d'r laten bewegen. Rustig beginnen met stappen, door beweging zou het vocht sneller afgevoerd worden en zou de zwelling direct na beweging dus even minder moeten zijn. Veel stappen de eerste paar dagen en dan langzaam wat meer gaan draven. Kijk het nog even aan, en als het niet verbetert zou ik toch eens advies aan een DA vragen.
Op de site www.dierennatuur.nl kun je gratis advies vragen aan een DA, mits je een serieus probleem hebt en duidelijk uitlegt wat er is. Misschien is dat een idee??

miramare
Berichten: 230
Geregistreerd: 02-09-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 10:11

hoi, nou ik ga inderdaad veel stappen. Alleen zoals ik al zei, rijd ik er maar 1 keer in de week op. In het weekend want dan ben ik in Doetinchem, doordeweeks in Apeldoorn. Maar als het niet snel overgaat ga ik het toch aan die fokker vragen of er niet een dierenarts bij kan komen.

Nou ja nu dus lekker veel stappen. En misschien kleine stukjes draven.

In ieder geval bedankt.