Wat te doen tegen deze plekjes? *

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Wat te doen tegen deze plekjes? *

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 20:06

Railly had vorig jaar toen wij hem kochten een paar korstjes op z`n borst.
Wij hebben ervoor de rest niks aan gedaan.
In de winter was alles mooi weg..
MAAR... nu word het steeds erger weer. (wij denken schimmel)
Het gaat ook al naar z`n hals toe.
Ik heb het 4 keer behandeld met Imaverol. (tegen schimmel)

maar het gaat nog niet weg?
Wie weet wat het dan wel is
Hier een foto van de plekjes:

Afbeelding
Afbeelding

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:45

Bel anders ff de DA als het met Imaverol niet over gaat. Ziet er niet prettig uit in elk geval...

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 11:55

Bij imavarol gaan de korstjes er toch vanaf?
EN dan komt er toch weer haar op?

De kortstjes zijn er wel af!!
ik rijd dinsdag wel ff lang de DA

Mutzje
Berichten: 400
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 14:06

Een merrie bij ons op stal heeft deze plekjes ook (in ieder geval ze lijken wel op de foto's), ze zitten alleen op de onderkant van haar buik. De eigenaar zegt dat ze deze plekjes elk voorjaar heeft en vindt het ook niet nodig om een DA te laten komen, dit ook ivm het feit dat als het schimmel zou zijn ook de 4 andere paarden waarmee ze op de wei staat ook schimmel zou moeten hebben. Dit is niet het geval en tevens trekken de korstjes ook wel weer redelijk weg...

MAAR! als je weet wat het is wel ff laten weten aub!!!!!! Misschien is het natuurlijk toch een schimmel of iets dergelijks dus de informatie zou erg handig zijn!

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 19:46

ik hoorde laatst ook iemand over zomerschurft , dit lijkt wat op schimmel en krijgen paarden vaak rond de tijd dat ze het land weer op gaan en het weer mooier weer wordt , ( als ik dit goed begrepen heb tenminste)

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 20:42

shiana schreef:
ik hoorde laatst ook iemand over zomerschurft , dit lijkt wat op schimmel en krijgen paarden vaak rond de tijd dat ze het land weer op gaan en het weer mooier weer wordt , ( als ik dit goed begrepen heb tenminste)

Ja maar het jeukt niet?

EN schimmel hoeft niet altijd besmettelijk te zijn
Want mijn pony heeft het ook niet!!
Ik weet het ook niet Lachen

melodica
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:48

Mijn paard heeft volgens mij hetzelfde, alleen al een aantal maanden... Ik heb het gewassen met imaverol, deed niets, met halamyt gewassen, deed niets en toen op kweek laten zetten. Het is inderdaad een schimmel, maar volgens de dierenarts een redelijk zeldzame, die zich alleen vermenigvuldigd bij 23 graden. Vandaar dat het alleen op de buik zit. Mijn paard heeft er wel bij tijd en wijlen gruwelijk jeuk aan en hij breekt dan zijn stal zowat af (we hebben zelfs al twee keer de dierenarts gebeld omdat we dachten dat hij koliek had, zo ging hij tekeer) Hij stampt met twee benen, bijt met de oren plat naar zijn buik en daar waar hij erbij kan bijt hij zijn huid kapot. Het helpt om met hem te gaan werken, dat leidt af denk ik, of hem buiten te zetten (daar is het frisser denk ik).Nu heb ik van de VA antibiotica en een kuur met prednison, waar ik helemaal niet zo kapot van ben. Ik vind het zo'n rotzooi, maar ik MOET echt iets doen, Hij wordt helemaal gek van de jeuk. En nee, hij besmet inderdaad geen andere paarden. Als iemand iets weet HEEEEEEEL GRAAG, mede namens mijn paardje bij voorbaat dank.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 17:42

die vlekjes komen mij heel bekent voor!
Starlight heeft die ook elk voorjaar, die plekjes blijven dan tot de haren komen. Ze heeft er geen last van en het is volgens de da niet besmettelijk. Het was ook geen schimmel, maar met imaverol is zijn wel de korstjes weggegaan
Ze heeft er geen last van, het staat alleen zo achterlijk, van die kale plekjes

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 18:43

xtostarlight schreef:
die vlekjes komen mij heel bekent voor!
Starlight heeft die ook elk voorjaar, die plekjes blijven dan tot de haren komen. Ze heeft er geen last van en het is volgens de da niet besmettelijk. Het was ook geen schimmel, maar met imaverol is zijn wel de korstjes weggegaan
Ze heeft er geen last van, het staat alleen zo achterlijk, van die kale plekjes


ja en het word steeds groter!!

Mutzje
Berichten: 400
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:14

Bij de merrie bij ons op stal trekt het langzaam weg volgens mij, ook is het zo dat ze het kreeg toen ze weer continue buiten stond (dag en nacht). Maar ze lijkt er geen last van te hebben en in ieder geval geen jeuk dus???????????

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 20:18

Het word alleen maar erger bij mij Boos!

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 21:35

Chantal schreef:
Het word alleen maar erger bij mij Boos!




Zou dan toch maar ff de dierenarts proberen , anders is ze straks helemaal kaal , en of ze nou wel of geen jeuk heeft , een kaal paard ziet er niet zo leuk uit en voelt zich dan denk ik ook niet meer zo lekker , misschien dat de da een middeltje heeft dat het zo weer weg is .

mijn paard heeft ook net een schimmel gehad en daar heb ik een week lang elke dag imaverol (verdund) op gesmeerd en na een half weekje ( na de imaverol) begint het er goed uit te zien . Ze hebben mij toen ook het advies gegeven pure imaverol op de plekken te doen en als het er dan na een week nog niet beter uitzag even helemaal wassen met imaverol , enne de andere paarden hadden ook nergens last van , misschien dat iemand kan zeggen of dit goed werkt , pure imaverol .dan kan je dat wel proberen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 22:15

Een paardje bij ons op stal heeft dit ook elk jaar, als ze de wintervacht verliest. Dan gaat dat zo snel dat er nog geen echt zomervacht onder zit, en dan heeft ze op haar borst voornamelijk ook van die kale plekken.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 22:27

mijn shetje had het ook en voornamelijk op haar hals.
het kwam doordat ze haar wintervacht verloor en dat ging jeuklen en daardoor ging ze schuren en kwamen er van die plekken.
zodra de wintervacht er af was groeide er weer een zomer vachtje op.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 23:46

ik denk dat het wel een soort van schimmel zou kunnen zijn als het zich zo verspreid...als de DA er snel bij komt kun je nog voorkomen dat de plekken steeds groter worden...beterschap voor je paardje!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 00:10

Wat zei de dierenarts?

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:35

Tessya schreef:
Een paardje bij ons op stal heeft dit ook elk jaar, als ze de wintervacht verliest. Dan gaat dat zo snel dat er nog geen echt zomervacht onder zit, en dan heeft ze op haar borst voornamelijk ook van die kale plekken.


ja dat dacht ik dus ook!
Want de haren vallen eruit en dan blijft het kaal tot de haartjes komen. Bij starlight lijkt het me wel sterk als het aan de weidegang ligt, die staat namelijk dag en nacht, zomers en winter buiten. Haha!

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 15:20

mutzje schreef:
dit ook ivm het feit dat als het schimmel zou zijn ook de 4 andere paarden waarmee ze op de wei staat ook schimmel zou moeten hebben


Dit hoeft niet! Mijn paard heeft ook bij een merrie gestaan die schimmel had, maar zelf geen schimmel gekregen (gelukkig) volgens de dierenarts hoet dit niet altijd zo te zijn.

Mutzje
Berichten: 400
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 20:39

Daar maak je me inderdaad wel een punt ja, maar aangezien de eigenaar zegt dat dit een jaarlijkse gebeurtenis is bij deze merrie in de lente maak ik me er nog niet zo'n zorgen over en tja sorry maar leuk leuk elke keer DA roepen.. sommige mensen hebben daar nou eenmaal niet het geld voor om elke keer die DA te laten komen, voor een probleem dat in ieder geval bij mijn merrie dus al 1. weg trekt, 2. geen last van heeft. 3 niet besmettelijk is en 4 dus blijkbaar elk jaar terug komt..
Ook al zou ik natuurlijk wel graag de mening van een DA willen of dat iemand misschien hierzoh0 zekerz weet wat het is?