Vreemde "korrels" op benen van paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Vreemde "korrels" op benen van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 20:55

Gisteren ontdekte ik dat mijn schimmeltje iets vreemds op z'n achterbenen heeft zitten.
In eerste instantie dacht ik aan modderspettertjes, maar toen ze er na 10 minuten water spuiten nog niet af waren, ging ik eens verder kijken.
Het ziet er uit als een soort donkerbruine/zwarte "korreltjes", het lijkt erg op een soort grof zand.
Ik heb dus geprobeerd het eraf te krijgen met borstelen, dat werkte niet
Ook koud water hielp niet
Daarna heb ik de achterbenen gesponsd met bethadineshampoo, maar dit is echt hardnekkig, het is er echt niet af te krijgen Frusty
Vorig jaar zaten er van die gele korreltje op z'n benen (larven ?), die waren ook hardnekkig maar met veel pijn en moeite heb ik ze toch weggekregen.

Weet iemand wat deze bruine "korrels" zijn ?
Ook larven, maar misschien van een ander insect ?
En wat zijn de gevolgen en is het schadelijk ? (jeuk ?)
En weet iemand hoe ik in hemelsnaam die krengen van z'n benen af kan krijgen ?

Alvast bedankt voor de tips, ook namens m'n schimmelvriend Knipoog

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:59

Gele korreltjes kunnen horzeleitjes zijn, maar die kun je er altijd zo afpulleken.
Misschien zijn het inderdaad eitjes van een ander insect. Weet je zeker dat het geen teken of iets dergelijks zijn? Die zijn in eerste instantie ook heel klein.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 21:04

Voor teken oid. lijken het me er echt veel te veel, het gaat om honderden van dit soort korreltjes.
Ze zitten ook op enkele millimeters van elkaar verwijderd, heel erg veel dus Frusty
Er is overigens geen leven in te bekennen, het ziet er allemaal ontzettend dood uit.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 21:07

mok...............

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 21:23

gijsenkim schreef:
mok...............


Weet je dat zeker ?
Het zit echt vanaf z'n hoef tot boven z'n knieen !

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 21:29

Kan... het kan tot aan zn staartwortel zitten.......Als het echt een rond korstje is en als je het korstje er af krabbelt en de huid eronder is geirriteerd dan kan je er wel van uit gaan dat het mok is.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 21:38

Gossie, daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord !
Ik heb altijd gedacht dat het meestal in de kootholte zit (en daar zit het nou juist niet, echt langs de binnenkant van z'n achterbenen) en zelden optreedt bij dit type weer.
Maar heel erg bedankt voor de tip, ik zal morgen nog eens wat extra onderzoek doen Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 21:40

Meestal komt het ook niet over de kogel heen, maarja meestal heeft natuurlijk altijd een uitzondering die de regel bevestigd. Ik heb het in de states wel gezien een paard die het tot zijn hakken had.........

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 21:41

Ik heb ook nog een andere optie, maar die zal ik je wel even pben. IS namelijk niet zo'n fris verhaaltje Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 00:09

Mijn vos heeft de mok vrijwel altijd op de pijpen, ik ken inderdaad ook paarden bij welke het was opgetrokken tot en met de buik aan toe.
Dit lijkt op rap, ook een mokachtige aandoening. Morgen even goed wassen met betadineshampoo, desnoods even het hele lange haar wegscheren en dan een vettige zalf (vaseline, uierzalf etc.) erop smeren.
Dat is vaak al meer als voldoende bij de vorm die jij omschrijft.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:02

Sjuimpje schreef:
Mijn vos heeft de mok vrijwel altijd op de pijpen, ik ken inderdaad ook paarden bij welke het was opgetrokken tot en met de buik aan toe.

Hier nog zo één. Op de pijpen en op de kogels zitten dan van die keiharde zwarte bolletjes. Als ik niet op tijd behandel, trekt het naar boven en gaat het been ook zwellen.

Behandelen met betadineshampoo en mokzalf is tot nu toe afdoende geweest.

Kyan

Berichten: 278
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:51

Ik denk ook dat dit mok is.... We hebben natuurlijk een paar weken geleden erg nat weer gehad en dan kunnen ze het al oplopen. Als het je toen niet is opgevallen en je behandeld het niet breid het zich uit. Dit kan over de hele lengte van het been voorkomen. Goed wassen met betadine scrub, heeeeel goed drogen en dan mokzalf (het liefst een van de DA) eropsmeren. Net zo lang met betadine scrub blijven wassen tot alle korstjes eraf zijn! Het belangrijkste is echter dat je het super goed droog maakt, evt. met fohn voordat je de zalf erop smeert. Dit op aanraden van de DA. Bij Jerom ben ik nu net 5 dagen aanhet smeren en wassen en het ziet er al velen malen beter uit!

Kyan

Berichten: 278
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:55

Ohh... en ik bedoelde met net zo lang wassen met betadine scrub tot de korstjes eraf zijn dat je gewoon elke dag zijn been moet wassen, even betadine scrub laten intrekken dan weken de korstjes en vallen ze d'r vanzelf af. ABSOLUUT NIET DE KORSTJES ERAF PULLEKEN. Dan kan het gaan bloeden of pussen en dan breid het zich nog verder uit. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Oja en als alle korstes eraf zijn hoef je niet meer te wassen maar nog even doorgaan met mokzalf smeren tot de huid weer helemaal is opgeknapt.

Groetjes Gerda

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 22:15

Bedankt allemaal voor de goede adviezen !
Ondertussen ben ik even bij de ruitersportzaak geweest en heb daar het probleem even voorgelegd.
En wat blijkt ?
Er schijnen veel meer mensen bij mij uit de regio te zijn die er last van hebben, sommigen hebben er de DA bij gehaald, en zijn tot de conclusie gekomen dat het eitjes zijn van een insect (ben de naam even kwijt).
Ook omdat de "korreltjes" aan de uiteinden van de haren zitten en er geen korstjes zijn, er zit ook geen wondje oid. onder.
Ik heb vanavond eerst goed gepoetst met een poetsblokje, hierdoor zijn er al aardig wat "korreltjes" verdwenen.
Daarna gewassen met bethadine en goed laten drogen.
'k Heb er ook nog wat vettigs op gedaan om alles een beetje los te weken, dat was bij de andere "slachtoffers" goed bevallen.
Gelukkig heeft schimmelmans er geen pijn/jeuk van, en het schijnt allemaal vrij onschuldig te zijn.
Maar het is natuurlijk iets dat er niet hoort te zitten, dus weg ermee !
Nogmaals bedankt voor de goede adviezen !

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 23:11

Hey, onze Marek heeft dit ook. Heb toevallig ook zo'n blokje en zal 'm meteen behandelen. Mok is het zeker niet.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 08:20

Fasel schreef:
Hey, onze Marek heeft dit ook. Heb toevallig ook zo'n blokje en zal 'm meteen behandelen. Mok is het zeker niet.


Als je wilt, dan mag je altijd even PB-en !
Ik ben nu wat dingen aan het uitproberen, eens kijken wat het beste aanslaat.
Om te voorkomen dat we allemaal voor de tigste keer het wiel uit gaan vinden, kunnen we (als je wilt) wel ideeen uitwisselen over wat goed aanslaat en wat niet werkt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 08:29

Ben blij dat je de oplossing gevonden hebt en dat het veel onschuldiger is dan onze diagnoses.........Zo zie je maar weer...

Gr. Kim

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 08:40

Daar lijkt het inderdaad wel op !
Ik had zelf al een vermoeden dat een of ander vaag insect was, maar soms is het best moeilijk om de symptomen zo te beschrijven dat anderen er een goed beeld van kunnen krijgen.
In elk geval bedankt voor het meedenken, en mocht er iemand geinteresseerd zijn in het verloop of de behandeling, vraag het gerust !

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 15:22

Mijn fjord had dit ook. Ik dacht ook mok maar de dierenarts wist dat het dat niet was (wat het wel was wist hij niet zeker) ik heb dermapet gekregen wat ik 2x per dag een beetje moest opsmeren en nu 2 weken later is het bijna weg. Misschien even vragen aan de dierenarts?

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 17:29

gelukkig dat ze er nu zo afgaan
poetsblok is echt ideaal he daarvoor, heb er vanmiddag ook weer eentje gehaald.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 20:45

Oscar schreef:
Daar lijkt het inderdaad wel op !
Ik had zelf al een vermoeden dat een of ander vaag insect was, maar soms is het best moeilijk om de symptomen zo te beschrijven dat anderen er een goed beeld van kunnen krijgen.
In elk geval bedankt voor het meedenken, en mocht er iemand geinteresseerd zijn in het verloop of de behandeling, vraag het gerust !


Goed idee. Ik zweer zowieso bij Betadineshampoo. Dat spul is fantastisch. Dat blokje ook. Gekke is dat Rekje het heeft maar Raakje niet. In ieder geval zal ik het hier laten weten. Op stal dachten ze dat het vetafscheiding was maar daar kon ik toen al niet echt achter staan.