wondjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 20:14

mijn pony heeft sinds kort hoefijzers en daarom moest ik van mijn instructrice met peesbeschermers rijden en de 1e 2 dagen ook in de wei omdoen, maar bij mijn pony schuurt alles op de ene of andere manier heel snel door en dat is nu ook bij haar benen gebeurt. nu komen er allemaal witte plekjes is daar iets aan te doen?

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:35

nee is niks aan te doen..
heeft mijne ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 22:07

Helaas, bij sommige paarden groeit er zwart haar op deze wondjes, maar bij de meesten toch echt witte haren. Jammer maar helaas niks aan te doen

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 05:34

En help calendula echinicea gel niet? dat witte is toch een litteken? is een topic over.
mandy

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:49

Tessya schreef:
Helaas, bij sommige paarden groeit er zwart haar op deze wondjes, maar bij de meesten toch echt witte haren. Jammer maar helaas niks aan te doen


Dan heb ik zo'n "sommige" pony ... Haha! Grote vleeswonden (vastgezeten in een touw en zo het been gefileerd), en het is helemaal zwart teruggekomen

Ik zou er zo weinig mogelijk aan doen, van haar heb ik gewoon de DA een spuit laten zetten met ontstekingsremmers (had ze al de week ervoor gehad omdat ze toen al steigerend in de hooinet had komen vast te zitten), en voor de rest gewoon in de gaten houden.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:12

als je paard ijzers hebt wrom moet je dan met peesbeschermers rijden?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:45

omdat als ie zich met zn ijzers aan tikt zn been veel sneller op ligt...

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 14:16

ik zal ns gaan kijken op die topic

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 21:25

Aramat schreef:
omdat als ie zich met zn ijzers aan tikt zn been veel sneller op ligt...


Ik rijd mijn paard al 4 jaar zonder peesbeschermers, ondanks dat ze 4-kant beslagen is. En ze heeft zichzelf nog nooit aangetikt.
Het enige wat ik doe is op de dag dat ze nieuwe ijzers heeft en de dag daarna met bandages rijden omdat de ijzers dan weer net iets ruimer om de hoef zitten, en zich dan inderdaad zelf zou aantikken.

Maar mocht mijn paard witte haren krijgen van de druk van de peesbeschermer, dan zou ik toch echt op zoek gaan naar andere peesbeschermers want dat is echt een teken dat ze niet goed zitten (of dat je ze te lang omlaat)!!!
En als ze maar even op de wei staat kun je best peesbeschermers om doen, maar als dit veel langer dan een uur is zou ik persoonlijk dit ook niet doen.
Een andere optie tijdens het rijden zouden bandages zijn. Die schuren indergeval niet (als je ze juist om doet natuurlijk) en dan kan ie zichzelf ook niet aantikken.

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 14:01

ik heb niet veel goede dingen over bandages gehoord eigenlijk, ik heb ze wel maar doe ze niet zo vaak om is slecht voor pezen ofzoiets. ik heb toch eigenlijk wel goede, van br. nouja morgen moeten ze weer om en de wondjes zijn gelukkig weg dus het kan weer. springen zonder peesbeschermers vind ik maar niks.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 15:42

Aan de witte haren is niks meer te doen, maar je kunt ze wel degelijk voorkomen.

Koop goed passende beenbeschermers en maak ze niet te strak vast.
De witte haren zijn het resultaat van de strak vastmaken en daardoor ontstaan drukkingen.
Neem brede klitteband bandjes en maak ze niet te strak.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 19:05

eponaschatje schreef:
ik heb niet veel goede dingen over bandages gehoord eigenlijk, ik heb ze wel maar doe ze niet zo vaak om is slecht voor pezen ofzoiets. ik heb toch eigenlijk wel goede, van br. nouja morgen moeten ze weer om en de wondjes zijn gelukkig weg dus het kan weer. springen zonder peesbeschermers vind ik maar niks.


Meningen zijn verdeeld, ik rijd heel vaak met bandages, en de pezen van mijn paardje zijn in top-conditie. Dus dat het slecht is voor de pezen van je paard vind ik onzin. Wel als je de bandages niet op de juiste manier omdoet (te los, te strak, niet goed verdeeld etc), maar dat lijkt me logisch.
Maar als je dan niet aan de bandages wilt dan zijn die "action" peesbeschermers misschien wel iets. Heb ze zelf ook. Is een kruising tussen een bandage en een beesbeschermer, en zit ook om de kogel. Het is makkelijk om te doen, met klitteband. Het kost wel een paar centen, maar dan heb je ook wat!!

En inderdaad, springen zonder peesbeschermers zou ik ook niet doen, maar springen met niet passende peesbeschermers zou ik al helemaal niet doen. Als je paard wondjes krijgt van je peesbeschermers, gooi ze weg of whatever, maar doe ze niet meer om. Dan maar een keertje niet springen zou ik dan zeggen.

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-03 20:03

m'n peesbeschermers passen eigenlijk goed, ik denk dat het probleem er meer in ligt dat alles snel doorschuurt. in de winter krijgt ze geen deken meer op omdat het doorschuurt, mijn zadel is schijnbaar speciaal op maat gemaakt omdat ze een x doorgereden is (niet bij mij gelukkig), maar ik ben er wel 8er dat bij mijn ponydie plekjes eerst wit worden en na 1 of een paar jaartjes dat weg gaat.