gezwollen achterknie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

gezwollen achterknie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 21:32

Sinds bijna twee weken terug heeft mijn paard een gezwollen achterknie. Ze loopt er vanaf het begin niet kreupel op, maar de hoeveelheid vocht maakt me bezorgt. Ik kan met twee handen de vochtophoping, die als een soort zak aan de binnen en buitenkant van haar knie hangt, beetpakken. Het geheel is niet bijzonder warm of pijnlijk. Een klein beetje van beide en met een beetje meuterige merrie verwaarloosbaar. Wanneer mijn merrie loopt 'golft' en 'wiebelt' de zak vocht in haar beweging. Stappen is geen probleem, maar bij draven is het stijf en trekkerig. Ze rolt op het been, ik mag er aan zitten en in krijpen, krijgt het been gebogen en ze trekt zelfs vrijwillig sprintjes door de wei, waarbij enkel het betreffende been een klein beetje trekt.

Ondanks dat ik haar al die tijd 'op rust' en weidegang heb staan slinkt het geheel niet, maar verslechterd ook niet. Koelen met water en coolinggel lijkt niets te helpen.

Ik vermoed dat het een mega-blauwe-plek is waarbij een hoop vocht/ bloed tussen het kniegewricht en de huid is gekomen. De oorzaak is onduidelijk. Misschien een trap of verdraaiing. Zou dit vanzelf weer wegtrekken? Zou groene leem in deze situatie helpen? Zij er mensen die dit (soortgelijks) ook meegemaakt hebben en een tijdsindicatie kunnen geven?

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 23:33

Als het na 2 weken nog nix is verbeterd, zou ik er een da bijhalen die steekt er een naald in en ziet de vloeistof en kan van daaruit vereder handelen, als het zomaar vocht of bloed is na "trauma" had het nu echt al moeten slinken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 10:13

Ik heb een tijdje stage gelopen bij veterinair centrum someren, en hier stond een paard ie hetzelfde had. Hier hebben ze een sneetje in de huid gemaakt, zodat het vocht eruit kon lopen, met een drain erin. Dagelijks stappen en afspuiten.
Na ongeveer een week mocht hij weer naar huis.

Je moet uitkijken, want je weet niet precies waar het vocht zit. Als het in het gewrichtskapsel zit, rekt dit enorm uit, wat niet bevordelijk is.

Ik zou toch maar een dierenarts erbij halen, die kunnen het het beste beoordelen.

Succes ermee!

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 17:01

Ik heb vanmorgen de DA toch maar laten komen... ook al had ik sterk het vermoeden dat het een mega-blauwe plek was, wilde ik niet het risico lopen zelf te modderen terwijl er een goede remedie voor handen is.

*Gelukkig* bleek ik gelijk te hebben: een super blauwe plek op de knieschijf, pfff. Inmiddels kwamen de rampverhalen bij ons op stal al weer op gang (enkel meelevendheid) van knieverdraaiingen en gescheurde kniebanden. Ieks! Bloos

Gelukkig zit de zwelling niet op het kniegewricht, daarvoor zit het te hoog (praktisch in de lies) en ook de huid staat niet strak, er hangt aleen een vochtzak bij in. Ik had de keus om een sneetje in de huid te maken en het vocht weg te laten lopen of geduld te hebben en het lichaam het zelf te laten doen. Ik heb ervoor gekozen geen incisie te maken met het gevaar dat bacterien lekker in de al beschadigde holte gaan woekeren en nog veeeeeel verder van huis te zijn. Dan maar het risico van een schoonheidsfoutje (een uitgelubberde huid), zolang dat gewricht het maar gewoon blijft doen! Nu heb ik een (sport)blessurezalf gekregen die ik tweemaal daags moet smeren. Deze moet bloedstolsels oplossen en vochtafdrijvend zijn.

Ik vind het ook wel vreemd dat er in die twee weken die nu bijna voorbij zijn het vocht niet is afgenomen. Nou ja, het is wel voor de helft afgenomen maar dat slechts in de eerste paar dagen, de tijd erna bleef de hoeveelheid constant. Nu was het wel een behoorlijke (lees: idioot veel) hoeveelheid vocht. Dat is ook niet zomaar weg.
De DA zei dat de blessure 'vrij vaak' voorkomt bij springpaarden die met de achterbenen achter een hindernis blijven hangen en dat die goed te genezen zijn. Daar houden we het dan maar op.

Ik vraag me alleen af hoe lang dit nou weer gaat duren.
Omdat mijn paard er niet op kreupelt mag ik haar weer gaan belasten: rijden dus maar weer... *joepie*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 17:09

Nou, gelukkig valt het mee. Let er wel op dat het vocht niet naar beneden in het been wegtrekt. Maar als je al weer wat mag gaan rijden zal dat wel meevallen.
Succes