Huh, waar is dit voor??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Huh, waar is dit voor??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 18:56

Ik zag net weer eens iets vreemds op stal, toen ik wegging. Op de wei was een groot vierkant gat gegraven, ongeveer net zo groot als een stalletje in oppervlakte. Er stond en hele laag water in, en daar in stond, hoe raad je het al, een pony! Ik weet dat het een oude pony is die een hele poos al kreupel loopt. En nu stond ie in een keer daar in dat watergat te kijken! Waar kan dat goed voor zijn???

Ik heb het niet kunnen vragen omdat ik naar huis ging, en de meeste mensen al weg waren. Jullie een idee??

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 18:58

Misschien beter voor zn benen waarschijnlijk minder druk op zn benen als hij in het water staat?? Zou het toch morgen vragen, raar hoor!

Misschien een modderbadje voor de huid Lachen

basje01
Berichten: 323
Geregistreerd: 07-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 19:24

Misschien Bevangen!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 19:27

waarschijnlijk hoefbevangen idd
en dan staat hij daar zeeeeeeeeeeeeeeeeeer goed in dat water/modderbadje

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 20:21

zoiets verwachte ik dus al... arm beessie! Hij stond daar echt zo zielig alleen daar in de blub. Zag er ook best mager uit hij zal wel op dieet staan. En toch vond ik m nooit dik, hou kan dat dan?

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:33

Koortje schreef:
zoiets verwachte ik dus al... arm beessie! Hij stond daar echt zo zielig alleen daar in de blub. Zag er ook best mager uit hij zal wel op dieet staan. En toch vond ik m nooit dik, hou kan dat dan?


Helaas hoeft een paard niet dik te zijn, wil hij hoefbevangen raken. Er zijn zoveel redenen dat ze hoefbevangen raken en teveel aan eiwitten is daar één van. Bij een teveel aan eiwitten, is de pony vaak dan ook wat steviger (bv dikke nek, gespannen/dikke bilpartij en schouders), maar hoeft dan ook weer niet heel dik te zijn.
De pony van mijn nichtje is voor een shetlander erg mager, maar is vorig jaar toch weer hoefbevangen geweest. Waarschijnlijk door een acute stress-situatie.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 13:45

vaak worden hoefbevangen paarden in zo'n modderbadje gezet,het neemt de pijn een beetje weg voor ze in dat koele modder

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 13:51

sanderijn schreef:
vaak worden hoefbevangen paarden in zo'n modderbadje gezet,het neemt de pijn een beetje weg voor ze in dat koele modder

Is dat de enige reden, of heeft het ook een lichamelijk effect?

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:24

het heeft ook een lichamelijk effect: het zorgt voor een betere bloeddoorstroming in de hoeven

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 18:13

Handig zo'n waterbad in de wei!
Ik geef mijn paardje iedere dag een waterbad, dat is heel goed voor de hoeven, zeker nu de wei weer droog is (geen modder). Ik merk het al snel als ik een paar dagen geen waterbad geef, dan gaan de hoeven scheuren en wordt de straal heel hard.

Van nature nemen paarden eigenlijk iedere dag even een waterbad: als ze gaan drinken bij een waterpoel. De hoeven zijn dus eigenlijk gewend aan het dagelijkse water van buitenaf.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 18:23

leentje schreef:
het heeft ook een lichamelijk effect: het zorgt voor een betere bloeddoorstroming in de hoeven


een betere bloeddoorstroming is alleen het geval als er lauw/warm water in het zand terecht komt,is de modder aangemaakt met koud water,dan stopt dit juist de bloedtoevoer.
het paard op zand zetten of een vlakke bodem zorgt ervoor dat de zool ondersteunt wordt
verder is dat modderbad voornamelijk om de pijn tegen te gaan.hoefbevangenheid voelt net als hele koude(bevroren)vingers in gloeiend heet water steken.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:19

callippo schreef:
Handig zo'n waterbad in de wei!
Ik geef mijn paardje iedere dag een waterbad, dat is heel goed voor de hoeven, zeker nu de wei weer droog is (geen modder). Ik merk het al snel als ik een paar dagen geen waterbad geef, dan gaan de hoeven scheuren en wordt de straal heel hard.

Van nature nemen paarden eigenlijk iedere dag even een waterbad: als ze gaan drinken bij een waterpoel. De hoeven zijn dus eigenlijk gewend aan het dagelijkse water van buitenaf.


mijn hoefsmid zegt dat wanneer de hoeven 1 % water op willen nemen moeten ze 24 uur in het water staan dus een voetbadje helpt niet zegt hij dan he

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:43

Wat handig, nooit geweten dat dat hielp Haha!

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 01:24

sorayalover"]
[quote="callippo schreef:
Handig zo'n waterbad in de wei!
Ik geef mijn paardje iedere dag een waterbad, dat is heel goed voor de hoeven, zeker nu de wei weer droog is (geen modder). Ik merk het al snel als ik een paar dagen geen waterbad geef, dan gaan de hoeven scheuren en wordt de straal heel hard.

Van nature nemen paarden eigenlijk iedere dag even een waterbad: als ze gaan drinken bij een waterpoel. De hoeven zijn dus eigenlijk gewend aan het dagelijkse water van buitenaf.


mijn hoefsmid zegt dat wanneer de hoeven 1 % water op willen nemen moeten ze 24 uur in het water staan dus een voetbadje helpt niet zegt hij dan he
[/quote]

Nou, ik merk toch duidelijk het verschil of ik mn paard dagelijks 15 minuten in het water zet of het een aantal dagen niet doe.
Direct na het waterbad is de hele kroonrand dikker en zachter (goed voor de nieuwe hoorngroei)
En ook komen er minder scheuren in de hoefwand.

De hoefwand bestaat voor ongeveer 20% uit water en de straal maarliefst uit 40%. Water is dus erg belangrijk voor paarden in een droge wei!