hengstig en drachtig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

hengstig en drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 19:18

mijn merrie is nu 1,5 maand geleden geinsemineerd en beide scans daarna wezen uit dat er een aankomend veulentje is zit. Nu is ze vandaag in de wei geweest een half uurtje zoiets met 2 ruinen, maar toen een haar in de hoek dreef probeerde ze naar hem te trappen en plaste daarbij... nou kan dat uit boosheid zijn ofzo, maar later in de stal stond ze ook steeds te piesen enzo...

nou is mijn vraag, komt het wel eens voor dat paarden (doen alsof ze) hengstig zijn terwijl ze drachtig zijn, want anders kunnen we weer gaan scannen en ik ben er komende weken niet (arme ouders...)

alvast thx!

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:20

het is best mogelijk dat een drachtige merrie toch hengstig wordt!
komt niet zo heel vaak voor ,maar zeker niet vreemd ofzo.

denk dat je je geen zorgen hoeft te maken hoor:)

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:47

Ja, zoals kvika al zei. Het kan dat de merrie toch hengstig wordt tijdens de dracht.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:23

Het kan ook van kwagigheid zijn. Een van onze merries was ook aan het plassen en trapte tegen de deur. Merrie gescant en bleek drachtig Haha!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:02

Mijn merrie is een maand terug geinsemineerd en daarna op 18 dagen gescand. Toen bleek ze zowel drachtig als ook hengstig te zijn. Zij krijgt nu hormonen en vrijdag moet ik terug voor een scan. Zie hierover mijn topic.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:22

bianca is ook drachtig en begint al dik te worden (veulen komt pas heel laat) de da heeft haar opgevoelt en voelde het veulen zitten, maar toen wij een tijdje terug haar terug in de wei langs doris (hengst) zetten moest ze daarlangs lopen en begon ze keihard te hinniken en te pisse. Ze was duidelijk hengstig.
Baasje beetje ongerust toen we het vertelden, maar ze maakte zich eigelijk toch niet echt zorgen.
Als het goed is is ze namelijk nog drachtig, die buik is niet alleen van het gras Haha!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:14

Hi Jessy
Als uit de 2scans bleek dat je paardje drachtig is zou ik me geen zorgen maken,hou het in de gaten of ze het bij de volgende cyclus weer doet. Mijn fokmerrie vertoonde altijd na de 4maand van drachtigheid hengstigheid. Het was op de kop af elke 2e dag van de maand en precies 1 dag dat ze heel hengstig was...Ik heb haar toen met 8maanden dracht laten opvoelen en er zat wel een veulen in. Niks om je zorgen over te maken dus.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 01:01

Ik heb een merrie die hengstig wordt zodra ze een hengst ziet de ze leuk vindt... Ook als ze drachtig is en niet eens in een cyclus.
Wat je echter veel vaker ziet is dat een merrie kwaad wordt op ruinen of hengsten zodra ze drachtig is en ze dan wegslaat en daarbij inderdaad plast. Daarna kan ze best van wat stress extra plassen..
Is een heel normale reactie, dus ik denk dat dat het bij jou merries is.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 10:44

In mijn vorige fok avontuur heb ik dat ook meegemaakt, DA gebeld, die zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken, uiteindelijk kwam er toch geen veulen uit! Dus als je het normale gedrag van de merrie niet kent, dan zou ik het wel laten controleren, of dan iig voor 1 oktober (wat volgens mijn DA destijds ook niet nodig was)

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 15:55

Mijn merrie is nu inderdaad niet meer drachtig en we moeten nu een besluit gaan nemen of we door gaan en dan van dag 14 tm 100 hormonen gaan toedienen of dat we haar niet meer laten dekken. Een fokmerrie zal ze nooit worden maar het zou wel leuk zijn om van haar een nakomeling te hebben.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:47

He jammer hoor...had je haar al vaker laten dekken?