snel/veel zweten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

snel/veel zweten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-03 10:59

Wat kan je een paard geven wat snel en veel zweet?
Hij heeft al een zoutblok in zijn box hangen.

Hij heeft er geen last van alleen heb ik het idee dat hij door dat zweten toch veel mineralen verliest of zoiets.

Tips zijn welkom.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:20

Misschien wat elektrolyten door water of voer doen? Ik weet alleen niet hoeveel je hiervan mag geven, misschien dat de endurancebokkers onder ons je daar meer over kunnen vertellen.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:24

Wij hadden ook een paard op de manege staan,wat als heel snel erg begon te zweten..ze had wel een goede conditie,maar niet genoeg energie zeg maar,ze hebben haar toen iets meer brok gegeven,en het hielp...dus soms kan het zijn dat het voer niet genoeg energie bied,daarom het zweten,maar zal denk ik niet het geval zijn bij jou... je zou ook zo'n rood mineralenblok in de stal kunnen hangen,zit net iets meer in als in zon wit zoutblok Lachen

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:55

Ja, idd ff kijken of het voer klopt, klopt dit wel en voelt ze verder gewoon goed kan het best normaal zijn hoor! Ik weet niet of je meer met haar doet ( bedoel: was vroeger met draven tevreden en nu moet het ook nog met het koppetje laag, met voldoende actie achter en los in haar lichaam, etc.!) Haha!

Elektrolyten geven kan volgens mij nooit kwaad. Of ze er minder door gaat zweten betwijfel ik, maar het zorgt er in ieder geval voor dat ze de stoffen die zo (in overmate) kwijtraakt bij het zweten, weer opneemt, en dus daar geen tekort in ontstaat.
Hoeveel je er van moet voeren hangt af van het merk en de verwerking, dat staat wel op de verpakking. Je hebt elektrolyten waarbij staat dat je ze constant moet voeren, en die je alleen na overmatig zweten of zwaar werk of voor en na een endurancewedstrijd moet voeren. De elektrolyten die je constant hoort te voeren kan je vaak ook wel voeren als het "nodig" is..

Je kunt ze bij verscheidene paardensportzaken, bij de paardendrogist )www.paardendrogist.nl) en bij Jordens Hippo (www.jordenshippo.nl) kopen.

In ieder geval is het al handig dat ze een liksteen heeft, daar zitten ook aardig wat mineralen in, gebruikt ze deze ook?

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 13:02

als een paard goede brok krijgt, een liksteen en genoeg schoon water om te drinken
dan krijgt een paard niet zo snel een gebrek aan iets hoor
je kunt na het zweten wat extra brok geven
maar zolang je niet aan je paard merkt dat er echt wat aan mankeert zou ik er niet al te veel aan doen
merk je wel dat je paard minder wordt, en heb je het idee dat dat komt doordat hij bepaalde stoffen te weinig krijgt of te snel kwijtraakt , kun je beter zijn bloed laten onderzoeken, in plaats van zelf beginnen met dingen extra te geven
dan weet je precies wat je paard extra hebben moet
want teveel van bepaalde stoffen is abosluut niet goed voor je paard

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-03 16:08

Hij krijgt ongeveer 4,5 kilo draversbrok van Havens op een dag. 3 keer per dag een hele berg kuilgras.

Hij heeft het heel snel warm van zichzelf en gaat daardoor zweten. Soms op stal staat hij helemaal bezweet. Zelf heeft hij er weinig last van denk ik.

Ik was gewoon benieuwd of ik extra mineralen moest gaan geven. Ik zal nog een rode liksteen halen en even op de site van de paardendrogist kijken.

In ieder geval bedankt voor de tips.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 21:43

scheren...... kan ook nog weleens helpen..

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 23:34

Ja, dat van dat bloed ontbrak er nog aan, is inderdaad wel raadzaam las je het idee hebt dat ie wat te kort heeft.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 13:06

het kan denk ik ook gewoon aan het paard liggen,net zoals bij mensen die andere heeft het sneller warm dan de ander.
mijn pony heeft het in de zomer en nou met dit weer ook altijd warm.
als ik hara van de wei haal is ze heel warm,net dat ze niet zweet,met poetsen begint ze iets te zweten en na een kwartier rijden is ze al behoorlijk nat.
terwijl ze ook zo'n rode likblok in de stal heeft,goed voer en vers water.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 13:12

idd, beautyfull_mickey. dat dacht ik nou ook
ik ken ook een paar paarden, die staan ook heel snel te zweten.
en ze hebbend dan gewoon hun zomer vachtje

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 13:30

ja ik heb een volbloed,dus die staan wel bekend om hun dunne vachtje.
in de winter heeft ze haast niets,en nou in de zomer is echt echt maar heel dun.