HELP! Cheyenne heeft de " white-line-disease".

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

HELP! Cheyenne heeft de " white-line-disease".

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 16:25

Vandaag was de hoefsmid weer voor de tweemaandelijkse bekap-beurt en hij heeft de white-line-disease geconstateerd bij Cheyenne Verdrietig . Dat schijnt een soort schimmel te zijn die de witte lijn id hoef aanvreet. Het is nog maar in een beginnend stadium, maar ik moet er wel wat mee. Ik heb geen idee wat het precies inhoudt, hoe ze eraan komt en hoe ernstig het is Verward Wel heb ik al via de paardendrogist " Hoef & Zool" gekocht, dat schijnt er goed tegen te werken (=zinksulfaat).

Wie oh wie heeft er tips, adviezen, ervaringen???


Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 16:40

Onwijs bedankt. Deze vragen hebben ik ook wel aan de hoefsmid gevraagd en hij zei dat we er goed vroeg bij zijn en dat ik via de DA of paardendrogist wel zinksulfaat kon regelen om erop te doen. Hij was er erg laconiek over, maar ja.....ik ben dan toch nog onzeker. Ik zal de websites eens bekijken...

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 16:46

Nou van die websites wordt ik niet bepaald vrolijk.... Huilen oliebol zeg! Ik ga inderdaad maar even de DA erbij halen....

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 16:52

Ik ben tot nu toe zeer tevreden over deze hoefsmid....ik haal hem helemaal uit Friesland...dus dat zegt wel wat. Maar hij was nogal laconiek over deze aandoening; hij had echt zoiets van..." ohh..gewoon wat hoef & zool erop en dan gaat het wel over". Maar ja....als ik die websites nu zo bekijk...aiks! Hij waarschuwde mij wel al dat die websites echt de ergste gevallen laten zien....maar ja....Hij had wel eens eerder zo'n ernstig geval meegemaakt en toe moest hij een groot stuk hoef bij dat paard weghalen....zucht...ik hoop echt maar dat het meevalt.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 16:54

Ik denk trouwens dat ik wel een beetje weet hoe het ontstaan is....Op die websites zeggen ze dat het veroorzaakt wordt door een schimmel en bacterie die in elke stal aanwezig is. De kans op besmetting wordt vergroot bij gaatjes of steentjes in de hoef. Nou en Cheyenne heeft dus wel elke dag een klein kiezelsteentje in haar hoef (die liggen op het pad richting land).

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 16:58

Mist schreef:
Niks geen rare middeltjes opsmeren ! Een goede hoefsmid laten komen, white line disease is een combinatie van schimmel en bacterie, die elkaar in leven houden, maar kan niet tegen zuurstof. De hoefsmid moet het hoogste punt vinden in de hoef waar het aangetast is (kruipt namelijk omhoog) en dat openleggen zodat er zuurstof bij kan zie http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... agina.html

Als je er snel bij bent is het goed te genezen hoor ! Niet te veel zorgen over maken, een van mijn paarden heeft het ook gehad.


Zou ontsmetten met Dettol dan bijvoorbeeld wel helpen tegen de bacterie?


Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 18:22

Ik las ook iets over honing ja. Zou dat echt werken? Ik zal zowiezo morgen even de DA bellen om te vragen wat de beste behandeling is.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 22:13

Maar ik begrijp dan niet helemaal waarom mijn hoefsmid het nu niet heeft ' opengemaakt'? Hij herkend de aandoening wel en heeft haar vervolgens gewoon bekapt. Moet ik de dierenarts het laten openmaken dan?

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-03 12:38

Hartstikke fijn al die reacties! Ik begrijp nu dat het geen hele ernstige aandoening is, als het maar goed behandeld wordt. Maar het kan dus wel hardnekkig zijn...dat is vervelend. Cheyenne loopt gelukkig absoluut niet kreupel en heeft dus geen pijn eraan. Het is ook nog maar heel minimaal zichtbaar. Ik heb vandaag de DA meteen gebeld en kreeg een vervanger aan de lijn, maar die wist wel hoe en wat. Hij zei dat White-line-disease een verzamelnaam is van verschillende mogelijke aandoeningen. Het is dus onduidelijk wat het precies is en heeft te maken met een losse hoefwand. Hij zei dat ik mij niet druk moest maken en dat het nog niet eens zeker is dat het white-line-disease is. Hij zei: "Hoefsmeden denken soms dat ze God zijn" en was er dus duidelijk niet over te spreken dat de diagnose al zo snel gesteld werd....Hij adviseerde mij om dinsdag de veearts ernaar te laten kijken en tot die tijd niks op te smeren. Hij gaf aan dat het ook gewoon 'kneuzingen' kunnen zijn......maar ja....in 4 hoeven kneuzingen? Lijkt mij onwaarschijnlijk.... Verder vroeg hij of ze beslagen was....ik weet niet waarom. Cheyenne is niet beslagen, nooit geweest tot nu toe en dat wil ik ook liever zo houden. Hij zei tenslotte dat die internetsites de ergste gevallen laten zien....ja daarom ben ik ook zo geschrokken.

Nou ja, afwachten dus maar t/m dinsdag. Dan is mijn eigen veearts er weer en zal ik met hem overleggen. Ik hoop dat ze flinke kennis van zaken hebben, want mijn Yennie is mij heilig.

Ik zal de andere websites nog eens doorkijken voor evt tips.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-03 12:42

Vonnie84 schreef:

Dat groeit wel weer aan Haha!

Ons paard heeft dat ook een jaar geleden gehad. Bijna tot aan de kroonrand de buitenste laag weg moeten halen. Het ziet er wat vreemd uit. Ze krijgen een zooltje voor wat veerkracht, en ons paard dan een hoefijzer met dubbele lip, omdat voorop geen plek was en om de hoef bij elkaar te houden. Maar nu na een jaar is de hoef weer helemaal oppie toppie. Heej maak je niet te druk. Het is niet iets super ergs. Maar je moet het ook niet verwaarlozen. En die schimmel en bacterie daar kun jij niets aan doen. Die komt op veel stallen voor. En soms krijgen ze de kans om toe te slaan.
Oh en wij lieten de hoef weken in de biotex, op aanraden van de dierenarts.


Dat klinkt geruststellend....al duurt het wel lang dus. Maar mijn paard schijnt het dus aan 4 hoeven te hebben Verward Dat zei de hoefsmid tenminste...

Gefeliciteerd by the way Haha!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-03 23:11

Oh ja, dat zou evt kunnen. Maar ik geef Cheyenne bijna dagelijks extra supplement (Total Supply), dus je zou denken dat ze wel aan haar pitamientjes komt. Ik zal dat ook nog ad DA vragen *LOL*

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-03 10:33

thanx!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 10:48

Cheyenne staat op stro, maar staat verder de gehele dag in de paddock. De stallen worden keurig onderhouden; dwz iedere week drollen wippen en elke zaterdag alles leeg. Cheyenne heeft mijns inziens prachtige harde hoeven; ze zien er echt super uit, geen scheurtje, geen brokkels....helemaal niets. Ik, als leek, zie de WLD zelf ook niet....het is heel minimaal. Dat is ook juist het frustrerende....als je naar haar en haar hoeven kijkt, zie je een supergezond paardje. In de drie jaar dat ze leeft heeft ze nog nooit iets met haar hoefjes gehad...

Ik zal een poging doen om komende week de hoefjes van Yen op foto te zetten...kijken of jullie er iets aan zien!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 21:22

Ik hoop het echt maar dat er niks is....vooral omdat ze het volgens de hoefsmid aan 4 hoeven heeft, nauwelijks zichtbaar, maar toch...

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 07:16

Nou.....de DA gebeld en die zegt dat ik het nog even moet aankijken, omdat je in zo'n beginnend stadium de schimmel & bacterien niet kunt aantonen. Ik moet eens in de 5 dagen teren. Als er een verergering optreedt dan moet ik de DA weer bellen en dan komt hij kijken en zal ik id weer moeten met imaverol. Maar voor mijzelf heb ik zoiets.....waarom niet meteen in de weer met imaverol...dat kan toch geen kwaad?

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 10:26

Ja inderdaad, dat lijkt me ook het beste. Ik ga gewoon zijn advies opvolgen.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 12:02

Ja.....ik ben ook niet gerust erop. Mijn hoefsmid zit in Friesland en heeft geen tijd om te komen. De DA denkt dat het gewoon een zachte witte lijn is...maar hij is niet eens langsgeweest om het te bekijken. Dus ik weet het ff niet......hoe kom ik aan een goede hoefsmid? ik herken het WLD zelf niet.....weet echt niet wat ik moet zien. Ik zie wel een kleine inkeping in de witte lijn....het is dus iets dieper uitgesneden dan normaal....maar is dat dan WLD....Ik ga denk ik gewoon maar weer de DA bellen en eisen dat hij komt kijken!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 22:47

Ja, de DA zei ook zoiets van : " Het is nu te vroeg om uberhaupt die schimmel al aan te kunnen tonen". Dus misschien bedoeld hij ook dat het nog te vroeg is om al echt de WLD-behandeling te starten.....maar dat blijft tegen mij gevoel in gaan.....stel dat het het WEL is, dan wil ik gewoon NU behandelen.....maar ja....Ik ga een second opinion vragen bij een andere hoefsmid denk ik.....iemand nog tips voor goede hoefsmeden op dit gebied id buurt van Haarlem?

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-03 11:42

Yep....maar ik ben nog steeds niet tevreden. Die hoefsmid zei namelijk ook al dat we er in dit beginstadium nog niets aan kunnen doen qua openleggen van de hoefwand.....daar schijnt het te vroeg voor te zijn. Met name omdat nog niet met zekerheid aangetoond kan worden dat het om een schimmel gaat....Hij raadde mij aan kritisch naar de stofwisseling en doorbloeding vd hoef te kijken....maar ja....dat kan ik zelf natuurlijk niet. Ik heb wel nu een kruidenmix gekocht die de stofwisseling bevordert en verder smeer ik dus vloeibare zinksulfaat erop. Het ziet er wel al harder uit, maar ja....of dat de oplossing is.....Ik denk dat ik volgende week een andere dierenarts opbel en vraag of die een beter idee heeft. Waar ik vooral van baal is dat ze niets willen doen omdat het "te" vroeg is.....tsss. Ik denk maar" beter te vroeg dan te laat", maar zij zeggen allemaal dat het misschien helemaal geen WLD is....En nu moet ik dus gewoon afwachten of het erger of minder wordt met deze behandeling. Maar goed, ik laat het er natuurlijk nog niet bij zitten. Het liefst wil ik dat ze snel weer bekapt wordt en dan kijken hoe het ervoor staat.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Amazonbot, Babootje, Dieyar, dust, jannekespr, maaaikkee, NinaCharlie, ratzel, SentiBot, Trendiction en 36 bezoekers