Dikke kaak + wond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Dikke kaak + wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 16:11

Een of andere poedersuiker heeft mijn 2-jarige merrie een slag voor haar hoofd gegeven. Je ziet duidelijke een schamp van 5 cm achter de kin op de linkerkaak, haar er helemaal af en dan een wond, niet supergroot. De deel van d'r kaak is opgezet, niet overdreven, maar je ziet/voelt het wel. De wond lijkt open, beetje gelig, lijkt net of je weefsel ziet. Als ik het opgezette gebied aanraak, doet het zeer. Ik heb er een kwartier water over laten stromen en verder niks aan gedaan. Ze eet verder nog wel normaal, maar ze kan zich ook groot houden natuurlijk.

Wat te doen, wel meteen dierenarts erbij, of nog even een dag afwachten? Zou het bot beschadigd kunnen zijn?

Pff, arm dier. Verdrietig

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 16:42

ef dierenarts bellen en het hem vragen als je niet weet hoe ernstig het is

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 16:44

Als ze koorts krijgt, de wond gaat stinken of het geneest niet, zou ik zeker een DA bellen. En anders altijd bellen als je het zelf niet vertrouwd!

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 17:39

Als de zwelling niet heel snel weg is (1 a hooguit 2) dagen zou ik persoonlijk, omdat het een open wond is, toch antibiotica laten spuiten. Alles staat met elkaar in verbinding in dat gebied. Een van mijn paarden heeft een vanwege haken op haar tanden (op 6jarige leeftijd) via de wondjes die dit in de mond veroorzaakte een voorhoofdholte ontsteking gekregen, geen pretje dus. Is hij/zij recentelijk ingeent ?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 17:49

Ik zou er verder niets aan doen behalve goed in de gaten houden! net zoals boven beschreven gaat het stinken of komt er verhoging dan even de DA bellen voor antibiotica............

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-03 22:28

Vandaag ben ik weer bij Indian geweest. Geen verhoging, lekker opgewekt en vrolijk. Even naar de wond gekeken, geen verbetering. Lijkt wel een soort pus/slijmerige of weke huid. Slang gepakt en weer 10 min afgespoeld, en toen was het eerste wat ik dacht: DROES. Toch lijkt me dat weer onwaarschijnlijk, hoewel het er wel op lijkt. Maar verder geen dikke klieren, die plek zat er zo van de ene op andere dag. Geen verhoging dus, ook geen uitvloeiing, geen hoesten, en daarvoor ook geen tekenen van opkomst van ziekte.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-03 22:31

Mist, mijn paardjes worden elk half jaar geent, laatste inenting was in maart meen ik. Gijsenkim, het stinkt ook niet. Het ziet er gewoon heel flubberig uit. Ohja, er zat een korst om de wond heen in een soort rondje, die liet vandaag los toen ze aan de muur stond. Ze schrok en toen werd het een beetje bloederig Verdrietig

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 09:43

het is dan gewoon een genezingsproces, smeer er maar niks op en kijk het goed na of er geen vliegen eitjes in hebben gelegd. Je moet het wel goed in de gaten blijven houden maar zolang er geen verhoging is en er mooi een korst opkomt gaat het welgoed.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 15:08

Yep, ik heb er gelukkig nog niks opgesmeerd. Straks maar even weer kijken, denk dat het wel meevalt, ze heeft ook een klap gehad op de verkeerde plek Lachen