voedingssuplementen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-01 15:09

wie van jullie geeft z'n paard wel eens voedingssuplementen (zoals zeewier, knoflook, kruiden etc)? welke en waarom? weet je of het ook echt werkt?
eerst reed ik op een manege en daar kregen alle paarden zeewier, nu rij ik op een andere manege en hier is seleen helemaal in .en niemand kan me eigenlijk vertellen waarom ze het een wel krijgen en het ander niet. daarom vroeg ik me zo af wat jullie paarden extra krijgen en waarom.
alvast bedankt voor jullie reacties!
groetjes,
yasmeen

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 15:22

Het lijkt inderdaad wel of het geven van poedertjes aan mode onderhevig is....
Ikzelf geef 's zomers knoflook, tegen de vliegjes... maar de paarden gaan er ook erg mooi van glimmen.
Zodra ik een snotneus zie krijgen ze Foenegriek, om de luchtwegen te helpen met de schoonmaakbeurt. Seleen bijvoeren is bedoeld voor een betere spier-doorbloeding en herstel na arbeid... een goede sportbrok voorziet voldiende in die behoefte... terwijl een overmaat aan seleen bepaald niet goed is voor je paard....
Investeer in een goede brok voor je paard... niet in poedertjes. Brok die past bij de arbeid die jouw paard verricht (niet jokken) is het beste en het simpelst te geven.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 17:15

als je paard in goede conditie is en genoeg heeft aan brok en ruwvoer is eigenlijk niets erbij nodig.
mijn pony krijgt voor haar algehele weerstand knoflookolie erbij en voor haar hoeven biotine,ze krijgt in de winter ook echinacea druppels.mijn pony heeft na vorig jaar een hele lange tijd ziek te zijn geweest nu een overgevoeligheid ontwikkelt en darom krijgt ze in de winter extra weerstand verhogende supplementen.maar als zij niet overgevoelig zou zijn zou ze dat ook niet nodig hebben.kijk dus naar de behoeftes van het paard op zich.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 17:29

Ben het met dees eens. Beetje mode onderhevig.
Mijn paard krijgt wel een supplement vanwege zijn spijsvertreing.
Ik geef hem Thrive van de paarden drogist. Het is ook het enige wat werkt.
Sinds kort geef ik ook zeewier omdat het goed schijnt te helpen tegen darmproblemen of voor paarden die daar last van hebben.
Ik hoop op deze manier een goedkopere oplossing te vinden. Thrive is peper duur.
Mijn paarden krijgen verder een goede brok. Mocht er eentje verkouden worden dan heb ik foeneknof staan.
Ik denk persoonlijk dat supplementen te snel gegeven worden.
Een paard moet ook een naturlijke weerstand kunnen opbouwen .

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 10:43

In principe zijn supplementen niet nodig, als je paard gewoon normaal te eten krijgt. In sommige gevallen heeft een paard tijdelijk iets extra's nodig, en eigenlijk is dat aan de dierenarts om te bepalen wat en hoeveel.

Als je paard geen biks lust en alleen granen en hooi krijgt, is het raadzaam om een vitaminen/mineralenmengsel te geven, maar dat zou ik dus ook in overleg met de DA doen.

Als je paard ziek is geweest of onder stress heeft geleden, kan het ook zijn dat hij tijdelijk iets nodig heeft.

Normaal gesproken geef ik mijn paarden het hele jaar door zonnebloemolie en appelazijn door hun muesli. Knoflookpoeder heb ik ook een hele tijd gegeven, maar ik had niet het idee dat het iets hielp tegen vliegen, dus ben ik daar maar weer mee gestopt. Foenegriek geef ik ook wel eens, Kaminka is iets gevoelig op haar luchtwegen, maar ze staat nu de hele dag buiten en haar box is vlak naast de altijd open staldeur, dus vind ik het nu niet nodig.

Groetjes Mieke

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 12:41

Ik voerde (yegh, verleden tijd) altijd knoflook in de zomer (vliegen), electrolyt na heel veel zweten, foeneknof in de herfst/winter (hoesten), en levertraan (vacht en algehele weerstand). Verder heb ik een paard wel eens biotine (hoeven) en vitaminespuit gegeven (ff winterdipje). En een paard easy going of hoe heet dat van de paardendrogist gegeven, was nogal nerveus typje. Hielp goed trouwens.
Het is aan mode onderhevig maar daarnaast speelt het denk ik enorm in op de verzorgingsdrang van baasjes. Ik meot toegeven dat ik het heeeerlijk vind om - o ja, dit is nog een soort van supplement - lijnzaad te koken en met kruiden en zemelen en maismeel aan lekker papje voor mijn liefste viervoeter te maken. Alles met heeeel veel liefde bereid zeg maar. Alsof je een man vetmest. Haha!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 22:32

haha lot daar zeg je zowat.ik verzorg mijn viervoeter tien maal beter dan mijn man.mijn viervoeter mag het aan niets ontbreken en die man van mij?kan toch zelf ook wel koken,hij heeft toch ook handjes gekregen van de lieve heer Haha!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 17:44

Ik bedoel maar.... Haha!