knie op slot!!! En nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

knie op slot!!! En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 18:26

Mijn net 4-jarige welsh pony heeft zijn linkerachternknie af en toe op slot. Dit ontdekte de hoefsmid dinsdag. Huilen

Hij heeft ruim een jaar geleden ( toen ie nog geen 3 jaar was) zeer ernstig in het draad gezeten. Het botvlies was toen van het bot af, maar hij is wonder boven wonder, en tot verbazing van de dierenarts weer kerngezond verklaard. Pling

Ik heb hem een tijd rust gegeven en daarna zijn we aan het vrijheidsdressuren gegaan. Het heeft meer dan een half jaar geduurd voordat het draadbeen weer helemaal hersteld was (eind januari gebeurt, september over) maar die lente was ie nog niet sterk genoeg om hem te gaan beleren. Ik heb besloten hem eerst verder aan de hand te trainen en nog te laten doorgroeien en wou deze zomer/lente wel gaan beginnen.

Omdat ik veel met hem liep en wij in een dorp wonen en ik dus zodra ik wegloop op straat loop staat hij wel op ijzers. Zijn hoeven slijten anders te hard. Dinsdag wou de hoefsmid de ijzer eraf halen en ontdekte dat de knie op slot zat. Later nog een paar keer. Hij dacht aan overbelasting, en vond dat het in dit geval niet iets was wat bij het paard hoorde, dus hij moest op "rust" (geen geforceerde beweging, wel stapwerk,rechtuit en in de wei). (Hij staat sowieso al buiten, alleen 's winters op stal.)

Ik heb toch maar ff de dierenarts gebeld en die is vrijdag gekomen. Die liet me zien dat als je erachter staat hij links (draadbeen) veel minder bespierd is. Boos! Dit was volgens hem de oorzaak en hij heeft een spierversterkende injectie gehad (anabolen). Nu moet ik veel en rechtuit gaan stappen, en af en toe draven. Langzaam opbouwen, maar ik doe niet anders! Schijnheilig Injectie over ong. 4 weken herhalen, en dan maar kijken..... blijft het, of word het niet beter, of word het slechter: dan moet ik de band maar laten doorsnijden. Scheve mond

De laatste maand laten we maar zeggen stond het allemaal juist op een laag pitje ( langzaam alles iets afgebouwt en wel onderhouden, bovendien nu 24 uur weidegang, waar hij gretig gebruik van maakt!) Daarom vind ik overbelasting wat raar...

Dat doorsnijden klinkt niet echt lekker en de meningen lijken er nogal over te verschillen. Wat houd het precies in (d8 een pees doorsnijden die het belemmert om de knie terug te laten komen in het gewricht, die dus zijn werkt niet goed doet en die door de omliggende pezen goed kan worden opgevangen) en is het verstandig?
(zoiets kun je niet ff terugdraaien!)

Alle meningen, advisen, ERVARIGEN, ETC! GRAAG!!!!!

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 18:35

Een vriendin van mij heeft een bijna 4 jarige Lusitano, die dat, sinds hij 2 jaar geleden onder een hek gelegen heeft (tijdens rollen) ook regelmatig had. Haar hoefsmid hielp hem door een kleine correctie aan de stand van dat been te doen (om de 6 weken) Nu er sinds een jaar op gereden wordt is het op slot gaan steeds minder maar het gebeurt nog wel eens, we hopen dat hij er uit groeit naar mate hij sterker wordt. Haar ervaring is wel dat rust geven juist niet helpt. Hij krijgt het eerder als hij een week niets gedaan heeft.

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 18:41

Oh! Vergeten te zeggen: mijn hoefsmid heeft hem dus van de ijzers af gehaald, omdat dat beter uitkwam met vakantie e.d. en hij steeds op slot schoot. ook was hij lastig met dat been en hij is al niet makkelijk met ijzers! En hij heeft hem dus nu binnendoor bekapt (correctie idd). Dat heeft een vriendin van mij ook, dan is het na het bekappen meteen weer goed, maar het is nu ook na het bekappen nog zo...

hebrino

Berichten: 356
Geregistreerd: 29-11-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:38

mijn pony(ik huur hem) heeft dit vorig jaar ook gehad, flink wat aangemodderd voordat we wisten wat het was, maar uiteindelijk bleek dus dat zijn knie op slot zou springen. Mijn hoefsmid heeft hem toen ook binnendoor bekapt, en het heeft wel even geduurd voordat hij weer helemaal goed liep. Nu is hij onlangs gekeurd omdat ik hem wilde kopen en nu blijkt dat hij op 3 benen kreupel loopt met de buigproef... dus er is echt iets niet goed met zijn benen. zij kreeg toen overigens de knie niet op slot.... dus gewoon nog even geduld hebben, en idd niet teveel rust (wel rustig aan doen) want daar worden die spieren ook niet sterker van!

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 12:48

Update: Heb vanmorgen weer met Sjors gewandeld, maar het is nu echt niet leuk meer!!!! Hij schoot telkens weer op slot, gisteren was het minder, maar nu doet ie het weer? Oh!! Ik beng bang dat ik hem moet gaan laten snijden, maar hebben jullie daar ervaringen mee? Meningen? En wat gaat dat zo ongeveer kosten?

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 15:03

Mijn paard heeft dat gehad toen hij nog erg jong was. Ze hebben een klein sneetje gemaakt waardoor de knieschijf niet meer telkens omhoog kon schieten. Was een kleine ingreep volgens de vorige eigenaar en hij heeft er daarna nooit meer last van gehad. Schijnt heel vaak voor te komen en snel verholpen te zijn. Prijs weet ik helaas niet, maar als je verzekerd bent zou ik eens bij de verzekering informeren.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:56

Mijn paard had er ook last van. Hij staat nu ook binnendoor bekapt en doordat hij nu meer getraind is is hij sterker waardoor het ook niet meer voorkomt. Alleen als hij spierpijn heeft dan schiet zijn knie nog wel eens op slot, maar dat probeer ik dus te voorkomen.
Mijn dierenarts was er op tegen om de pees door te snijden bij jonge paarden en is er eigelijk ook voor om nog geen spierversterkers te spuiten, maar eerst door training proberen de spieren zo sterker te krijgen. Bij mijn paard heeft het geholpen.

Kan het niet zijn dat je te enthousiast van start bent gegaan met lopen en dat hij nu gewoon spierpijn heeft? Bij mijn paard hielp het als ik hem actief liet stappen, als hij achter mij aan sukkelde schoot de knie op slot, als hij actief liep niet.

Succes ermee

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 19:04

'k weet niet...tja, wanneer ben je te enthousiast? Ik loop zowieso al redelijk veel met hem, en vroeger was dat dus vaker, tijdje terug op een iets lager pitje en nu bouw ik het dus langzaam weer op: niet lang achter elkaar, maar wel 2 keer per dag een klein stukje. En dat steeds iets verder.......

Tijdens het lopen loop ik redelijk actief door, anders heeft het nauwelijks nut.

Helaas is/was hij niet verzekerd, daarvandaan dat ik wel graag een prijsindicatie wil weten, maar morgen heb ik weer contact met de dierenarts, en dan kan ik losbranden met mijn vragen!

Waarom hij (nog) niet verzekerd is? Dat moet je aan mijn moeder vragen, ik mocht het niet. (?????)
Zeer waarschijnlijk wordt hij binnenkort wel verzekerd, als hij weer goed loopt dan.