superslechte hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

superslechte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 22:33

Mijn paard heeft dus superslechte hoeven. Hij staat vierkant op ijzers, maar hij kan nu hooguit 7 weken met zijn ijzer doen, terwijl ik eigenlijk nooit buitenritten maak. Hij loopt alleen maar op gras en in de bak. De hoefsmid zei vorige week (toen hij er weer nieuwe onder had gezet) dat ik wel weer een buitenritje kon maken. Heb ik vandaag dus gedaan en ik heb alleen maar in de berm gedraafd en op de weg alleen maar gestapt. En toen ik bijna terug was, was er weer een ijzer af. Boos! Boos! Ik weet echt niet meer wat ik tegen die hoeven moet doen. Misschien moet ik maar gewoon nooit meer buitenrijden.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 14:29

Het is beste is een tijdje de ijzers eraf te laten lijkt mij, dan kunnen de hoeven weer de normale vorm krijgen. Daarna kan je hem wel weer teurg op ijzers zetten.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 19:26

Zoek in in de zoekfunktie naar Old Mac Hoofboots.
Zonder ijzers en toch 'gewoon' kunnen rijden. Lachen

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:22

hoe,komt het dat ze er af gaan?? gaan ze scheuren.loszitten.trapt het paard ze er zelf onder uit?? vertel eens wat meer. die van mij heeft ook slechte voeten. na alles geprobeerd te hebben en nu eindelijk de stap durven nemen een andere smidt te nemen lijkt het beter te gaan. een goede smidt doet echt wonderen. je mag me pben voor nog meer tips maar dan heb ik wel meer info nodig.

groetjes mjet

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-03 22:06

mjet"]
hoe,komt het dat ze er af gaan?? gaan ze scheuren.loszitten.trapt het paard ze er zelf onder uit?? vertel eens wat meer. die van mij heeft ook slechte voeten. na alles geprobeerd te hebben en nu eindelijk de stap durven nemen een andere smidt te nemen lijkt het beter te gaan. een goede smidt doet echt wonderen. je mag me pben voor nog meer tips maar dan heb ik wel meer info nodig.

groetjes mjet
[/quote]

Hij trapt ze er niet zelf onderuit. Zijn hoeven brokkelen gewoon af op de plaatsen waar hoefnagels zitten. En ze scheuren. Ik heb intussen ookal een andere smid. Die is stukken beter dan de eerste, maar het probleem van zijn hoeven is nogsteeds niet opgelosd.

[quote="liberty schreef:
Het is beste is een tijdje de ijzers eraf te laten lijkt mij, dan kunnen de hoeven weer de normale vorm krijgen. Daarna kan je hem wel weer teurg op ijzers zetten.


heb ik ookal geprobeerd, maar toen sleten ze hoeven zo snel (ik heb toen ook helemaal niet buitengereden) dat er nog maar een heel dun stukje was om de hoefijzers te plaatsen, anders kon hij helemaal niet meer op ijzer en uiteindelijk niet meer lopen, omdat zijn hoeven zo kort werden.

Ik zal eens naar dat topic kijken van zonder hoefijzers en toch gewoon kunnen rijden. Bedankt.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 22:29

klinky allemaal erg herkenbaar haflingerfan. ik heb ook even geprobeerd zonder ijzers te rijden maar dat sleet zo hard dat er bijna geen ijzers meer onder konden. ook ik hoopte op onbeslagen hoeven omdat door de ijzers de boel ging scheuren en de boel er af brokkelde. helaas dit kan dus niet mijn mijn paardje. Ik heb nu een betere smidt en smeer in de droge periodes met "rainmaker" van de paardendrogist. dit lijkt te helpen en te ondersteunen in de droge periodes. ook voer ik sinds een jaar biotine en nu zie je eindelijk resultaat(hier heb je een lange adem voor nodig) . deze dingen helpen allebij wel maarnu ik sinds dit jaar een betere smidt heb lkijkt het eindelijk echt te helpen. nu maar hopen dat zijn hoeven niet voorgoed verkloot zijn door de vorige smidt die de ijzers er onder uit rukte en dan de zijkanten meetrok. nu heeft ze dus dunne wanden. dus erg weinig en kwetsbaar om te nagelen. nu weer een jaar afwachten met deze smidt en dan weet ik echt of het allemaal opgelost is.
(dit zegt hij zelf). dus over een jaar als de gezonde hoef helemaal opnieuw gegroeid is kunnen we zien of het aan de smidt heeft gelegen of dat ze gewoon altijd dunne wand heeft gehad. het lijkt het erste en daar hopen we op.
veel succes jij dus en hou vol.

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 23:56

Mn haflingerverzorgpaard Stella is een merrie die al sinds de eigenaar haar kent last heeft van hoeven die zó zacht zijn, dat ze constant afbrokkelen (en dan alleen de draagrand), dus dat ijzers noodzakelijk zijn. Op een gegeven moment zijn ze afgetrapt in het land en zei onze gewone hoefsmid dat we haar absoluut niet over de stenen mochten laten lopen, omdat ze 'stompjes' dan alleen maar erger werden. Toen ze 1 maand geleden weer richting stal gingen, zijn we dus met Stella naar Utrecht geweest om een hoefsmid én een veearts samen naar haar hoeven te laten kijken. Daar heeft ze speciaal beslag gekrijgen (zooltjes en siliconen). Misschien kun je ook eens naar zo'n spreekuur gaan?? Want daar kijken ze naar hoe je paard op zijn benen staat, wat de hoefkwaliteit is en bekijken ze of ze het paard (anders willen) beslaan.

Groetjes Denise.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 01:46

Slechte hoefkwaliteit wordt juist veroorzaakt door het gebruik van ijzers.
Door de ijzers vermindert de doorbloeding in de hoef waardoor deze minder snel groeit en de kwaliteit (stevigheid) achteruit gaat.
Door de ijzers te verwijderen en het paard veel beweging te geven (+voetbad als het droog is) zul je zien dat er een stevigere wand begint te groeien.

Mijn haf kon volgens de eigenaar echt niet zonder ijzers. Ze zijn er nu 5 weken onderuit en ik moet iedere week de hielen bijsnijden omdat ze anders te lang worden. De eerste 4 weken liep ze totaal niet gevoelig!
Wel werd de toon iets te kort, omdat ze nog niet goed recht op haar voet landt. Daardoor begon ze wat voorzichtiger te lopen op grove stenen. Nu heeft ze Old Macs aan haar voorvoetjes en daarmee gaat het echt perfect!

Wat wel een groot verschil maakt is de manier waarop het paard bekapt wordt. Die van mij is 'gestrasserd' dus niet op een normale manier behandeld. Foto's van de hoeven kun je zien op www.lynny.tk

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 07:53

Onze KWPN ruin had ook rg slechte hoeven toen hij kwam. Hij werd op ijzers gezet omdat hij scheuren had en nu heeft hij even een maand of twee geen ijzers zodat het weer aan kan sterken. Ik gebruik een speciale hoefzalf, met homeopatische bestanddelen tegen brokkelhoeven en ter voorkoming daarvan. Helpt echt super!!! Hij is nu echt een stuk sterker op de hoef..
Ik weet de naam even niet van die hoefzalf...

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 10:13

misschien helpt het als de hoeven een paar keer per dag afgespoten worden met water.
waarschijnlijk brokkelen de hoeven alleen maar omdat de hoef te droog is,
en niet gaan vetten moet dit warme weer!!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 11:39

voor echte verbetering zul je toch zeker 6 maanden moeten wachten een hoef heeft immers een jaar de tijd nodig om te verniewen.

Mijn haflinger had ook zeker 5 maanden nodig om van speciaal beslag naar ongevoelloos blootvoets te lopen.

Het is niet erg dat ze gevoelig zijn als ze maar niet kreupel gaan lopen, de woorden van mijn smid.


ps Felix is inmiddels een jaar verder en zijn voeten zijn zo verbetert echt geweldig.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 12:14

Klinkt allemaal heel bekend. Een paar jaar geleden verloor Lars ook om de haverklap zijn ijzers. Ook door brokkelen en op een gegeven moment was het zo erg dat er soms geeneens meer een ijzer onder kon. Ik heb op advies van de hoefsmid een pot Taconis medicinale hoefzalf gekocht en hiermee de kroonranden ingesmeerd (elke dag). Hierdoor verbeterden zijn hoeven aanzienelijk. Ook smeer ik om de zoveel tijd een paar weken met manenvet, wat de hoeven even een flinke oppepper geeft. Nu staat Lars al een jaar op (volgens de hoefsmid) "de mooiste hoefjes van stal".
Bedenk wel dat je een jaar bezig bent voordat je uiteindelijk resultaat bereikt.

sofieenhans
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: Zwevegem (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 15:36

Ik rij al 4 jaar zonder ijzers met mijn haflinger. Ze heeft nog noioit problemen gehad. Ik zorg dat ze in de zomer goed ingevet worden (met slaolie) en wanneer ik buitenritten maak, vermijd ik het asfalt als ik kan.

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 16:04

Ja, ik snap al dat het heel lang zal duren voordat het echt goed komt, ik zal ook maar zo'n pot Taconis medicinale hoefzalf kopen denk ik. Ik hoop dat dat wel gaat werken.

Heel erg bedankt voor de tips allemaal!

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:14

Ik denk dat al die hoefzalfjes enzo weinig helpen! Wat helpt is een goeie hoefsmid. Ik heb in twee jaar tijd twee keer geprobeerd om mijn Halfinger zonder ijzers te laten. Het resultaat was 2x hetzelfde, z'n hoeven werden zo kort dat hij op het leven liep en de hoefsmid midden in de nacht is geweest om er weer ijzers onder te zetten. De kwaliteit van Haflingerhoeven schijnt minder goed te zijn, volgens mijn DA staan Haflingers daar om bekend (uitzonderingen zijn er altijd).
Na de 2e keer is hij dus weer beslagen maar lagen de ijzers er iedere week onderuit. Met als gevolg nog slechtere hoeven, scheuren, brokkelen enz. Ik heb een half jaar getopt tot dat ik de mening van een andere hoefsmid heb gevraagd. Hij heeft hem op de 'ouderwetse' manier beslagen en sindsdien geen last meer van ijzers die er binnen 8 weken af zijn.
Als ik jou was zou ik toch eens een andere smid raadplegen!

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 15:21

haflingerfan schreef:
Mijn paard heeft dus superslechte hoeven. Hij staat vierkant op ijzers, maar hij kan nu hooguit 7 weken met zijn ijzer doen, terwijl ik eigenlijk nooit buitenritten maak. Hij loopt alleen maar op gras en in de bak. De hoefsmid zei vorige week (toen hij er weer nieuwe onder had gezet) dat ik wel weer een buitenritje kon maken. Heb ik vandaag dus gedaan en ik heb alleen maar in de berm gedraafd en op de weg alleen maar gestapt. En toen ik bijna terug was, was er weer een ijzer af. Boos! Boos! Ik weet echt niet meer wat ik tegen die hoeven moet doen. Misschien moet ik maar gewoon nooit meer buitenrijden.


Niet l.u.ll.i.g bedoelt of zo,maar je zegt zelf dat je bijna nooit geen buitenritten maakt.
Waarom zet je je paard dan op ijzers als je al weet dat ie slechte hoeven heeft? Verward
Zijn hoefschoenen niet iets voor jou,die trek e gewoon aan als je een buitenrit maakt en na het rijden doe je ze gewoon weer uit
Geen gemier meer met die hoefnagels waar de hoeven weer van gaan scheuren of brokkelen.
Ik gebruik ze zins kort ook en het bevalt mij echt heel goed.
Kijk maar een op ITP daar heb ik foto's geplaats van mijn haf met die schoenen aan.
Als je meer wilt weten PB me maar.

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 15:36

minkieboy schreef:

Niet l.u.ll.i.g bedoelt of zo,maar je zegt zelf dat je bijna nooit geen buitenritten maakt.
Waarom zet je je paard dan op ijzers als je al weet dat ie slechte hoeven heeft? Verward


Ik zou juist wel meer buiten willen rijden, maar dat gaat niet door die hoeven. Ik probeer juist zo voorzichtig mogelijk te zijn met die ijzers, zodat hij niet iedere maand naar de smid hoeft.

Hij moet wel op ijzers, ik heb het geprobeerd zonder ijzers, maar dat ging helemaal niet, want dan slijten ze 10 keer zo snel af, ook als je niet buiten rijdt. Toen waren die hoeven zo kort dat er geeneens meer ijzers onder konden. Dus geen ijzers is ook geen oplossing.

Springschoenen ga ik maar eens proberen, wie weet help het wel.

En MaritenNiek Ik heb een andere hoefsmid. Deze is veel beter dan mijn vorige smid en hij probeert me ook te helpen om het beter te krijgen.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 21:33

Ik denk dat je dan gewoon door een moeilijke periode moet met de hoeven. Het komt wel weer goed, echt, ik heb het ook meegemaakt met Niek!
Springschoenen zijn iets anders dan hoefschoenen hoor!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 23:57

ook in de wei slijten de hoeven. ik weet er alles van ( 1 keer geprobeerd en geen ijzer kon er bijna meer onder). die van mij kan dus ook niet zonder ijzers. hoefschoenen vindt ik ook een optie. daar loop ik zelf al lang over na te denken voor het geval dat het weer slecht gaat met de voeten. sterkte

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 09:13

als ik dit zo lees zou ik gewoon biotine (maakt niet uit welk merk) bij gaan voeren elke dag (schepje van 10 gram). Het duurt natuurlijk wel maanden voordat de hoeven dan weer in orde zijn, maar effect zal het zeker hebben. Als je het geeft moet je dus niet de verwachting hebben dat het na een maand in orde is Knipoog

Succes

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-03 18:48

Ik zal het proberen. Maakt niet uit hoelang het gaat duren, als het maar helpt! Bedankt

wiebeltje
Berichten: 11
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:54

Hallo iedereen de fjord van een vriendin van mij heeft door verwaarlozing slechte hoeven ontwikkelt {niet bij haar hoor} door zijn beslag aan te passen zijn we zijn hoeven aan het oplappen hij heeft grote scheuren tot boven aan in ons geval zijn er ijzers onder de voorhoeven geslagen met twee lipjes (zoals je die bij de achterhoeven hebt) in jouw geval is het misschien zinvol om de ijzers te laten lijmen extra biotine helpt niet maak 1 tot 2 keer per week de hoeven nat en vet ze dan goed in eventueel 1x per week de onderkant teren zo zou het moeten overgaan brokkelhoeven komt voor doordat het evenwicht in de hoef is verstoort ik hoop dat het helpt suc6 x suus

wiebeltje
Berichten: 11
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:56

Hallo iedereen de fjord van een vriendin van mij heeft door verwaarlozing slechte hoeven ontwikkelt {niet bij haar hoor} door zijn beslag aan te passen zijn we zijn hoeven aan het oplappen hij heeft grote scheuren tot boven aan in ons geval zijn er ijzers onder de voorhoeven geslagen met twee lipjes (zoals je die bij de achterhoeven hebt) in jouw geval is het misschien zinvol om de ijzers te laten lijmen extra biotine helpt niet maak 1 tot 2 keer per week de hoeven nat en vet ze dan goed in eventueel 1x per week de onderkant teren zo zou het moeten overgaan brokkelhoeven komt voor doordat het evenwicht in de hoef is verstoort ik hoop dat het helpt suc6 x suus

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 19:53

Okee, bedankt voor de reacties Haha!

Ik heb het aan de smid gevraagd, was er gisteren en die zei dat ik het best toch met hoefschoenen moet gaan proberen.