Headshaker, zonder bekende reden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaike_
Berichten: 464
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Wereldstad Tiel

Headshaker, zonder bekende reden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 18:54

Nou hier komt even een heel raar verhaal:
Een vriendin van mij heeft een Gelderse KWPNner. Ongeveer een jaar geleden is hij begonnen met hoofdschudden. Het wordt steeds erger, maar de dierenarts weet ook niet waar het door zou kunnen komen.

Als hij in de wei staat heeft hij nergens last van. Ook als het regent of koud is heeft hij ook geen last. Maar zodra het warm wordt en je hem opzadelt en weg rijdt begint het. Soms met stappen al, soms pas als je wat meer van hem vraagt. Op zich is dit een bekende 'ziekte' namelijk hoofdschudden, het paard krijgt steken in zijn neus van de zon of de wind, door de spanning wordt het erger en gaat het paard 'hoofdschudden'.
Nu waren we dinsdag bij de dierenkliniek in Lienden, Cairo natuurlijk best wel opgefokt, maar hij had nergens last van!!! Hester heeft hem gelongeerd, gereden in de bak en langs de weg, maar hij had echt nergens last van. Verward
Het was al eens eerder voor gekomen daat hij met buitenrijden ineens geen last meer had toen hij een hengstige merrie tegenkwam en hij dus ook helemaal gespannen werd (hij is ruin, maar voelt zich vaak nog hengst Haha! )
Nu heeft Hester een ontstekingsremmer meegekregen voor als hij misschien ergens pijn heeft en hierdoor gaat schudden, maar eigenlijk zijn we op zoek naar een alternatieve oplossing, want we denken dat het misschien toch iets psychisch is?
Als iemand heir ervaring mee heeft of mischien een reguliere oplossing weet, alle iedeen zijn welkom, want dit gaat echt niet meer!
Laatst bijgewerkt door Maaike_ op 30-05-03 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaike_
Berichten: 464
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Wereldstad Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 18:55

Trouwens, het is niet gewoon klieren, want hij trapt echt met zn voorhoeven tegen zn neus aan en schuurt met zijn neus over het asvalt!

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 19:52

Volgens mij is een oorzaak voor headshaken veelal een allergie.
Voor bijv. pollen is een bekende. Heeft ze al eens geprobeerd hem een masker/netje op te doen tegen pollenallergie ?
Bij de paardendrogist zijn deze tegenwoordig ook verkrijgbaar en ik zag ook meer informatie op hun pagina over dit onderwerp.
Wie weet ...?

Succes in elk geval !


singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 13:19

Hoi,
Wat toevallig! Mijn Haflinger heeft dezelfde symptomen maar heeft er ook last van als hij in de wei staat en met poetsen! Zou het door de zon kunnen komen? Rond pasen hebben we ook zonnig weer gehad en toen had hij er ook last van. Na een week ofzo was het weer over. Nu valt er bijna niet te rijden, ik word constant uit het zadel getrokken en inderdaad hij probeert overal z'n neus aan te schuren en briest veel bij het rijden.
Ik heb echt medelijden met hem. Wil het nog even afwachten en anders maar de DA er bij halen, misschien heeft hij een oplossing?!
Laat eens weten of die ontstekingsremmer heeft geholpen! Het valt me ook op dat mijn Haflinger veel fleemd te laatste tijd.
Groetjes, Marit

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 14:15

Rond pasen beogon het gras e.d. toen niet te bloeien ? Vergelijk het maar eens met mensen die hooikoorts hebben. Je hebt kans dat je paard eenzelfde patroon volgt ; dan is het waarschijnlijker dat het een allergie betreft.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 14:26

Het paard van mijn zus heeft dat ook zeker als het warm is, het is een soort allergie, dan krijgt ie een soort stroomstootjes zeg maar. Nu geeft ze iets van de paardendrogist, en ze zei tegen me dat het hielp! Ik zal het straks wel even opschrijven wat hij krijgt.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 18:07

Rond pasen stond mijn paardje nog op een stuk wei wat erg kaal was.
Ik heb net nog een stuk gelezen op een site en mijn eerste gedachten erna waren toch dat het door de zon zou kunnen komen. Ik ga zo naar stal en neem z'n halster mee naar huis en probeer er iets aan te bevestigen zodat morgen de zon niet zo op z'n rose neus schijnt. Mocht dat na een paar dagen niet helpen dan zal het inderdaad een allergie zijn.
Overigens dat 'ding' wat ze bij de paardendrogist verkopen om aan het halster te bevestigen kun je zelf ook maken, ik ga vanavond maar eens freubelen!
Bedankt voor het meedenken!

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 18:11

bij de paardendrogist hebben ze er netjes voor! helpen heeele goed. zorgt ervoor dat er geen stuifmeel enz. in de neus komt. Het paard van mn instructrise heeft ook zo'n netje, en t helpt echt, maar t is nog niet 100% over, maar zeker wel 75%

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 19:28


Maaike_
Berichten: 464
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Wereldstad Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 07:50

Bedankt!
Ik spreek haar morgen op school, dan zal ik meteen ff vragen hoe het met die ontstekingsremmer is gegaan!