Hard bultje,bindweefsel door overbelasting?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Hard bultje,bindweefsel door overbelasting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 15:29

Nou, ik zal even bij het begin beginnen..

Zo'n anderhalve week geleden had mijn paard een ontzettend dik en warm been.
Dit heb ik telkens afgespoeld met koud water en daarna een natte bandage erom en in de wei..Ze liep toen nog niet kreupel.

Na 3 dagen was er niets meer van te zien en heb ik haar gelongeerd,met als gevolg dat het de volgende dag weer terug bij af was..
Weer hetzelfde gedaan,afspoelen,natte bandage,een kwartiertje op het harde stappen en in de wei...

Nu is de zwelling weg, dat warme ook,maar er is iets terug..
Een klein hard bultje het voelt echt raar aan,net zoiets als dat je een steentje in een zakje doet en daar in gaat knijpen zeg maar..
Nu loopt ze dus op het harde wel kreupel (in draf) maar in de wei niet..Jah, oke een paar pasjes..

Nu denk ik dat ze een peesblessure heeft , en dat dit bindweefsel is..

Wie heeft er een idee wat dit kan zijn,en hoe ik het het beste kan behandelen.. (msm zwavel? warme/koude beengel ?) en hoelang ongeveer rust.

Groetjes!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 15:49

Is het geen schiefel? Dit is een harde bult op het bot, ontstaan door een beenvliesontsteking. Dit ontstaat vaak na zichzelf aantikken of zo. Soms kunnen paarden daar behoorlijk last van hebben, soms merken ze er vrij weinig van.

Als het een schiefel is, kan hij uiteindelijk wat kleiner worden, maar helemaal verdwijnen doet zo'n ding meestal niet. Kan op zich geen kwaad zolang er geen pees langs schuurt.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 15:52

nou ja, inprincipe zou het kunnen, maar dan is het wel een rare plaats zeg maar om zichzelf aan te tikken.

Als je er voor zou staan (bij der hoofd dus Tong uitsteken ) is het aan de linkerkant van haar linkeronderbeen. (buitenkant dus Lips are sealed ) en dan net iets boven het midden.
Tsja, moeilijk uit te leggen..

Maar idd, ik ga er eens wat info over opzoeken, bedankt!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 15:53

Waar zit het voor- achterbeen en welke hoogte.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 16:12

Of je paard kan zichzelf flink gestoten hebben of een klap hebben gehad van een ander paard. Tja, ik roep ook maar wat hoor!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 16:14

als het zo wisselend blijft zou ik toch de DA bellen kannamelijk ook een ontsteking zijn.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 16:27

Zou toch voor de zekerheid een scan laten maken. Met mijn paard is het precies hetzelfde verhaal als bij jou. Hij heeft dus een scheurtje in zijn pees! Ik hoop voor jou dat het meevalt. Succes

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 16:57

Hey, een trap van een ander paard kan niet, ze staat alleen in de wei..

Het zit op het voorbeen,een stukje onder de knie zeg maar. Tussen de kogel en knie..aan de buitenzijde..

Tjsa, en om nu een dierenarts er op los te laten..Ik kijk het altijd even aan,en het is (denk ik bijna zeker) echt der pees,en wat kan een dierenarts anders zeggen dan rust? Of volstoppen met medicijnen..Nou ja, dat zal ook wel meevallen...

Maar heel erg bedankt voor jullie reacties hoor!

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 18:34

Hoi,

Ik lees dat je paardje ook kreupel loopt en een verdacht bobbeltje heeft. Ik zou er toch zeker een da erbij halen, of het eerst 3 dagen aankijken maar als het niet minder wordt zeker doen. Met een peesbeschadiging volstaat niet altijd alleen rust om het niet weer terug te laten komen. maar ik wil je natuurlijk niet nog ongeruster maken, misschien is het niet zo erg. Maar voor de zekerheid zou ik toch de da laten kijken en voelen.
Succes en hopelijk is het onschuldig en kan je lekker doorrijden!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 20:20

Hey,bedankt voor je reactie hoor!
Ik doe wat je zegt,ik kijk het nog even aan..en dan de da maar he..

Helaas kan ik geen boxrust geven,tenminste dat gaat wel maar dan wordt mijn paardje helemaal gek..En echt goed gek,dus dat gaat niet..Dan breekt ze de boel af zeg maar...

Dus hopelijk is dat niet nodig