Bultjes op rug - :?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Bultjes op rug - :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 19:03

Vandaag weer lekker naar de paardjes, en zag eigenlijk vrijwel gelijk dat Genderose bultjes op haar rug heeft.
Op de wervels zal maar zeggen. Lijkt net of ze iets uit steken, maa rhet lijken ook weer op dazen bulten precies op haar ruggenwervel.
Dit was Mariska ook opgevallen gisteravond, en ze zei ook dat ze het pas gisteren had gekregen.
Nu is Genderose gisteren onderuit gegaan, half in de modder, half op de stenen.
Zouden deze bobbels op haar rug daar van kunnen komen? Soort verstuiking of iets dergelijks?? Ze heeft er geen pijn aan als ik er op druk of aan zit, en ook beweegt ze goed.

Groetjes Ingrid

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 21:39

kunnen steken van een insect zijn maar ook wratjes of stressbultjes
zou het zadel er in ieder geval even niet opleggen, omdat het bovenop z'n rug zit
als je het niet vertrouwt zou ik de dierenarts er even bij halen

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 21:45

het zou ook best kunnen zijn dat ze met haar val een paar werveltjes heeft verschoven, al sdit het geval is (moet je ff laten kijken door een DA)
dan moet er denk ik wel een fysiotherapeut of een kraker bij moeten komen. veel sterkte in ieder geval, want het zit je allemaal niet mee volgens mij

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-03 11:00

Ik dacht eerst ook aan een insecten steeek, maar de laatste dagen is het niet bepaald lekker weer geweest, en meestal laten de steekbeesten het dan afweten.
Het zadel komt er iig niet meer op. Weet uberhaupt niet of ik ooit weer op haar ga zitten maar goed.
Ik kijk het nog even aan, hopelijk gaat het weg.

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 12:50

Ik zou er een topic over maken maar ik zag deze al! Knipoog

Maar Hofnar heeft ook bultjes op zijn rug.
Het zijn bij hem kleine , harde bultjes en niet gevoelig. Als ik er op druk ofzo geeft ie er nix om.. Het zit ook net onder het zadel..

Bij hof zitten ze niet precies op de ruggenwervel maar er iets naast...

hij heeft er al eens eerder twee gehad ofzo maar die zijn vanzelf weer weggegaan.. nu zitten er drie ofzo...

ik wil ook wel graag weten wat het is.........

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 12:58

Het kunnen ook heel goed eiwitbulten zijn, of ontstoken talgklieren door het zadel/sjabrak.

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 16:06

Jantien schreef:
of ontstoken talgklieren door het zadel/sjabrak.


Door t sjabrak iets jah... daar heb ik ook aan gedacht.. maar wat zijn dat precies, ontstoken talgklieren?
en moet je het sjabrak dan beter schoonhouden ofzo..?! Verward

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 16:43

Eiwit bultjes zouden het mischien ook bij Genderose kunnen zijn. Maar ontstoken talgklieren door zadel/shabrak niet, odmat ik al eeuwen niet meer heb gereden (wel een keer twee weken geleden, maar dat was maar kort).
Maar ik vind het nogal verdacht dat ze precies de dag na haar val zijn gekomen.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 17:24

dus dan zou het ook kunnen zijn wat in mijn reactie staat, op de 3e plek

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 17:30

Ja dat zou kunnen ja. Ik kan helaas niemand er bij laten komen Boos!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 21:46

Bo heb het ook, op zijn ruggenwervel ofzo...? op zijn rug in ieder geval, en als je erop drukt dan doet het hem niks, ik wacht tot het vanzelf weggaat en neem niet aan dat het heel ernstig is....
alleen als het echt nog maanden blijft, dan ff dierenarts ernaar laten kijkenn

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 15:41

Hier nog een met bultjes...Ze zater er ineens, maar gaan niet weg(zijn wel kleiner geworden). Aan de zijkant van zijn ruggenwervel,niet erop.
Ik ga de veearts er even voor bellen voor de zekerheid. Laat nog wel weten wat het is.

Ontario heeft er trouwens helemaal geen last van Het is niet warm, niet gevoelig en hij loopt ook super onder het zadel.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 13:41

Katinka heeft zomers ook last van bultjes onder het zadel, ontstoken talgklieren.. Maar nu heb ik een middel genaamt Saddlesoar, wat er na het rijden op moet en de bulten zijn met een dag of 2 weg. Gekocht bij een ruiterzaak.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 22:38

Nu weet ik dus bijna zeker dat het door de val komt. Of ze moet een knal tegen haar kop hebben gehadden waardoor ze gek is geworden
Ze is harstikke lief en braaf op stal en met lopen. Ik wilde ff op haar oznder zadel stappen, maar daar was ze het niet mee eens. Ze werd al wat onrustig, maar dat vodn ik niet zo erg. DUs ik RUSTIG op haar rug laten zakken, ze doet twee stappen en dan begint ze toch te bokken!! Echt hoog en gemeen, heeftr ze nog NOOIT gedaan. Ben er af gegaan, nadat ik een rondje (met iemand ernaast) gewoon heb gestapt.
Ben bang dat het dus daardoor komt. mara ze beweegd goed, loopt goed, en het doet bij druk of zo geen pijn. Zou het zijn omdat ze niet wilde, omdat haar veulen binnen stond te gillen? Of toch de rugpijn??? Nou ik weet het niet, maar een ding weet ik wel, ze gaat lekker op rust.