Gedragsverandering - hersenbloeding??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Gedragsverandering - hersenbloeding??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 19:04

Ik had het er met een meisje in de bus over paarden, en natuurlijk kwamen we al snel op het onderwerp Tancreda. (voor degene die het verhaal niet kennen, zie profiel).
Ook vertelde ik haar (ze is trouwens erg ervaren in de paarden wereld) hoe snel Tancreda was veranderd van druk levendig en onrustig paard, in een paardje dat nergens voor schrok, harstikke sloom was, wel heel lief, maar niet echt voor uit te branden. En dat ze steeds vaker en meer wondjes kreeg.
Deze verandering is eigenlijk in redelijk korte tijd gebeurd. Ik vertelde het haar, en ook dat het me niet lekker zit. Ik vraag me altijd nog af, was het allemaal wel goed, en zou er niet iets mis zijn geweest. Of was het gewoon een normale verandering en onvoorzichtigheid? Toch vind ik het raar, een tweejarige is meestal wat drukker en speelser, iets wat Tancreda niet meer was.

Nou vertelde zij een verhaal over een paard dat ook opeens heel erg veranderde in een rustig, sloom paard, en dat ook onvoorzichtig was. Deze werd helemaal onderzochten bleek een hersenbloeding te hebben gehad.

Zou dat een oorzaak kunnen zijn geweest, zo'n hersenbloeding? Of zou het een gewone verandering zijn geweest, zonder er iets achter te zoeken. Kan een paard in zo'n korte tijd zo veranderen, of zou er idd wat achter hebben gestoken?? Wat denken jullie??

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 19:15

ik zou het aan de dierenarts voorleggen, die kent de medische geschiedenis van het paard en wellicht kan hij er met kleine testjes achter komen of dat gebeurt is

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 19:21

Het paard is inmiddels niet meer. Maar ben toch benieuwd wat jullie ervan denken.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 22:23

Ik vraag me sterk af hoe ze die hersenbloeding gediagnosticeerd hebben. Bij mijn weten zijn er geen MRI-scanners waar een paard in past namelijk en dat is dacht ik toch de aangewezen methode om zoiets te ontdekken, bij mensen tenminste.
Verder is er bij een hersenbloeding vaak (tijdelijk) functieverlies, denk aan eenzijdige verlammingen e.d. Maar goed, ik ben geen DA, dus zeker weten doe ik het ook niet.
Ik zou denk ik toch eerder denken aan een tumor, waardoor er weefsels in de verdrukking komen.