Last van heup/bekken...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Last van heup/bekken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 11:24

Hey,

Mijn pony heeft steeds van die periodes (nu ook weer) dat ze onregelmatig loopt (kleinere pasjes) met haar rechterachterbeen. Aan haar manier van lopen kan je zien dat het niet aan een dikke pees oid is, maar het zit meer bij haar rechter heup/bekken. Dat had de DA gister ook geconstateerd. Er is verder niets extreem warm of dik, dus het precieze probleem is moeilijk te achterhalen. Op aanraden van de DA heb ik haar voor een weekje aan de Equipalazone (pijnstiller/ontstekingsremmer) gezet.

Nu komt dit steeds terug. Normaal is ze als ik op haar rijd tijdens het loswerken wat stijf achter. Maar na even warm lopen loopt ze als een kievit, net een dieseltje die even op gang moet komen. Meestal heeft ze 's winters als het koud is erg last van rechtsachter (extreem stijf) en wanneer ik een beetje intensiever train met het meer vanuit de achterhand lopen (dus ook verzamelen enzo) heeft ze de volgende dag er ook weer last van. Dit is dus nu ook weer het geval. Ik had maandag vrij intensief maar niet zo lang getraind en gister liep ze echt zo onregelmatig (ook na een tijdje losrijden) dat ik moest stoppen. Meestal duurt het een week en dan is het weer beter.

Nu is mijn vraag wat zouden jullie hier tegen doen? Steeds als ik haar meer laat verzamelen en dan haar achterhand wat meer laat belasten krijgt ze er de volgende dag weer last van. Ik rijdt wel wedstrijden in de M1, ben nu aan het trainen voor de M2 en dan willen ze die stuwing vanuit de achterhand wel zien. Erg vervelend dus... Zou een fysiotherapeut helpen? Kennen jullie dit probleem?

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:40

Eerst bekijken of er geen problemen in de voeten zitten. Meeste rugklachten worden veroorzaakt door problemen in de voeten.
Mijn merrie had dat ook, RA kortere passen, heup/bekken niet kunnen kantelen en die bleek problemen in de voorvoet te hebben.

Als problemen in de voeten worden uitgesloten dan kun je er een manueel therapeut of fysiotherapeut naar laten kijken.

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 11:47

De DA heeft er gisteren naar gekeken en zei dat het echt meer bij de heup/bekken zat. Met haar voeten/beenwerk is niets mis.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 17:47

als ik het zo hoor zou je toch denken aan artrose. Jouw paard moet echt opwarmen zeg je. Dat is een belangrijk symptoom van artrose. Er zijn veel topics over artrose en misschien kun je die doorlezen en kijken of de tips helpen, zodat jouw paard beter wordt. Of natuurlijk helemaal laten doorlichten door de da. Bijv rofo van bekken. (is nogal moeilijk geloof ik)

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 18:41

joplin is pas gekraakt in zijn SI gewricht (bekken gewricht) en dat heeft hem erg goed gedaan.
Laat er een goede DA naar kijken en fysio en manueel therapeut. Het kost wat maar dan heb je ook wat.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 19:42

Het zou spat kunnen zijn (kniegewricht). Kijk voor info op www.hoofcare.nl (sorry voor de originaliteit) vooral omdat je aangeeft dat het in de zomer net een dieseltje is. Ze hebben er ook meer last van als ze op stal staan (vooral als ze vaak liggen) Zijn er al eens foto's gemaakt? zo niet dan zou ik dat toch zo onderhand eens doen voor je eigen gemoedsrust. Spat hoeft trouwens niet het einde van de sportcarriere te betekenen, het duurt alleen lang voordat de schijven zijn dichtgegroeid. Het kan spontaan ontstaan maar meestal gaat daar een "trauma van buitenaf" bv een klap van een ander paard, of vastliggen aan vooraf. Een van mijn paarden kreeg het door een klap van een ander paard, haar griffelbeentje (waarvan de aanhechting bij het spronggewricht zit) was gebroken. Het been was iets warm en verdikt maar in zo geringe mate dat ik dat alleen kon zien/voelen toen de hoefsmid er mij op wees. Inmiddels spring ik weer met haar! (revalidatie= 1/2 jaar).
Arthrose lijkt mij minder waarschijnlijk omdat het een achterbeen is( dat uit zich meestal in de eerste instantie in de voorbenen) en een probleem in de bekken vind ik persoonlijk nog onwaarschijnlijker omdat ze dan toch een val of i.d. moet hebben meegemaakt.
Laat gewoon foto's nemen, dan weet je waar je aan toe bent.

success

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 10:14

Ik heb haar gekocht toen ze 5 was, geen idee wat ze allemaal daarvoor heeft meegemaakt. Ze heeft op haar linkerachterbeen (spronggewricht) altijd wel een heel raar groot litteken gehad, maar daar heeft ze verder geen last van. Maar er is vast iets raars gebeurd met haar in die 5 jaar (want aan zo'n raar litteken komt een paard niet zomaar), dus een een of andere val sluit ik niet uit. (ik wil overigens niet zeggen dat ze een rare val heeft meegemaakt, maar sluit het niet uit omdat ik niets over haar verleden weet)
De DA had het erover dat het misschien een oude blessure was wat weer teboven kwam omdat het waarschijnlijk wat overbelast is.
Ik wacht even af met de pijnstillers, als er nog steeds geen verbetering in zit ga ik maar denk ik met haar naar Emmeloord...

Maargoed, gezien de beschrijving op hoofcare.nl, zou het idd spat kunnen zijn (maar ik hoop van niet, dat is dan al de 2e keer dat ik een pony met beengebrek heb, de eerste had hoefkatrolontsteking... Vandaar zit ik nu best wel in angst dat het niet weer zoiets ellendigs is)
Ze heeft trouwens wel een hele goede, ruime stap. Dan is er niets aan te zien. Pas in draf of galop maakt ze rechtsachter soms kleinere pasjes. Ik zal iig er nog eens naar laten kijken...

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 19:55

Spat hoeft niet zo dramatisch te zijn hoor ! mijn paard brak door een klap van een ander paard haar griffelbeentje op 18jarige leeftijd, ik stond erbij dus ik wist dat er iets niet goed was. Behalve dat 1/2 weidegang heb ik daar niets speciaals aan hoeven te doen (geen speciaal beslag o.i.d.) en er is nu NIETS meer te zien. Ze liep trouwens nooit echt kreupel, je zag alleen dat ze in draf iets met haar been trok/korter pasje maakte bovendien was de beslissing om een 1/2 jaar niet te rijden mijn beslissing, bovendien zat ik destijds in de bufferzone (MKZ) en mocht je ook niets met paarden doen hier. idd als er een litteken zit dan zal er wel iets gebeurd zijn, maar geef de moed niet op! Zoek gewoon dmv een goede DA uit wat er aan de hand is, dan heb je zekerheid, maar laat je vooral niet kisten, manische depressies horen bij de beroepsgroep van DA's. Tijdens de MKZ crisis mocht ik de grens niet over (naar mijn eigen DA) EN mochten mijn paarden niet in de wei-omdat die aan de andere kant vd weg is. Door deze verplichte stalrust werd ze stijver en wilde ik toch extra foto's laten maken door een DA met mobiele rontgen apparatuur. Het advies van deze DA was: inslapen of met pensioen Boos! . Ik ben toen in alle staten (levensgevaarlijk) om 10:00uur s'avonds naar mijn hoefsmid gereden zodat hij de foto's kon bekijken en zijn woorden "zo....dat ziet er goed uit! 1 schijf bijna helemaal dichtgegroeid (zie de rontgenfoto op de site) Hij stelde mij gerust, ik moest me er niets van aantrekken en zodra het kon, gewoon zoveel mogelijk in de wei laten lopen, zo min mogelijk op stal. 1/2 jaar later sprong ik weer met haar en nu nog steeds! (3 jaar geleden) Mijn hoefsmid heeft toen ook die DA opgebeld en hem in niet mis te verstane woorden gevraagd waar hij eigenlijk mee bezig was. Vorig jaar heb ik hem zelf nog gebeld om hem te "informeren" dat het heel goed gaat met het paard dat hij in had willen slapen Vork Dus kop op !

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 22:18

Ik heb haar vandaag weer bekeken (vrij gelongeerd) en ze liep weer vrij normaal. Al staat ze nu wel op pijnstillers, ik ben iig blij dat ze niet meer zo stokkreupel loopt als dinsdag. Maar ik zal zeker door gaan informeren.

Het probleem is alleen nog; ik ben wat te groot voor haar. Ik rijdt voor het laatste jaar wedstijden bij de pony's en dan stop ik iig met de wedstrijden met haar. Dus stel dat ik haar nu een half jaar rust zou geven kan ik net zo goed nu al met de wedstrijden stoppen. Ik weet ook nog niet wat ik ga doen: op een paard over (voor mijn lengte van 1.80 zou dat veel mooier staan en fijner rijden) of haar houden (het zou erg moeilijk voor mij zijn om haar te verkopen, ben nogal gehecht aan d'r)

Maargoed, ik zie wel hoe het vordert. Bedankt voor de tips!