hoe is genezingsproces na casteratie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horseshopin

Berichten: 260
Geregistreerd: 18-08-02
Woonplaats: Capelle ad IJssel

hoe is genezingsproces na casteratie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 15:14

Wij hebben een 3 jarige arabische hengst laten castereren 2 dagen geleden. Hij loopt op advies van de arts gewoon direkt weer in de wei maar hij heeft veel pijn. Het is 2x zo dik geworden en we vonden een bloederig stuk in de wei van 15 bij 15 cm. 's Nacht haalt hij heel zijn stal ondersteboven en maakt van zijn zaagsel hele grote hopen. Deed hij normaal nooit.
Hij verliest nog constant prut/pus en bloed. Is dit normaal?

Ben benieuwd naar jullie reaktie's!

Groeten
Ineke

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 15:29

Ik zou de DA voor de zekerheid even laten controleren als je het niet vertrouwd. Verder deden wij de paarden altijd stappen en lang afspuiten met een zacht straaltje water. Op de wei is goed, dan stapt hij regelmatig en komt er lekker frisse lucht bij, ook is de wei schoner dan op stal.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 16:05

Ik dnek dat je hem beter ook 's nachts op de wei kunt laten, is veel beter en schoner en de frisse buiten lucht doet altijd wonderen, nou is hij elke dag bezig te herstellen van een nacht op stal. Op de wei zetten en voor de zekerheid even de DA laten kijken of alles nog goed gaat. Trouwens bij het hengstje bij ons was het ook erg dik geworden en die had ook veel pijn, dat is ookniet zo gek natuurlijk.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 19:16

Aan de ene kant ben ik het ermee eens om hem op het land te zetten, doordat het hier schoner is. Maar aan de andere kant als hij gek gaat doen krijg je dus zulke dingen. Daarom zou ik hem gewoon op stal zetten, 2x per dag een half uur stappen en ook 2 keer per dag goed afspuiten.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 10:53

Dag en nacht buiten laten staan. En het is normaal dat het heel erg dik wordt en er troep uitkomt. na ong 4 dagen gaat de zwelling weg. als het mogelijk is spuit dan onder zijn buik en tussen zijn achter benen vliegenspul zodat die vliegen niet snel op de wond komen.
Als hij 'snachts onrustig is alleen buiten kan er dan geen ander paard bij hem staan om hem rustig te houden?
In stal zitten giga hoeveel heden bacterieen die het herstel proces niet versnellen.
Vorig jaar heb ik mijn paard 4 dagen apart gehouden v/d groep,omdat het nog behoorlijk gevoelig was en hij moeite had met lopen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 11:16

Die van ons is gewoon inde groep gecastreerd en ook in de groep weer bij gekomen we zijn er even bij gebleven, maar het ging zo goed, de andere paarden vingen hem geweldig goed op.
De stal is eht slecht voor hem hoor, ze roept er misschien wel een beetje een stalafwijking door op. In het land kan ie lekker eten, dat doen ze ook als ze pijn hebben en in de stal, ja dan gaan ze iets anders verzinnen om een afleiding te zoeken van de pijn.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 17:20

Mijn verzorgshetje is ook een tijdje terug gecastreerd en hij had de dag daarna nog veel pijn, maar de tweede dag huppelde hij gewoon weer rond. De week daarna mochten ze de wei in.
We hebben vanaf begin alles netjes schoon gehouden. Afspuiten vond hij de eerste minuut niet leuk, maar daarna lekker.
Ik zou vooral niet te vaak afspuiten, omat de wond dan niet hard kan worden, zodat het langzamer gaat helen.
Succes!

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 17:31

Als er pus uit de wond komt zou ik even contact opnemen met je da en vragen of dat normaal is.
In mijn ogen is dat niet normaal maar een teken van een infectie(tje).

Veel bewegen is goed voor ze, ookal zetten ze niet zoveel stapjes vanwege de pijn maar je moet ze wel de gelegenheid geven om te kunnen stappen als ze dat willen.

Buiten zetten met een rustig maatje is misschien een goede oplossing.


Mijn fjord heeft geen enkele klacht gehad, de dag na de castratie racede hij door het land dat ik mezelf afvroeg wat ze met hem gedaan hadden.
Het is 1 dagje iets gezwollen geweest maar na 2x met koud water was dat ook weg.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 21:43

Veel pus is naar mijn mening nooit goed. Veel beweging en afspuiten daarentegen wel. Dit gaat namelijk de zwelling tegen.
Mijn paard werd gecastreerd toen het weideseizoen nog niet begonnen was ik heb de mogelijkheid om hem op de wei te laten staan dus niet gehad..
Ik heb wel zo vaak mogelijk met mijn paard gelopen tegen de zwelling en om stijfheid te voorkomen. Asl je twijfeld gewoon de dierenarst bellen!

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 22:00

Wodan vliegen spul op de wonden spuiten?!?!
Dat bijt ongelovelijk. En het hoort trouwens niet dik te worden, goed en vaak afspuiten en veel stappen.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:14

niet op de wond spuiten maar om het gebied heen. en wodan was 1 toen hij werd gecastreerd en mocht hem niet afspuiten.Waarom dat hoefde niet,omdat zijn vel niet zo strak stond=minder pijn

Xsara
Berichten: 383
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:29

Toen ik mijn paardje heb laten castreren heb ik hem naar de kliniek gebracht.
Daar is alles steriel en ze sealen het zooitje af, dus hoef je niet af te spuiten en komt er geen troep in.
Maar volgens mij is het niet zo goed als er troep uitkomt en je paardje zoveel pijn heeft.
Ik zou in ieder geval de DA raadplegen.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:13

Bij Rex is het een week dik geweest. En er kwam ook bloed en vocht uit. Na een week heb ik 1x yellow cream op de wondjes gedaan en de volgende dag was het dicht en de zwelling was weg. Wel moest ik hem de 1e dagen wat laten draven dan konden de bloedpropjes loskomen die eventueel het wondje konden verstoppen.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:15

Bij een jong paard is de ingreep minder pijnlijk. Bij een ouder paard ( 3 ) is de handel al een stuk groter en is de ingreep daardoor ook wat lastiger. en pijnlijker

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 16:55

Mijn paard was al 8 toen hij gecastrerd werd en heeft er niet meer last van gehad dan andere paarden, die wel jong waren, in mijn omgeving. De ingreep zelf kan ook niet pijnlijker zijn natuurlijk.. Ik neem ten minste aan dat iedere dierenarts het hele zaakje verdooft..
Wel kan het zo zijn dat een ouder paard wat langer nodig heeft om te herstellen. Maar zoals ik al zei was dit bij mijn paard niet het geval.

Horseshopin

Berichten: 260
Geregistreerd: 18-08-02
Woonplaats: Capelle ad IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 17:09

Bedankt allemaal voor jullie reakties. De DA is er inmiddels bijgeweest en volgens hem zag het er wel redelijk uit. Dat stuk wat hij was verloren was een extreme klont geronnen bloed. Het gaat nu ook al een stuk beter hoewel de wond nog niet dicht is maar het is niet meer zo heel erg dik.
'k Ben blij dat het goed gaat want het blijft een beetje spannend.

Groetjes
Ineke